wp.pl
wp.pl
Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
To oni napędzą rozwój nowych technologii w Polsce

To oni napędzą rozwój nowych technologii w Polsce

Fot. bowie15/iStockphoto
Przedsiębiorcy a nie indywidualni użytkownicy w najbliższych miesiącach będą napędzać rozwój nowoczesnych technologii w Polsce - prognozują eksperci firmy doradczej Deloitte w raporcie na temat rozwoju rynku nowych technologii, mediów i telekomunikacji.

Czternasta edycja raportu TMT Predictions zaprezentowana w Warszawie dotyczy prognoz na najbliższe 12-18 miesięcy w obszarze technologii, mediów i telekomunikacji (TMT) na świecie. Prognozy oparte są m.in. na informacjach od klientów firm członkowskich w ramach sieci Deloitte oraz na rozmowach z menedżerami specjalizującymi się w zagadnieniach TMT i analitykami branżowymi.

Po erze automatyzacji oraz dynamicznego rozwoju Internetu świat wchodzi w nową epokę transformacji nowoczesnych technologii, w której uwaga producentów koncentruje się na produkcie i jego możliwościach. Rozwój Internetu Rzeczy wpływa na zacieranie się granic pomiędzy przemysłem, handlem a usługami i pociąga za sobą zmiany w tradycyjnym postrzeganiu sektorów. Zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte, rozwój wielu nowych rozwiązań TMT (technologie, media, telekomunikacja) w najbliższych kilkunastu miesiącach będzie napędzany w dużej mierze przez przedsiębiorstwa, a nie indywidualnych użytkowników. Dotyczy to również dronów czy drukarek 3D, w produkcji których polskie firmy liczą się na świecie. Są jednak dziedziny, które oprą się tej rewolucji. Jedną z nich są książki, które ciągle będą drukowane - czytamy w raporcie.

Pierwsza fala transformacji rynku w wyniku rozwoju nowych technologii przypadła na lata 60 i 70 i polegała na automatyzacji procesów. Druga transformacja nastąpiła na skutek pojawienia się Internetu i powiązanych z nim rozwiązań. Internet rzeczy (IoT) jest przyczyną trzeciej fali zmian.

- Inteligentny, skomunikowany produkt wyposażony w sensory i procesory daje producentom dostęp do informacji dotąd dla nich niedostępnych, ale także stawia nowe wyzwania. Inteligentny przedmiot dostarcza mnóstwo wiedzy na temat użytkownika i jego potrzeb. To całkowicie zmienia podejście do prowadzenia biznesu, zaciera granice pomiędzy branżami, producentami i dostawcami usług, a także znacznie zwiększa rynkową konkurencyjność - wyjaśnia Agnieszka Zielińska, Dyrektor w Dziale Doradztwa Finansowego, ekspert TMT w Deloitte.

Zgodnie z raportem TMT Predictions, w tym roku dojdzie do dalszego, intensywnego rozwoju internetu rzeczy, polegającego na wzajemnej komunikacji urządzeń, która pozwala na wysyłanie i odbieranie danych oraz wykonywanie w związku z tym określonych zadań.

W 2015 roku globalna wartość modułów sprzętowych, umożliwiających funkcjonowanie IoT może wynieść 10 mld dolarów, a usług z tym związanych (np. dedykowane plany taryfowe, analizy danych, wdrożenia, itp.) nawet 70 mld dolarów. Rozwój internetu rzeczy będzie zależał głównie od przedsiębiorców, którzy nabędą 60 proc. wszystkich urządzeń bezprzewodowych IoT.

- Nowe technologie, takie jak Internet Rzeczy wspierają rozwój modeli biznesowych firm oraz mogą wpłynąć na ich wyniki finansowe, efektywność operacyjną czy budowanie relacji z klientami. Już dziś Internet Rzeczy jest wykorzystywany w wielu sektorach, takich jak energetyka czy logistyka, choć czasami nie zdajemy sobie z tego sprawy - mówi Jakub Wróbel, Starszy Menedżer w Dziale Konsultingu, ekspert TMT w Deloitte.

Za pięć lat u aż 80 proc. konsumentów energii w Polsce powinny zostać zamontowane inteligentne liczniki, a już dziś coraz więcej polskich miast inwestuje lub planuje inwestycje w inteligentne systemy sterowania ruchem. Polskie firmy są coraz bardziej liczącymi się graczami na rynku beaconów, systemu czujników potrafiących wymieniać informacje z aplikacjami na telefony komórkowe.

- Problemem, który niesie za sobą internet rzeczy, to ochrona prywatności. Przesyłane dane muszą być zabezpieczone, a ich transfer kontrolowany - wskazuje Jakub Wróbel.

Jak będzie kształtował się rynek dronów?

Zdaniem Deloitte w tym roku aktywna baza dronów cywilnych, kosztujących 200 dolarów i więcej przekroczy liczbę miliona sztuk, a sprzedaż dronów cywilnych wyniesie około 300 tys. sztuk. Niektóre szacunki rynkowe wskazują, że w ciągu najbliższych dziesięciu lat mogą one stanowić nawet 10 proc. rynku lotniczego. Drony cywilne znajdują zastosowanie w przemyśle filmowym i rozrywkowym, jak również telekomunikacyjnym. Już teraz służą w walce z przestępczością.

Wykorzystanie dronów rozważa m.in. policja w Dąbrowie Górniczej, a PKP Cargo testuje je jako środek do ochrony przed kradzieżą węgla. Biuro Bezpieczeństwa Narodowego także zapowiedziało zakup dronów. Według prognoz Deloitte przychody globalnego rynku dronów wyniosą w tym roku pomiędzy 200 a 400 mln dolarów.

Druk 3D

W swoim raporcie Deloitte zwraca także uwagę na dynamiczny rozwój druku 3D. W 2015 roku na świecie zostanie sprzedanych blisko 220 tys. drukarek 3D o łącznej wartości 1,6 mld dolarów. Do roku 2017 około 70 proc. całej sprzedaży trafi do konsumentów prywatnych, będą to jednak jednostki o ograniczonej funkcjonalności. Pod względem wartości sprzedanych drukarek prawie 90 proc. sprzedaży trafi do firm, a 95 proc. przedmiotów wydrukowanych w 3D przypadnie na przedsiębiorstwa (99 proc. pod względem wartości).

Barierą dla odbiorców indywidualnych są głównie koszty. Obecne na rynku domowe drukarki 3D kosztują ok. tysiąca dolarów i są w stanie drukować jedynie małe przedmioty o ograniczonej funkcjonalności. Kilogram materiału do druku kosztuje średnio 50 dolarów. Przeszkodą są także skomplikowana obsługa, prędkość drukowania i spójność druku.

Polskie firmy jako jedne z pierwszych wkroczyły na rynek drukarek 3D, co pozwoliło im zająć dobrą pozycję. W ubiegłym roku sprzedały one około 10 proc. drukarek 3D na świecie. Z polskiej drukarki 3D korzysta m.in. BMW, Audi i Stihl oraz Dell. Obecnie produkty firmy są dostępne w 16 krajach. Jedna z polskich firm w ub. roku podpisała kontrakt wart 100 tys. dolarów z amerykańskim gigantem Amazon.com. Z naszych rozmów z polskimi producentami drukarek 3D wynika, że w najbliższych latach Polska powinna utrzymać swoją znaczącą pozycję - mówi Agnieszka Zielińska.

Trzecia fala transformacji nowoczesnych technologii ma wpływ także na handel, o czym świadczy rosnąca liczba lokalizacji typu click and collect. W Europie wzrośnie ona w 2015 roku do pół miliona, co stanowi wzrost o 20 proc. w stosunku do roku ubiegłego. System click and collect umożliwia nabywcom odbiór towarów zakupionych przez Internet w miejscach, takich jak wydzielona przestrzeń sklepu, centrum handlowe lub paczkomat zlokalizowany na stacji transportu publicznego. Ta forma handlu dynamicznie rozwija się także w Polsce, gdzie korzystają z niej takie firmy jak np. Tesco, Empik czy Zara. Z badania Deloitte dotyczącego świątecznych zakupów wynika, że 41 proc. polskich konsumentów przy wyszukiwaniu produktów korzysta ze sklepów internetowych, a dodatkowe 32 proc. korzysta zarówno z kanału internetowego, jak i sklepów tradycyjnych. Jednocześnie jednak aż 60 proc. wybiera wciąż zakupy w tradycyjnych sklepach i to z myślą o nich można wróżyć dalszy dynamiczny rozwój systemu click and collect.

Eksperci Deloitte zauważają, że jedną z niewielu dziedzin, która opiera się nowoczesnym technologiom, są książki, w tym przede wszystkim literatura piękna. W tym roku osiem na dziesięć sprzedanych na świecie książek będzie drukowane w tradycyjny sposób. Zgodnie z danymi Biblioteki Narodowej, w ubiegłym roku odsetek osób czytających książki w Polsce wyniósł blisko 42 proc. To o 2,5 punkty procentowe więcej niż dwa lata wcześniej, ale w grupie osób młodych wzrost ten wyniósł aż 8 punktów procentowych.

Dominującym nośnikiem książek nadal jest papier (95 proc.). Zaledwie co dwudziesty badany czytał ją na komputerze. Sporadycznie wskazywano inne urządzenia mobilne, takie jak smartfon, tablet czy czytnik e-booków. Polscy czytelnicy najczęściej zaopatrują się w książki w tradycyjnych księgarniach, jednak ich udział w całkowitej sprzedaży maleje na korzyść księgarni internetowych, ale to już efekt wcześniejszej, drugiej fali transformacji technologicznej.

Czytaj więcej w Money.pl

internet, technologie, deloitte, 3d
Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie