Money.plTechnologie dla biznesuMedycynaDieta Polaków: spożywamy za mało...
2012-07-24 13:30
Dieta Polaków: spożywamy za mało...
[fot: Yuri_Arcurs/iStockphoto]

Dieta Polaków: spożywamy za mało...

Do spożywania folianów, zawartych m.in. w zielonych warzywach, produktach zbożowych i owocach, zachęca prof. Elżbieta Gujska z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego (UWM). Niedobór folianów może spowodować chorobę Parkinsona, Alzheimera i schorzenia naczyniowo-sercowe - ostrzega badaczka na forum Gazety Uniwersyteckiej.

Foliany to sole kwasu foliowego, witaminy z grupy B. Jak zapewnia prof. Gujska, mają one wpływ na prawidłowe funkcjonowanie niemal całego organizmu. Są obecne przede wszystkim w warzywach zielonych - szpinaku, brukselce, brokułach, fasoli, a także w zbożach i produktach zbożowych oraz w owocach.

Badania analityczne folianów prowadzone są w Katedrze Towaroznawstwa i Badań Żywności Wydziału Nauki o Żywności UWM. Prof. Gujska przytacza wyniki badań epidemiologicznych, które wskazują na zbyt niskie spożycie folianów. Jak się okazuje, nasza dieta pokrywa zaledwie około 70 proc. zalecanej ilości.

O dostarczanie organizmowi kwasu foliowego powinny dbać szczególnie młode kobiety. Badania pokazują jednak, że w tej grupie dieta zaspokaja jeszcze mniejszy odsetek potrzeb.

- Profilaktycznie kwas foliowy, czyli syntetyczne foliany, powinny przyjmować kobiety pragnące zajść w ciążę, bowiem niedobór kwasu foliowego może spowodować wady cewy nerwowej u rozwijającego się płodu. Uważa się także, że niedobór kwasu foliowego może odpowiadać za powstawanie chorób układu nerwowego (m.in. choroby Parkinsona, Alzheimera) oraz schorzeń sercowo-naczyniowych. Przyjmuje się, że dzienna bezpieczna dla człowieka dawka folianów to ok. 1 miligram - wylicza prof. Gujska.

Według żywieniowców UWM ok. 40 proc. zapotrzebowania na foliany człowiek pokrywa jedząc produkty zbożowe. Powinniśmy jednak spożywać więcej zielonych warzyw, a kupując je musimy zwracać uwagę, aby czas dostarczania warzyw z pola do konsumenta był jak najkrótszy.

- Foliany są także obecne tam, gdzie pracują bakterie fermentacji mlekowej, czyli np. w jogurtach, kefirach, serach dojrzewających. Bardzo duże ilości folianów zawierają drożdże, dlatego możemy je znaleźć również w piwie - zaskakuje prof. Gujska.

Tagi:dieta, owoce, warzywa, jak schudnąć, foliany
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl


ANKIETA

Jak oceniasz nowe technologie na mundialu?

Iluzyjny biznes czy iluzja biznesu?