wp.pl
wp.pl
Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Zakupy on-line i zbierane dane wpływają na postawy konsumentów

Zakupy on-line i zbierane dane wpływają na postawy konsumentów

Rosnąca popularność zakupów on-line, połączona z rozwojem trendu zbierania danych (tzw. Big Data), ma coraz większy wpływ na postawy i zachowania konsumentów na całym świecie - wynika z najnowszego badania McCANN Truth Central.

- Równie szybko, jak rośnie wykorzystanie Big Data, rośnie też dysonans wśród konsumentów. Z jednej strony oczekują oni by marketerzy precyzyjnie trafiali z konkretnymi produktami w ich potrzeby, z drugiej, nie są zadowoleni z faktu, że by było to możliwe, muszą pozwolić im na śledzenie swoich zwyczajów zakupowych - komentuje Wojciech Borowski, prezes McCANN Worldgroup. 

Opublikowane przez McCANN Truth Central badanie Prawda o zakupach" ujawnia, jak kształtuje się obszar postaw i zachowań konsumenckich na całym świecie.

Badacze przyjrzeli się wszystkim aspektom związanym z zakupami, w tym zakupom on-line, zakupom przez urządzenia mobilne i w sklepach tradycyjnych, stosunkowi konsumentów do zbierania danych osobowych i wkraczania w ich prywatność oraz ich preferencjom, jeśli chodzi o doświadczenia podczas zakupów.

84% osób biorących udział w badaniu jest świadomych, że firmy, których produkty kupują, śledzą odwiedzane przez nie strony i na tej podstawie budują spersonalizowane rekomendacje kolejnych towarów. Jednocześnie konsumenci akceptują takie praktyki jako element transakcji wymiennej: są gotowi dzielić się danymi, jeśli tylko będą mieli jasność co do wynikających z tego korzyści. (Taka gotowość do współpracy jest z roku na rok coraz wyższa: w 2011 roku deklarowało ją 45% osób, w 2014 - już 59%).

Większość konsumentów jest zaniepokojona nadmierną zależnością od algorytmów i wykorzystywaniem przez sklepy internetowe danych osobowych (Big Data). 71% osób deklaruje, że martwi je ilość informacji, które sklepy posiadają na ich temat.

Niemal połowa osób na świecie wyobraża sobie siebie korzystających ze skanera linii papilarnych na palcach, czy tęczówki oka, podczas autoryzacji płatności w sklepie. Co szósta chciałaby korzystać z technologii płatności zaimplantowanej w ciele.

Użycie technologii niesie za sobą duże zmiany zwyczajów zakupowych konsumentów. Zakupy w środku nocy, czy nawet w czasie jedzenia obiadu, nikogo już nie dziwią. 39% osób badanych twierdzi, że możliwość robienia zakupów o dowolnej porze, to największa spośród emocjonalnych korzyści, jakie dają im zakupy on-line. A co 4 osoba nie ma problemu z przerwaniem spotkania czy kolacji, w której bierze

 

czytaj więcej

portalspożywczy.pl
Czytaj także
Polecane galerie