Money.plTechnologie dla biznesuDiety i żywienieDieta śródziemnomorska

Fot. gilaxia/iStockphoto

Dieta śródziemnomorska jest sposobem odżywania o udokumentowanym działaniu profilaktycznym, sugerowana szczególnie w przypadku schorzeń, które dotyczą chorób sercowo- naczyniowych, w tym miażdżycy i nadciśnienia.

 

 

 

Dieta śródziemnomorska charakteryzuje się wysoką zawartością takich składników jak:



produktów zbożowych nieprzetworzonych, pełnoziarnistych o niskim indeksie glikemicznym,
oliwy z oliwek jako tłuszczu dodanego,
nasion w tym nasion roślin strączkowych oraz orzechów,
warzyw i owoców,
ryb, przede wszystkim morskich oraz.


W tego typu sposobie odżywania z jadłospisu wykluczyć powinniśmy spożywanie czerwonego mięsa oraz soli, a także mleka i produktów mlecznych, które spożywamy w postaci jogurtu i serów oraz jaj, których ilość w całotygodniowym menu powinna być zredukowana do czterech sztuk. Przy czym spożywanie alkoholu, na przykład czerwonego wina do posiłku nie jest wykluczone.


W dieta śródziemnomorskiej występują duże ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych, zaś małe nasyconych. Każda osoba, która chcę ją stosować powinna wyłączyć z jadłospisu gotowe produkty ciastkarskie i cukiernicze, takie jak:


  1. ciasta,
  2. ciastka i ciasteczka
  3. kremy,
  4. torty,
  5. mleczną czekoladę,
  6. posiłki typu fast food,
  7. kotlety wieprzowe,
  8. golonkę i smalec,
  9. tłuste sery i tłuste mleko.



Powinniśmy również ograniczyć smażenie potraw, oraz bezwzględnie tłuszcz zwierzęcy zastąpić oliwą z oliwek czy też olejem rzepakowym. Jeden i drugi składnik zawiera bogate w witaminę E, jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które nie podwyższają „złego" cholesterolu. Przy czym olej rzepakowy jest źródłem kwasu ?-linolenowego z rodziny kwasów Ohm-3, obniża poziom trójglicerydów, a więc przeciwdziała chorobie niedokrwiennej serca, spowodowanej miażdżycą. Kwasy z rodziny n-3 występują także takich produktach jak ryby, zwłaszcza te tłuste, których spożycie, pomimo ogólnej dostępności na rynku, jest ciągle bardzo niskie.



zdrowie, odchudzanie, żywienie, dieta śródziemnomorska
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl