Solar Impuls wystartował do bicia rekordu długości lotu

Solar Impuls wystartował do bicia rekordu długości lotu

Fot. Matth1/CC BY-SA 3.0/Wikipedia

Samolot o napędzie słonecznym Solar Impulse, uważany za najbardziej zaawansowaną technicznie maszynę tego typu, wystartował z Phoenix w USA, aby przelecieć bez lądowania rekordową odległość 1 337 kilometrów do Dallas.

Jeśli próba się powiedzie, Solar Impulse pokona własny rekord 1 116 kilometrów lotu bez kropli paliwa i bez śródlądowania, kiedy przeleciał przed rokiem trasę z Payerne w Szwajcarii do Madrytu. Andre Borschberg, który pilotuje samolot słoneczny, zamierza wylądować w Dallas w czwartek o pierwszej po północy czasu lokalnego (8 czasu polskiego).

Śmigła Solar Impulse są napędzane energią czerpaną z baterii słonecznych zasilanych ponad 12 tysiącami ogniw fotowoltaicznych umieszczonych na jego skrzydłach o rozpiętości 64 metrów. Pobicie tego rekordu stanowi część wyzwania, jakie postawili przed sobą dwaj piloci - pionierzy tego rodzaju lotów, Borschberg i Bertrand Piccard: postanowili przelecieć trasę 5 000 km, jakie dzielą San Francisco na zachodnim wybrzeżu od Nowego Jorku na wybrzeżu wschodnim USA.

Całą rekordową trasę chcą pokonać w trzech lub czterech przelotach, chociaż z technicznego punktu widzenia mogliby to zrobić bez śródlądowania. Jednak byłoby to zbyt trudne dla pojedynczego lotnika, ponieważ samolot nie jest wyposażony w automatycznego pilota. Pierwszy odcinek trasy od zachodniego do wschodniego wybrzeża USA San Francisco - Phoenix Solar Impulse przeleciał 3 maja. Do Stanów Zjednoczonych rozmontowany Solar Impulse przewieziono w marcu tego roku na pokładzie samolotu transportowego.

Skrzydła samolotu stanowią połowę jego całkowitej wagi (1,6 tony) i są pokryte komórkami fotowoltaicznymi, które magazynują energię słoneczną. Po ponownym zmontowaniu na amerykańskim lotnisku Solar Impulse odbył kilka lotów próbnych. Do Szwajcarii ma powrócić we wrześniu tego roku.

Realizacja projektu, rozpoczęta w 2004 roku, pochłonęła dotąd ponad 100 milionów euro. Konstruktorzy są świadomi, że samoloty o napędzie słonecznym nie zastąpią tradycyjnych napędzanych ciekłym paliwem, chcą jednak zbadać potencjalne możliwości zastosowania czystego, odnawialnego źródła energii.

Czytaj więcej w Money.pl
Niemieccy producenci aut walczą z UE
Niemieccy producenci czują się zagrożeni i proszą o pomoc Angelę Merkel.
Oto największy w Polsce projekt energetyczny
Gminy czy osoby prywatne w przyszłości mogłyby sprzedawać firmom energetycznym energię produkowaną z biomasy czy odpadów.
Polska liderem w Europie Wschodniej. W czym?
Pięć z dwunastu przyjętych do Unii państw (Bułgaria, Polska, Republika Czeska, Rumunia oraz Węgry) posiada 88 procent...
energia, lotnictwo, ekologia, wynalazki, energia słoneczna
PAP
Czytaj także
Polecane galerie
df987
78.133.246.* 2013-06-24 09:13
komórki fotowoltaiczne zwane inaczej bateriami słonecznymi nie magazynują energii, a jedynie ją wytwarzają