Znaleźli szczątki wymarłych wielbłądów. Były ogromne

Tak mógł wyglądać arktyczny wielbłąd z wyspy Ellesmere'a <br/>sprzed 3,5 mln lat Fot. Julius T. Csotonyi
Tak mógł wyglądać arktyczny wielbłąd z wyspy Ellesmere'a
sprzed 3,5 mln lat

W należącej do Kanady, odległej części Arktyki, żyły dawniej olbrzymie wielbłądy. O ich obecności świadczą fragmenty 30 skamieniałych kości kończyn, znalezione na wyspie Ellesmerea. Odkrycie przedstawiono w Nature Communications.

Dziś wielbłądy kojarzą się głównie z krajobrazem pustyń i półpustyń Afryki północnej i Azji, a ich najbliżsi krewni - lamy, alpaki, wikunie i guanako - żyją w Ameryce Północnej. Znaleziska paleontologiczne świadczą jednak o tym, że cała rodzina wielbłądowatych pochodzi z Ameryki Północnej, a początki tej grupy sięgają okresu ok. 45 mln lat temu (w eocenie). Kilkanaście milionów lat temu doszło do zróżnicowania. Z czasem przodkowie wielbłądów dotarli do Eurazji, a przodkowie lam powędrowali do Ameryki Południowej.

Szczątki wielbłądów sprzed około 3,5 mln lat znaleziono teraz nieopodal fiordu Strathcona, na arktycznej wyspie Ellesmere'a. Wchodzi ona w skład kanadyjskiego terytorium Nunavut. To pierwszy dowód na obecność wielbłądów w tak odległej części Arktyce - podkreśla paleontolog kręgowców z Canadian Museum of Nature w Ottawie, dr Natalia Rybczynski. - Ich odkrycie przesuwa dotychczasowe granice występowania wielbłądów z Ameryki Północnej na północ o około 1 200 km. Pozwala też sądzić, że ewolucyjna linia, która dała początek wielbłądom współczesnym, mogła być przystosowana do życia w środowisku arktycznej tajgi wcześniej, niż sądzono.

Obok kości znaleziono skamieniałe drewno i inne części roślin, co pozwala sądzić, że arktyczne wielbłądy żyły w środowisku zdominowanym przez tajgę. Za ich czasów na naszej planecie trwało ocieplenie i Arktyka była wyraźnie cieplejsza, niż dziś.

Czytaj więcej Neandertalczycy nie sprawdzili się w polowaniu na króliki Neandertalczycy wymarli, kiedy - w obliczu braku grubego zwierza - jako myśliwi, nie zdołali się przestawić na króliki. Ustalenie, że kości należały do wielbłąda, okazało się nie lada wyzwaniem. - Kiedy pierwszy raz podniosłam skamieniałość - sądziłam, że to kawałek drewna. Dopiero w obozie byłam w stanie stwierdzić, że to kość, w dodatku fragment skamieniałości ssaka większego, niż wszystko, co widziałem do tej pory w ziemi - wspomina Rybczynski.

Wcześniej członkowie jej zespołu naukowcy podejrzewali, że skamieniałe szczątki są fragmentami okazałej kości piszczelowej (głównej kości goleni u ssaków) jakiegoś zwierzęcia parzystokopytnego, którą to grupę reprezentują krowy, świnie i wielbłądy. Każdy z 30 fragmentów kości zeskanowano w trójwymiarze i wirtualnie poskładano. Wielkość zrekonstruowanej kości potwierdziła, że pochodzi ona od wielkiego ssaka. W czasach, z których pochodzą kości, największymi parzystokopytnymi w Ameryce Północnej były wielbłądy - przypominają naukowcy.

Przeprowadzono też badanie kolagenu - głównego białka budującego kość, które pozwala rozróżniać poszczególne grupy zwierząt. Naukowcy przebadali 37 współczesnych gatunków ssaków, skamieniałe próbki z Arktyki i skamieniałości z Jukon, należące do olbrzymich paracamelusów, uważanych za przodków wszystkich współczesnych wielbłądów.

Kiedy porównali wyniki - okazało się, że kości z Arktyki najbardziej przypominają próbki od współczesnych wielbłądów (zwłaszcza jednogarbnych) oraz jukońskich paracamelusów.

arktyka, odkrycie, wielbłąd, paleobiologia
m-53
95.49.170.* 2013-03-09 08:25

najbliżsi krewni - lamy, alpaki, wikunie i guanako - żyją w Ameryce Północnej.
Chyba w zoo.
Z tego co mi wiadomo żyją w Ameryce Południowej.
beani
83.15.37.* 2013-03-08 15:01
Wszystkie zwierzęta (iludzie też) były ogromne przed potopem. Wtedy na Ziemi panował przyjazny klimat, nie było pór roku. To są wielbłądy sprzed ok. 4,5 tys lat a nie milionów, sprzed Potopu, skamieniałości nie śwwiadczą o wieku ale o sposobie skamieliny : w krótkim czasie i przy ekstremalnej temperaturze. Polecam film "Młody wiek ziemi".
2013-03-08 13:27