Money.plTechnologie dla biznesu Grupy dyskusyjne pl.misc.elektronika Crowbar a wydajność

Crowbar a wydajność

Crowbar a wydajność

g...@somewhere.invalid (Adam Wysocki) / 2014-05-21 10:49:24
Hej,

Jest motocykl. Motocykl ma obcowzbudny alternator 3-fazowy, który
podpięty jest do regulatora, który z kolei podpięty jest do akumulatora.

Regulator z tego co wiem to układ crowbar. Znalazłem taki schemat
i wierzę (chociaż nie wiem na pewno i raczej się nie dowiem), że
to wygląda podobnie.

http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegnap.jpg

I teraz tak. Motocykl ma dwie generacje - starszą i nowszą. Gen 2
ma więcej elektroniki i pewnie większe wymagania energetyczne.
Regulator z generacji 2 jest masywniejszy, niż z generacji 1 (jest
większy, ma większy radiator, a plus i masa wychodzą w postaci 4
przewodów, a nie 2).

Generator z gen 1 przy dużym obciążeniu instalacji nie doładowywał
akumulatora. Włączone światła mijania, włączony wentylator chłodnicy
(nie wiem ile to prądu, ale z 15A pewnie będzie) i napięcie przysiadało,
mogłem kręcić silnik nawet do odcinki, a ono nie wzrastało - było
poniżej 13V.

Regulator z gen 2 przy takim samym obciążeniu potrafi utrzymać napięcie
ładowania (ok. 14.3V) przy 2500 RPM (silnik kręci się do 11500 RPM,
alternator daje wtedy ok. 80V - na wolnych obrotach, czyli 1100 RPM,
daje ok. 20V).

Pytanie - dlaczego? Co w układzie crowbar mogło powodować, że regulator
z gen 1 nie umiał utrzymać napięcia, a regulator z gen 2 umiał? Na myśl
przychodzą mi jedynie mocniejsze diody...

--
SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
http://www.chmurka.net/
 
Czytaj także na forum

Re: Crowbar a wydajność

Tomasz_Wójtowicz <s...@nospam.com> / 2014-05-21 11:21:45
W dniu 2014-05-21 10:49, Adam Wysocki pisze:
> Hej,
>
> Jest motocykl. Motocykl ma obcowzbudny alternator 3-fazowy, który
> podpięty jest do regulatora, który z kolei podpięty jest do akumulatora.
>
> Regulator z tego co wiem to układ crowbar. Znalazłem taki schemat
> i wierzę (chociaż nie wiem na pewno i raczej się nie dowiem), że
> to wygląda podobnie.
>
> http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegnap.jpg

To ja się dołączę z takim pytaniem - po co się takie dziwaczne układy
stosuje? Nie lepiej zrobić to za pomocą regulacji prądu wzbudzenia?
Przecież taki regulator na zenerkach wyzwalających tyrystory generuje
niesamowitą ilość śmieci na wyjściu.
 

Re: Crowbar a wydajność

"Artur Tomczyk" <a...@o-dwa.pl> / 2014-05-21 11:27:15

Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości
news:llhr7c$gt3$1@node2.news.atman.pl...
>W dniu 2014-05-21 10:49, Adam Wysocki pisze:
>> Hej,
>>
>> Jest motocykl. Motocykl ma obcowzbudny alternator 3-fazowy, który
>> podpięty jest do regulatora, który z kolei podpięty jest do akumulatora.
>>
>> Regulator z tego co wiem to układ crowbar. Znalazłem taki schemat
>> i wierzę (chociaż nie wiem na pewno i raczej się nie dowiem), że
>> to wygląda podobnie.
>>
>> http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegnap.jpg
>
> To ja się dołączę z takim pytaniem - po co się takie dziwaczne układy
> stosuje? Nie lepiej zrobić to za pomocą regulacji prądu wzbudzenia?
> Przecież taki regulator na zenerkach wyzwalających tyrystory generuje
> niesamowitą ilość śmieci na wyjściu.

z prostej przyczyny - wirnikiem zazwyczaj jest magnes ze względu na
oszczędność miejsca

 

Re: Crowbar a wydajność

AlexY <a...@irc.pl> / 2014-05-21 11:54:02
Użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:
> W dniu 2014-05-21 10:49, Adam Wysocki pisze:
[..]
>> http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegnap.jpg
>
> To ja się dołączę z takim pytaniem - po co się takie dziwaczne układy
> stosuje? Nie lepiej zrobić to za pomocą regulacji prądu wzbudzenia?
> Przecież taki regulator na zenerkach wyzwalających tyrystory generuje
> niesamowitą ilość śmieci na wyjściu.

Bo tam nie ma cewki wzbudzenia. IMHO durne rozwiązanie zwiększające
obciążenie silnika i zużycie paliwa.


--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/net q.html
 

Re: Crowbar a wydajność

"J.F" <j...@poczta.onet.pl> / 2014-05-21 12:00:21
Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości
>Jest motocykl. Motocykl ma obcowzbudny alternator 3-fazowy, który
>podpięty jest do regulatora, który z kolei podpięty jest do
>akumulatora.
>Regulator z tego co wiem to układ crowbar. Znalazłem taki schemat
>i wierzę (chociaż nie wiem na pewno i raczej się nie dowiem), że
>to wygląda podobnie.
>http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegnap.jpg

Tylko ze to jest regulator do alternatora samowzbudnego. I
nieregulowanego.

>I teraz tak. Motocykl ma dwie generacje - starszą i nowszą. Gen 2
>ma więcej elektroniki i pewnie większe wymagania energetyczne.
>Regulator z generacji 2 jest masywniejszy, niż z generacji 1

>Generator z gen 1 przy dużym obciążeniu instalacji nie doładowywał
>akumulatora. Włączone światła mijania, włączony wentylator chłodnicy
>(nie wiem ile to prądu, ale z 15A pewnie będzie) i napięcie
>przysiadało,

A bezpiecznik 15A ?

>mogłem kręcić silnik nawet do odcinki, a ono nie wzrastało - było
>poniżej 13V.
>Regulator z gen 2 przy takim samym obciążeniu potrafi utrzymać
>napięcie
>ładowania (ok. 14.3V) przy 2500 RPM (silnik kręci się do 11500 RPM,
>alternator daje wtedy ok. 80V - na wolnych obrotach, czyli 1100 RPM,
>daje ok. 20V).
>Pytanie - dlaczego? Co w układzie crowbar mogło powodować, że
>regulator
>z gen 1 nie umiał utrzymać napięcia, a regulator z gen 2 umiał? Na
>myśl
>przychodzą mi jedynie mocniejsze diody...

Faktycznie ciekawe. Moze jakies wieksze diody - tu jak widac regulacja
jest przed prostownikiem - tzn tam jest mierzone napiecie (na kazdej z
faz).
Ale 13V ... co malo, moze uszkodzony ten regulator ?
Jedna dioda w mostku, jeden z tyrystorow czy zenerek .. skoro masz
wymontowany, to mozna przebadac.

J.
 
wstecz
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... +10 13
współpraca