Money.plTechnologie dla biznesu Grupy dyskusyjne pl.rec.lotnictwo Płock, piknik, tragedia...

Płock, piknik, tragedia...

Re: W podobnym temacie

/dev/SU45 <n...@w.pl> / 2011-06-26 11:04:46

> Szufa pilotował nad wodą,

Zastanawiam się czy widząc co się dzieje nie mógł zwiększyć swoich szans
nie wyrównując tylko wchodząc w wodę pod większym kątem? Woda przy
takiej prędkości jest jak beton, ale wtedy byłyby mniejsze przeciążenia
i może silnik by zadziałał jak strefa zgniotu? Odpadnięcie skrzydeł też
by zabrało trochę energii.
 
Czytaj także na forum

Re: W podobnym temacie

Delfino Delphis <D...@wytnijto.op.pl> / 2011-06-26 11:55:04
Tomek wrote:

> Na zdjęciu http://www.tp.com.pl/foto/2011/06/szufa1.jpg
> za bardzo tego podciągnięcia nie widać. Spływ steru wysokości nieznacznie
> podgięty do góry.

Ale popatrz na kąt natarcia - można by policzyć, ale pewnie koło 20-30
stopni, na pewno w okolicach krytycznego. Nic więcej nie dało się zrobić.

 

Re: W podobnym temacie

"Tomek" <s...@op.pl> / 2011-06-26 14:58:40

Użytkownik "Delfino Delphis" napisał w wiadomości
news:iu6vlo$jp2$1@news.onet.pl...
> Tomek wrote:

> Ale popatrz na kąt natarcia - można by policzyć, ale pewnie koło 20-30
> stopni, na pewno w okolicach krytycznego. Nic więcej nie dało się zrobić.

Nie wiem jaki jest kąt zaklinowania płata względem
kadłuba. Ale nie wydaje mi się, aby były to
kąty krytyczne. Czy większy kąt natarcia by coś dał- to
inna sprawa. Żwańskiemu to nie pomogło, może
tylko z tą różnicą, że uderzył płasko o ziemię, a nie nosem.
Christen Eagle II jest jak Extra 330 bardzo
sterowny (mało stateczny). Co z jednej strony dawać
by mogło pilotowi możliwość wykonania akcji sterami
jednak być może wtedy uderzyłby w wodę po
wykręceniu szybkiej beczki- gdyby kąty były
większe od krytycznych. Rezultat dla pilota i
maszyny ten sam.
Natomiast na ile świadomie (pod bezpośrednią i w czasie
rzeczywistym kontrolą wzroku
i widzialności ziemi lub lustra Wisły) Szufa
pilotował maszynę tego nie wiem, może kamera z samolotu
da jakieś odpowiedzi na to pytanie.
Często akrobacje na takich maszynach są nazwijmy
zaprogramowane w wiązankach przez pilota i gdy
jakiekolwiek ogniwko tej układanki nie wypali, to rezultat
niestety ten sam. Czasami szczęście dopisze pilotowi
jak to było z pokazem PZL-106BS Kruk przez
Macieja Akslera, gdy się wmeldował w blaszany
barak (magazynek) w pobliżu płyty startowej PZL.
Jednak nie zawsze tak bywa.
T.
 

Re: W podobnym temacie

"Dariusz_K._Ładziak" / 2011-06-26 22:03:34
Użytkownik Tomek napisał:
>
> Użytkownik "Delfino Delphis" napisał w
> wiadomości news:iu6vlo$jp2$1@news.onet.pl...
>> Tomek wrote:
>
>> Ale popatrz na kąt natarcia - można by policzyć, ale pewnie koło 20-30
>> stopni, na pewno w okolicach krytycznego. Nic więcej nie dało się zrobić.
>
> Nie wiem jaki jest kąt zaklinowania płata względem
> kadłuba. Ale nie wydaje mi się, aby były to
> kąty krytyczne.

W samolocie akrobacyjnym? Bliski zeru, czasem wręcz skrzydło ma profil
symetryczny - prawie cała siła nośną uzyskiwana jest przez regulację
kąta natarcia sterem wysokości. Powód jest prosty - te samoloty maja
latać tak samo kołami w dół jak w górę, ekonomia eksploatacji ma
drugorzędne znaczenie.

--
Darek
 

Re: W podobnym temacie

"Tomek" <m...@o2.pl> / 2011-06-27 09:34:41

Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" napisał w
wiadomości news:4e07909e$0$2456$65785112@news.neostrada.pl...

> Nie wiem jaki jest kąt zaklinowania płata względem
> kadłuba. Ale nie wydaje mi się, aby były to
> kąty krytyczne.

W samolocie akrobacyjnym? Bliski zeru, czasem wręcz skrzydło ma profil
symetryczny - prawie cała siła nośną uzyskiwana jest przez regulację
kąta natarcia sterem wysokości.

To, co piszesz dotyczy kąta zaklinowania płata względem kadłuba.
Nie jest on zerowy, bo jednak więcej "czasu" samolot ten lata
w pozycji normalnej, a nie odwróconej.
Ale IMHO nie są to krytyczne kąty natarcia.
obejrzałem filmy tuż przed zderzeniem, na ok. 1 sek (nie więcej)
przed uderzeniem w lustro wody jest widoczna próba poderwania
maszyny do góry. Zapasy sterownosci były na pewno.
Trudno orzec, czy gdyby pilot wcześniej ciągnał
na maxa czy dalby radę wyjść bezpiecznie ponad lustro wody.
T.
 
współpraca