Money.plTechnologie dla biznesu Grupy dyskusyjne pl.misc.elektronika Przetwornica 5/12V

Przetwornica 5/12V

Przetwornica 5/12V

"PcmOl" <a...@b.com> / 2013-04-01 08:38:08
- Uwe = 4-6V
- Uwy = 12-14V
- Większość czasu obciążona prądem kilku mA (odbiornik sterowania). Kluczową
jest sprawność w tym trybie pracy.
- Sporadycznie, przez setki milisekund, obciążona prądem zadziałania siłownika
zamka samochodowego. (Domniemam z fusów prąd rzędu 1A, więc zakładam wydajność
max. 2-3A.)
- Praca w środowisku zewnętrznym. (temp. od -15 do +30 C)
- Źródło zasilania: 4 akumulatory Ni-Mh lub 4 baterie alkaliczne.
- Dodatkowe zalecenie, ze względu na specyfikę zastosowania: częstotliwość pracy
> 80kHz (można zrezygnować).

Ma to sens?
Jaki scalak i w jakim trybie pracy najlepiej użyć?
Może są w sprzedaży pasujące gotowce w przyzwoitych cenach? (pojedyncze sztuki)
 
Czytaj także na forum

Re: Przetwornica 5/12V

Zbych <a...@onet.pl> / 2013-04-02 08:16:24
W dniu 01.04.2013 08:38, PcmOl pisze:
> - Uwe = 4-6V
> - Uwy = 12-14V
> - Większość czasu obciążona prądem kilku mA (odbiornik sterowania).
> Kluczową jest sprawność w tym trybie pracy.
> - Sporadycznie, przez setki milisekund, obciążona prądem zadziałania
> siłownika zamka samochodowego. (Domniemam z fusów prąd rzędu 1A, więc
> zakładam wydajność max. 2-3A.)

Może w takim przypadku warto pomyśleć o dwóch przetwornicach. Ta
mocniejsza mogłaby być włączana sygnałem uruchamiającym siłownik.
Słabszą można by spróbować zrobić na pompie ładunkowej.



 

Re: Przetwornica 5/12V

"Gejzero SQ3OGX" <g...@poczta.onet.pl> / 2013-04-02 19:31:32

Użytkownik "Zbych" napisał w wiadomości
news:515a77b8$0$26686$65785112@news.neostrada.pl...
>W dniu 01.04.2013 08:38, PcmOl pisze:
>> - Uwe = 4-6V
>> - Uwy = 12-14V
>> - Większość czasu obciążona prądem kilku mA (odbiornik sterowania).
>> Kluczową jest sprawność w tym trybie pracy.
>> - Sporadycznie, przez setki milisekund, obciążona prądem zadziałania
>> siłownika zamka samochodowego. (Domniemam z fusów prąd rzędu 1A, więc
>> zakładam wydajność max. 2-3A.)
>
> Może w takim przypadku warto pomyśleć o dwóch przetwornicach. Ta
> mocniejsza mogłaby być włączana sygnałem uruchamiającym siłownik.
> Słabszą można by spróbować zrobić na pompie ładunkowej.
A może warto tylko rozdzielić tor jakimś skromnym rezystorem i za nim zapiąć
równolegle duży kondensator. Jak siłownik bedzie mial zadzialac to pociągnie
duży prad z kondensatora a rezystor zmniejszy obciążenie jakie pójdzie w
stronę zasilania i reszty elektroniki.
Fakt to rozwiązanie ma jedną wadę: ładowanie kondensatora przez rezystor
trwa jakiś czas i jak energia zostanie z niego "wydojona" przez siłownik to
następne zadziałanie siłownika może nastąpić dopiero jak sie naładuje.


--
Pozdrawiam
Piotr sq3ogx
 

Re: Przetwornica 5/12V

Zbych <z...@onet.pl> / 2013-04-02 21:20:00
W dniu 02.04.2013 19:31, Gejzero SQ3OGX pisze:
>
> Użytkownik "Zbych" napisał w wiadomości
> news:515a77b8$0$26686$65785112@news.neostrada.pl...
>> W dniu 01.04.2013 08:38, PcmOl pisze:
>>> - Uwe = 4-6V
>>> - Uwy = 12-14V
>>> - Większość czasu obciążona prądem kilku mA (odbiornik sterowania).
>>> Kluczową jest sprawność w tym trybie pracy.
>>> - Sporadycznie, przez setki milisekund, obciążona prądem zadziałania
>>> siłownika zamka samochodowego. (Domniemam z fusów prąd rzędu 1A, więc
>>> zakładam wydajność max. 2-3A.)
>>
>> Może w takim przypadku warto pomyśleć o dwóch przetwornicach. Ta
>> mocniejsza mogłaby być włączana sygnałem uruchamiającym siłownik.
>> Słabszą można by spróbować zrobić na pompie ładunkowej.

> A może warto tylko rozdzielić tor jakimś skromnym rezystorem i za nim
> zapiąć równolegle duży kondensator. Jak siłownik bedzie mial zadzialac
> to pociągnie duży prad z kondensatora a rezystor zmniejszy obciążenie
> jakie pójdzie w stronę zasilania i reszty elektroniki.
> Fakt to rozwiązanie ma jedną wadę: ładowanie kondensatora przez rezystor
> trwa jakiś czas i jak energia zostanie z niego "wydojona" przez siłownik
> to następne zadziałanie siłownika może nastąpić dopiero jak sie naładuje.

Załóżmy, że siłownik potrzebuje 1A przez 0,25s i napięcie na
kondensatorze spadnie w tym czasie z 14 na 10V.
C=I*t/dU=1A*0,25s/4V=62,5mF

Nadal myślisz, że czas ładowania to jedyna wada?

 
Tomasz Wójtowicz 2013-03-30 02:30
arek@abcsoft.pl 2013-03-14 12:11
"Jarek P." 2013-02-28 14:31
Tomasz Szczesniak 2013-02-16 14:35
"Włodzimierz... 2012-10-20 23:59
Stachu Chebel 2012-08-31 08:24
" MH" 2012-03-10 02:44
saper/nolin11 2012-02-03 12:35
walker 2011-10-26 17:18
"kyte" 2011-07-30 23:06
A_Zet 2011-06-21 20:51
"blur" 2011-04-24 18:19
gomader 2011-04-14 15:43
Piotr_Gałka 2011-04-07 11:18
gomader 2011-04-02 17:41
współpraca