Które polskie gry kosztowały najwięcej?

Które polskie gry kosztowały najwięcej?

Fot. skynesher/iStockphoto

Polska gra, na którą wydano najwięcej, kosztowała tylko kilka milionów złotych mniej od najdroższego polskiego filmu - Quo Vadis. Na zachodzie wydatki związane z produkcją i wydaniem topowej gry liczone są w kilkudziesięciu milionach dolarów.

Polskim rekordzistą w kategorii budżetu jest Bulletstorm. Shooter z 2011 roku, dzieło studia People Can Fly nie jest pierwszą dużą produkcją warszawskiego dewelopera. Studio popularność zdobyło w 2004 roku tworząc Painkillera. Projektantem obu gier był Adrian Chmielarz, jeden z najbardziej znanych polskich twórców gier wideo. Szacowany budżet Bulletstorm wnosił około 60-70 milionów złotych - podaje Forbes. Dla porównania najwięcej pieniędzy w dziejach polskiej kinematografii zostało wydane na Quo Vadis - 18 milionów dolarów, czyli obecnie około 60 milionów złotych.



Gra nie odniosła jednak spektakularnego komercyjnego sukcesu. Nie pomogła międzynarodowa kampania reklamowa, ani bardzo dobre recenzje (średnia w portalu Metacritics wynosiła 82 procent). Serwis badający wyniki sprzedażowe gier VGChartz podaje, że Bulletstorm ledwo przekroczył milion sprzedanych kopii na całym świecie.

Około 40 milionów złotych wynosił budżet kolejnej wielkiej polskiej premiery w 2011 – Dead Island - czytamy w portalu Menstream.pl. FPS, w którym sterujemy bohaterem walczącym o życie na tropikalnej wyspie opanowanej przez zombie powstał we wrocławskim studiu Techland. Jak donosi światowy wydawca gry Deep Sliver w rozmowie z Game Informer, od wrześniowej premiery do końca 2011 roku, produkt trafił do trzech milionów nabywców. Techland już pracuje nad kolejnym produktem z serii Dead Island. Póki co znana jest tylko nazwa - Dead Island Raptide.

Wrocławski Techland odpowiada również za trzecią co do najdroższych gier w historii polskiej branży gier wideo - Call of Juarez: Więzy Krwi. Gra akcji przedstawiająca przygody braci McCall na dzikim zachodzie kosztowała 27 milionów złotych - ujawnia Menstream.pl

Czytaj więcej Polska gra bije rekordy w Wielkiej Brytanii Wiedźmin 2: Zabójcy Królów, Edycja Rozszerzona wyprzedził w zestawieniu sprzedaży na najważniejszym europejskim rynku xboxowym takie światowe hity jak FIFA Street czy Mass Effect 3. Podobnie wysokim budżetem - około 30 milionów złotych - dysponowało studio CD Projekt Red przy tworzeniu najpopularniejszej obecnie polskiej gry - Wiedźmina II: Zabójca Królów - czytamy na Gram.pl. Kolejna część przygód wiedźmina Geralta nie zawiodła oczekiwań. Prócz wielu prestiżowych nagród i wysokich ocen, Wiedźmin II był wielkim sukcesem komercyjnym. Gra znalazła wielu nabywców zarówno na komputery osobiste - ponad milion sprzedanych na całym świecie sztuk do końca 2011 roku - jak i konsolę Xbox 360.

Wersja na konsolę Microsoftu, sprzedała się w liczbie 250 tysięcy sztuk w tydzień po premierze. Gra została wręcz uznana za dobro narodowe. Gdy w 2011 roku z wizytą do Polski przyleciał Barack Obama otrzymał w prezencie od Donalda Tuska edycję rozszerzoną drugiej części sagi o wiedźminie.

Niewiele mniej, bo 19,1 miliona złotych kosztowało stworzenie pierwszej części gry o przygodach wiedźmina Geralta. W cztery lata po premierze gra wciąż dobrze się sprzedaje. W samym 2011 roku, Wiedzmina kupiło 400 tysięcy nowych graczy - informuje Adam Kiciński, prezes CD Projekt Red w rozmowie z portalem Gram.pl.

Ranking budżetów gier w Polsce i na świecie

Polska

Świat
Źródło: Menstream, Gram, Forbes VG Sales
Gra Koszt Producent Gra Koszt Producent
Bulletstorm 60-70 milionów złotych People Can Fly GTA IV 100 milionów dolarów Rockstar North
Dead Island 40 milionów złotych Techland Gran Turismo 5 80 milionów dolarów Polyphony Digital
Call of Juarez: Więzy Krwi 27 milionów złotych Techland Shenmue 70 milionów dolarów Sega
Wiedźmin II 27 milionów złotych CD Projekt RED Too Human 60 milionów dolarów Silicon Knights

Mimo że wiele polskich produktów odnosi międzynarodowe sukcesy - choćby Wiedźmin II, który został wybrany najlepszą europejską grą na tegorocznych targach Gamescom - to pod względem budżetów daleko im do zagranicznej konkurencji.

Istnieją gry, które kosztowały o wiele więcej niż polski rekordzista Bulletstorm. Najdroższą grą wideo w historii jest bez wątpienia GTA IV. W wywiadzie dla Times Online prezydent Rockstar North Leslie Benzoes przyznał, że stworzenie gry pochłonęło okrągłe 100 milionów dolarów. Gra musiała jednak tyle kosztować. Postać porusza się w niej po wiernie odtworzonej wirtualnej kopii Nowego Jorku rozwiązując zadania ze scenariusza, którego nie powstydziłoby się większość filmów akcji.

80 milionów dolarów kosztowała produkcja Gran Turismo 5. Podobnie jak GTA IV, wydana w 2010 roku gra wyścigowa również przytłacza ogromem i wiernością odwzorowania rzeczywistości. W grze prowadzić możemy ponad 1000 samochodów znanych z ulic oraz torów wyścigowych. Produkcja zawiera również wiele tras, które znać możemy choćby z wyścigów Formuły 1, na przykład Nürburgring.

W kwestii budżetów polskich gier przełomowy był z pewnością rok 2011, w którym powstały aż trzy produkcje z budżetem powyżej 25 milionów złotych. W przyszłości będą powstawać w Polsce kolejne wysoko budżetowe produkcje. - Mamy w zanadrzu jeden tytuł nad, którym pracujemy. Będzie on ogłoszony dopiero za parę miesięcy, ale na pewno będzie miał wysoki budżet - zdradza Money.pl Paweł Kopiński, dyrektor marketingu firmy Techland.

budżet, ranking, gra, wiedźmin
Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
vpc
89.73.20.* 2012-09-12 20:07
"Serwis badający wyniki sprzedażowe gier VGChartz podaje, że Bulletstorm ledwo przekroczył milion sprzedanych kopii na całym świecie." eee... - ja widzę na ich stronie 1,42 mln co jak dla mnie jest bliżej 1,5 niż "ledwo przekroczył 1mln" (http://www.vgchartz.com/gamedb/?name=bulletstorm). W artykule opartym na danych liczbowych przydałoby się trochę więcej skrupulatności w cytowaniu liczb...