Politechnika Poznańska i NaviExpert wyliczają czas stracony w korkach

Politechnika Poznańska i NaviExpert wyliczają czas stracony w korkach

2c25dc163df0f28ec0eb78fbcc61cb36"... Przeciętny warszawski kierowca, który pokonuje dziennie dwie trasy traci w korku rocznie około 88 godzin i równowartość prawie 3 tys. zł - wynika z raportu przygotowanego przez naukowców z Politechniki Poznańskiej we współpracy z dostawcą nawigacji mobilnej NaviExpert . Korki potrafią uprzykrzyć życie mieszkańcom wielkich miast. Ale jak bardzo? Czy warszawiacy żaląc się na stanie w korkach nie przesadzają? Autorzy raportu - naukowcy z Politechniki Poznańskiej oraz specjaliści  z NaviExpert- postanowili podejść do pytania metodycznie i dokładnie przebadali wpływ zwiększonego natężenia ruchu na Warszawę i kieszeń warszawiaków ..."


"...

Łączne straty

Poza godzinami szczytu główny wpływ na prędkość jazdy mają m.in.: ograniczenia prędkości, skrzyżowania, sygnalizacja świetlna. W godzinach szczytu natomiast dochodzi do tego czynnik związany z rosnącym natężeniem ruchu, powodujący zmniejszenie średniej prędkości jazdy. Jak wynika z raportu, w godzinach szczytu tj. pomiędzy 7:00 - 10:00 i pomiędzy 16:00 - 19:00 odbywamy około 50% wszystkich dziennych podróży po aglomeracji warszawskiej. Okazuje się, że w tym czasie, ten sam odcinek drogi pokonujemy nawet o 70% dłużej niż np. o godzinie 21:00. Średnia prędkość w godzinach 8:00-9:00 i 16:00-18:00 to tylko 25 km/h, podczas gdy w nocy średnia prędkość wynosi ponad 50 km/h. Średni czas przejazdu 1 kilometra w ciągu dnia wydłuża się o 47,1% w stosunku do czasu referencyjnego, czyli godzin 21-22, gdy sygnalizacja świetlna zazwyczaj jest jeszcze włączona, ale ruch na ulicach jest już zdecydowanie mniejszy.

Według raportu przygotowanego przez naukowców z Politechniki Poznańskiej i NaviExpert, aż 32% czasu który spędzamy w samochodzie wynika właśnie ze spadku prędkości spowodowanego zbyt dużym natężeniem ruchu.


Na podstawie dostępnych danych autorzy raportu szacują, że codziennie warszawiacy pokonują łącznie ponad 1 mln tras. Średnio każda taka podróż trwa 33 minuty. Oznacza to, że łącznie warszawiacy spędzają w podróży około 576 tysięcy godzin dziennie. Uwzględniając obliczoną stratę czasu wynikająca ze spadku prędkości jazdy w ciągu dnia (32%), możemy szacować, że w korkach warszawiacy tracą codziennie łącznie około 184 tys. godzin.

Co więcej, przyjmując średnie spalanie stojącego samochodu na 1 l/h, autorzy raportu obliczyli, że samochody w Warszawie dziennie dodatkowo spalają około 142 tys. litrów paliwa. Przy średniej cenie litra paliwa 5,7 zł daje stratę o wartości ponad 800 tys. zł dziennie.


Ile przeciętnie traci warszawski kierowca*?

 

dziennie 
(w dni powszednie)

rocznie
(250 dni powszednich)

Średni  czas tracony przez
kierowcę w wyniku korków 

21,1 min

ok. 88 godz. 

Średni koszt zużytego przez korki paliwa i czasu przeliczonego na złotówki

11,90 zł

2976 zł

*przy założeniu, że pokonuje dziennie dwie trasy

źródło: Politechnika Poznańska i NaviExpert

 



Celem badania było wiarygodne i obiektywne oszacowanie strat czasowych i finansowych spowodowanych wzrostem czasu jazdy samochodem osobowym w ciągu dnia roboczego w Warszawie. Udało nam się dokładnie oszacować koszty stania w korkach - wyrażone w czasie i pieniądzach  - podkreśla Andrzej Jaszkiewicz, profesor Politechniki Poznańskiej, jeden z założycieli NaviExpert i współautor raportu. - Sporej części tych strat kierowcy mogą uniknąć korzystając z nowoczesnej nawigacji on-line, która nie tylko prowadzi do celu, ale też wskazuje, gdzie są korki i skutecznie je omija, pomagając kierowcom wybrać optymalną trasę. I tak np. inne przeprowadzone badania wskazują, że korzystając z nawigacji NaviExpert z technologią Community Traffic online kierowcy oszczędzają średnio 26% swojego czasu, do tej pory traconego na staniu w korkach - dodaje Jaszkiewicz.  

Idea badania zakładała oszacowanie średniego wydłużenia się czasu jazdy w dni powszednie biorąc pod uwagę zmiany prędkości (średnie prędkości zostały oszacowane na podstawie monitoringu pozycji GPS pojazdów na terenie Warszawy) oraz rozkładu częstości podróży w ciągu dnia. Następnie, biorąc pod uwagę średni czas spędzany w podróżach samochodowych szacowano wzrost czasu związanego z większym natężeniem ruchu i formowaniem się korków.

Pełen raport wraz z opisem metodyki badania jest do pobrania na stronie WWW .

Raport został przygotowany przez naukowców z Zakładu Inteligentnych Systemów Wspomagania Decyzji Politechniki Poznańskiej we współpracy z firmą NaviExpert. Badania stanowią część większego projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach działania 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.


O NaviExpert    
NaviExpert to pierwsza w Polsce mobilna nawigacja działająca w większości telefonów komórkowych dostępnych na rynku. Ponad 300 modeli znanych marek: Sony, Nokia, HTC, Samsung, LG, Motorola, ZTE oraz BlackBerry, jest kompatybilnych z aplikacją NaviExpert. Współpracuje z najpopularniejszymi systemami operacyjnymi (nawigacja Android, Bada, Symbian, Windows Mobile, Windows Phone). Jako jedyna nawigacja na polskim rynku posiada trzy tryby nawigowania: samochodowy, środkami komunikacji miejskiej i pieszy. Ponadto oferuje wszystkie funkcje standardowej nawigacji oraz szereg możliwości dostępnych wyłącznie w technologii online. Unikalna technologia Community Traffic online pozwala na omijanie korków, a stała aktualizacja map i informacji o utrudnieniach drogowych zapewnia użytkownikom pełen komfort i bezpieczeństwo podczas nawigacji. Firma współpracuje z wiodącymi operatorami telefonii komórkowej Orange, Play, Plus, T-Mobile. Spółkę utworzyli w połowie 2005 r. wieloletni pracownicy naukowi Instytutu Informatyki Politechniki Poznańskiej. Firma pozyskała inwestora typu Venture Capital, którym jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych MCI Management S.A..."

PDAclub.pl
Czytaj także
Polecane galerie