Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Polscy wydawcy gier planszowych wchodzą na rynek gier mobilnych

Polscy wydawcy gier planszowych wchodzą na rynek gier mobilnych

Dwie polskie firmy - Phalanx i CUBLO - wspólnie przygotowują cyfrową wersję "Brass", jednej z najbardziej cenionych ekonomicznych gier planszowych świata. Premiera nasystemy iOS i Android przygotowywanego na rynki zachodnie zapowiadana jest na drugą połowę roku.

"Brass" jest jedną z najwyżej ocenianych gier ekonomicznych na świecie. Pierwotnie opublikowana w 2007 roku, w osiem lat po premierze utrzymuje się na 15. miejscu listy najlepszych gier planszowych prowadzonej przez branżowy serwis BoardGameGeek w oparciu o oceny użytkowników. Autorem "Brass" jest Martin Wallace, ceniony brytyjski projektant gier planszowych znany również z takich tytułów jak "Steam" (gra o rozwijaniu taboru i sieci kolejowej) i "Świat Dysku: Ankh Morpork" (gra blefu i strategii oparta na popularnym cyklu Terry'ego Pratchetta).

Wydawnictwo Phalanx już wcześniej współpracowało z Wallace'em przy okazji polskich wydań gier "Ankh Morpork" i "07 zgłoś się". Projekt opracowania cyfrowej wersji "Brass" jest pierwszym tego rodzaju przedsięwzięciem dla polskiego wydawcy gier. Phalanx współpracuje z inną krajową firmą, założonym w 2013 roku niezależnym studiem CUBLO, które ma już na swoim koncie dwie gry na platformy mobilne inspirowane grami planszowymi: "QuAaargh" oraz "Jasper and Zot".

"Polska to ciągle mały rynek dla takich produkcji, dlatego celem są głównie rynki zachodnie" - mówi Michał Ozon z wydawnictwa Phalanx. "Aplikacje mobilne dystrybuuje się na całym świecie. Jeśli gra odniesie sukces, na pewno będziemy szukali kolejnych tytułów wartych wydania w takiej formie. Brass jest więc produkcją na wszystkie rynki - zarówno polskie, zachodnie, jak i wschodnie (w tym dalekowschodnie)" - dodał.

Kilka innych polskich firm już wcześniej opracowywało gry planszowe w wydaniu cyfrowym, m.in. CD Projekt Red, dystrybutor planszowego "Wiedźmina: Gry Przygodowej".

- Poza CD Projekt Red na rynku jest Big Daddy's Creations. Wydali aż 4 cyfrowe wersje gier planszowych: "Neuroshima Hex", "Caylus", "Army of Frogs" oraz "Eclipse". Inne firmy też próbowały swoich sił, np. Momedia z grą "Hacienda", ale często kończyło się to na pojedynczej produkcji - mówi Grzegorz Kościółek z CUBLO.

- Phalanx jako podmiot specjalizujący się w grach planszowych rozpoczął w 2014 roku współpracę z CUBLO, ekspertem w aplikacjach mobilnych. Dzięki tej koprodukcji powstaje właśnie gra "Brass" na urządzenia mobilne - dodał.

Cyfrowa wersja "Brass" ma się ukazać jesienią tego roku.

- Naszym celem jest październik 2015, software to jednak bardzo nieprzewidywalna branża - powiedział Ozon. Gra ukaże się na tablety z systemami iOS i Android. Będzie dostępna do nabycia w Apple Store i Google Play. W porównaniu z wydaniem papierowym gra uzyska nową oprawę graficzną nawiązującą do starych map, kart i pocztówek.

Pierwszą grą planszową opublikowaną na platformy mobilne był "Small World" Phillipe'a Keyaertsa, dostępny w wersji na tablety już od 2010 roku. W tej chwili za lidera branży uznawana jest firma Playdek, zawdzięczająca tę pozycję dobrze przyjętym wersjom cyfrowym takich tytułów, jak strategiczna gra "Agricola" czy przygodowa gra "Lords of Waterdeep".

Android, ios, planszówki, phalanx, cublo
Czytaj także
Polecane galerie