B2710 i GPS

B2710 i GPS

T...@somewhere.in.the.world / 2013-02-23 07:34:50
Witam,
Od 2 miesiecy uzywam GPSa w komorce (Samsung Solid B2710). Dopiero
niedawno zwrocilem uwage na spore rozbieznosci przy podawaniu wysokosci.

I tak - bylem w punkcie - wg mapy na wysokosci 121m npm - a tymczasem
GPS w B2710 podawal 154m npm. Widoczne 10 satelit, gorka teren zgrubsza
otwarty.
Garmin eTrex u kolegi pokazywal 128m npm.

O co tu chodzi???

[uwaga, crosspost na telefony i gps]
--
TA
 
Czytaj także na forum

Re: B2710 i GPS

Slavekk <s...@gazeta.pl> / 2013-02-23 08:51:07
W dniu 2013-02-23 07:34, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world pisze:>
Witam,
> Od 2 miesiecy uzywam GPSa w komorce (Samsung Solid B2710). Dopiero
> niedawno zwrocilem uwage na spore rozbieznosci przy podawaniu wysokosci.
>
> I tak - bylem w punkcie - wg mapy na wysokosci 121m npm - a tymczasem
> GPS w B2710 podawal 154m npm. Widoczne 10 satelit, gorka teren zgrubsza
> otwarty.
> Garmin eTrex u kolegi pokazywal 128m npm.
>
> O co tu chodzi???

O to że ziemia jest płaska ;-)
O to że GPS nie mierzy względem poziomu morza tylko względem środka
ziemi a wynik _oblicza_
O to że dokładność w pionie i poziomie jest inna.
Poguglaj trochę, nawet poprawkę możesz znaleźć dla danego miejsca

Sławek
 

Re: B2710 i GPS

"J.F." <j...@poczta.onet.pl> / 2013-02-23 10:27:43
Dnia Sat, 23 Feb 2013 07:34:50 +0100, Titus_Atomicus@somewhere.in.the.world
> Od 2 miesiecy uzywam GPSa w komorce (Samsung Solid B2710). Dopiero
> niedawno zwrocilem uwage na spore rozbieznosci przy podawaniu wysokosci.
> I tak - bylem w punkcie - wg mapy na wysokosci 121m npm - a tymczasem
> GPS w B2710 podawal 154m npm. Widoczne 10 satelit, gorka teren zgrubsza
> otwarty.
> Garmin eTrex u kolegi pokazywal 128m npm.
> O co tu chodzi???

GPS mierzy wysokosc na elipsoida odniesienia WGS-84.

Tymczasem siatki geodezyjne w wielu krajach byly tworzone w oparciu o
lokalny pion i lokalna geoide.
Roznica obu wysokosci nazywa sie undulacja, i w Polsce wynosi cos 30 do 45m
w poludniowych regionach.

Poniewaz czesto obowiazuja urzedowe dane - wiele odbiornikow, lub
programow, ma wbudowane zgrubne table undulacji i potrafi skorygowac
pokazywana wysokosc do oficjalnej. A inne nie.
eTrexa chyba mozna o to podejrzewac - nie chcialbys chyba aby na Rysach
pokazywal 2540m ?

A druga sprawa - nie wiadomo czemu, ale dokladnosc pomiaru wysokosci przez
GPS jest mierna. Powinienes pomiar powtorzyc i usrednic.

Pojedz na najblizsze duze lotnisko, a wczesniej znajdz dla niego dane AIP.

O, tu przyklad
http://www.pl-vacc.org/pol3/events.php?d=442
http://aaben.vel.pl/EP_AD_2_EPGD_1-1- 1_en.pdf
i czytamy ELEV 149m, GEOID UND. 29m

Hm, ale te 149m to juz nie wiem - urzedowe, czy w/g GPS :-)
Lotnictwo chyba polubilo WGS-84, choc ciagle mierza przede wszystkim
barycznie. Poki lotnisko podaje cisnienie odniesienia odpowiednio
przeliczone to problemu nie ma ...

Swoja droga - wiem ze w okolicach Gdanska sa gorki, ale ze az takie po
150m? czy tylko 120 ?

Mam gdzies zapis trekbuddy z plazy ... ale cos mi sie kojarzy ze on mial
jakis parametr do korekcji undulacji


J.
 

Re: B2710 i GPS

Zachu <z...@a.pl> / 2013-02-23 11:40:12

> I tak - bylem w punkcie - wg mapy na wysokosci 121m npm - a tymczasem
> GPS w B2710 podawal 154m npm. Widoczne 10 satelit, gorka teren zgrubsza
> otwarty.
> Garmin eTrex u kolegi pokazywal 128m npm.
>
> O co tu chodzi???
>

eTrex dodatkowo mógł mieć barometr stąd ta większa precyzja


--
Zachu
 

Re: B2710 i GPS

"J.F." <j...@poczta.onet.pl> / 2013-02-23 12:02:43
Dnia Sat, 23 Feb 2013 11:40:12 +0100, Zachu napisał(a):
>> Garmin eTrex u kolegi pokazywal 128m npm.
>>
> eTrex dodatkowo mógł mieć barometr stąd ta większa precyzja

Barometr zasadniczo nie nadaje sie do pomiaru wysokosci, gdyz cisnienie
atmosferyczne sie zmienia, i jest dla nas niewiadome.

Natomiast w GPS pomaga skorygowac bledy krotkookresowe z GPS, usredniajac
sredniookresowo. Jesli jednak koledze wysokosc na samsungu nie skakala,
a etrex nie byl wlaczony od dluzszego czasu - to nie o chwilowe bledy
chodzi.

J.

 
wstecz
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... +10 17
ALEX Alpha MR 2013-02-18 18:09
Titus_Atomicus@so... 2012-12-29 00:15
"Wojtek" 2012-11-02 21:52
":D@w!d J@$" 2012-10-15 20:27
":D@w!d J@$" 2012-10-15 20:20
swirek 2012-04-21 16:50
"Maciek." 2011-06-29 21:59
"J.F." 2011-05-24 16:21
"Lukasz" 2011-02-26 11:31
"Szymon" 2011-01-16 08:10
"Lukasz" 2011-01-15 11:22
"Waldemar" 2011-01-10 00:33
"Wojtek" 2010-12-20 12:24
"Eneuel Leszek... 2010-06-21 16:28
Gurupa 2010-05-10 07:42



współpraca

Rynek Dnia Następnego

INDEX CENA ŚREDNIA [PLN/MWH] WOLUMEN [MWH]
IRDN 143.76 51680
sIRDN 150.68 36074
IRDN24 141.57 51680
IRDN8.22 151.82 36074

Rynek Towarowy Terminowy

Instrument Kurs rozl. [PLN/MWh] Zmiana[%]
BASE_Q-4-17 156.75 -0,16
BASE_Q-1-18 155.53 +0,02
BASE_M-12-17 153.50 +0,82
BASE_M-09-17 182.50 -0,14