Money.pl Technologie dla biznesu Hi-Tech Grupy dyskusyjne pl.rec.paralotnie Jak wyciągać zdjęcia z filmu - poradnik

Jak wyciągać zdjęcia z filmu - poradnik

Jak wyciągać zdjęcia z filmu - poradnik

Tomasz_Zieliński <t...@gmail.com> / 2015-10-10 15:59:40

Wielu z nas zabiera w powietrze kamerę a potem publikuje kadry z filmu. Poniżej opisuję, jak uzyskać możliwie wysoką jakość takich ujęć.

Teoria (mocno uproszczona, aby było krócej): nieskompresowana klatka filmu HD to prawie 6 MB. Film nagrywany z 60 klatkami na sekundę wymagałby zapisywania zawrotnych 360 MB na sekundę filmu, z czym nie poradzą sobie nawet najszybsze dyski SSD, nie mówiąc o kartach pamięci. W użyciu są więc po pierwsze stratne formaty kompresji, po drugie filmy zapisywane są metodą w której po jednej klatce zapisanej w całości następuje kilkanaście różnicowych (delta), niosących wyłącznie informację o tych fragmentach w których coś się zmieniło. Jeśli kodujemy gotowy materiał, możemy zapobiegać utracie jakości z tym związanej, np. w zależności od dynamiki sceny zmieniać bitrate i umieszczać klatki kluczowe częściej (eksplozje, pościgi) lub rzadziej (gadające głowy). Kamera nagrywająca na żywo musi jednak zachować założony, stały bitrate, więc przy szybkich zmianach scen jakość klatek różnicowych będzie niska.

Aby pozyskać z filmu zdjęcia jak najwyższej jakości, musimy wyekstrahować z niego wyłącznie klatki kluczowe - zazwyczaj występują 2 lub 4 na sekundę.
Posłuży do tego program ffmpeg dostępny za darmo na stronie https://www.ffmpeg.org/

Składnia wywołania z linii komend może wyglądać następująco:
ffmpeg.exe -skip_frame nokey -ss 0:10:00 -t 0:02:00 -i plikwideo.MOV -vsync 2 -f image2 keyframes\framekey-%%05d.png

Znaczenie poszczególnych opcji:
-skip_frame nokey = pominięcie klatek innych, niż kluczowe
-ss 0:10:00 = rozpocznij od dziesiątej minuty, opcję można pominąć
-t 0:02:00 = przetwarzaj dwie kolejne minuty, opcję można pominąć
-i plikwideo.MOV = plik wejściowy
-vsync 2 = unikanie dublowania klatek
-f image2 keyframes\frame-%%05d.png = zapis klatek w katalogu keygrames, nazwa plików począwszy od frame-00001.png

Więcej opcji: https://www.ffmpeg.org/ffmpeg.html

Ilustracja - kadr z filmu nakręconego kamerą Mobius (tani chińczyk HD) przy szybkim ruchu głowy. Górny obrazek to ostatnia klatka różnicowa, dolny to następująca po niej klatka kluczowa. W typowym przypadku różnice są znacznie mniej widoczne.
http://postimg.org/image/v3dz4jyu7/full/ (całe ujęcie)
http://postimg.org/image/q0wn9rpjz/ (fragment z centrum)


Pozdrawiam
Tomek

 
Czytaj także na forum

Re: Jak wyciągać zdjęcia z filmu - poradni

Pawel Poznan <p...@gmail.com> / 2015-10-10 16:16:53
W dniu 10.10.2015 o 15:59, Tomasz Zieliński pisze:
>
> Wielu z nas zabiera w powietrze kamerę a potem publikuje kadry z filmu. Poniżej opisuję, jak uzyskać możliwie wysoką jakość takich ujęć.
>
> Teoria (mocno uproszczona, aby było krócej): nieskompresowana klatka filmu HD to prawie 6 MB. Film nagrywany z 60 klatkami na sekundę wymagałby zapisywania zawrotnych 360 MB na sekundę filmu, z czym nie poradzą sobie nawet najszybsze dyski SSD, nie mówiąc o kartach pamięci. W użyciu są więc po pierwsze stratne formaty kompresji, po drugie filmy zapisywane są metodą w której po jednej klatce zapisanej w całości następuje kilkanaście różnicowych (delta), niosących wyłącznie informację o tych fragmentach w których coś się zmieniło. Jeśli kodujemy gotowy materiał, możemy zapobiegać utracie jakości z tym związanej, np. w zależności od dynamiki sceny zmieniać bitrate i umieszczać klatki kluczowe częściej (eksplozje, pościgi) lub rzadziej (gadające głowy). Kamera nagrywająca na żywo musi jednak zachować założony, stały bitrate, więc przy szybkich zmianach scen jakość klatek różnicowych będzie niska.
>
> Aby pozyskać z filmu zdjęcia jak najwyższej jakości, musimy wyekstrahować z niego wyłącznie klatki kluczowe - zazwyczaj występują 2 lub 4 na sekundę.
> Posłuży do tego program ffmpeg dostępny za darmo na stronie https://www.ffmpeg.org/
>
> Składnia wywołania z linii komend może wyglądać następująco:
> ffmpeg.exe -skip_frame nokey -ss 0:10:00 -t 0:02:00 -i plikwideo.MOV -vsync 2 -f image2 keyframes\framekey-%%05d.png
>
> Znaczenie poszczególnych opcji:
> -skip_frame nokey = pominięcie klatek innych, niż kluczowe
> -ss 0:10:00 = rozpocznij od dziesiątej minuty, opcję można pominąć
> -t 0:02:00 = przetwarzaj dwie kolejne minuty, opcję można pominąć
> -i plikwideo.MOV = plik wejściowy
> -vsync 2 = unikanie dublowania klatek
> -f image2 keyframes\frame-%%05d.png = zapis klatek w katalogu keygrames, nazwa plików począwszy od frame-00001.png
>
> Więcej opcji: https://www.ffmpeg.org/ffmpeg.html
>
> Ilustracja - kadr z filmu nakręconego kamerą Mobius (tani chińczyk HD) przy szybkim ruchu głowy. Górny obrazek to ostatnia klatka różnicowa, dolny to następująca po niej klatka kluczowa. W typowym przypadku różnice są znacznie mniej widoczne.
> http://postimg.org/image/v3dz4jyu7/full/ (całe ujęcie)
> http://postimg.org/image/q0wn9rpjz/ (fragment z centrum)
>
>
> Pozdrawiam
> Tomek
>
>

Dzięki, przetestuję bo z tym zawsze był jakiś problem...

Pozdrawiam
PawelPoznan
 

Re: Jak wyciągać zdjęcia z filmu - poradnik

0...@gmail.com / 2015-10-10 16:58:38
W dniu sobota, 10 października 2015 16:17:19 UTC+2 użytkownik Pawel Poznan napisał:
> W dniu 10.10.2015 o 15:59, Tomasz Zieliński pisze:
> >
> > Wielu z nas zabiera w powietrze kamerę a potem publikuje kadry z filmu. Poniżej opisuję, jak uzyskać możliwie wysoką jakość takich ujęć.
> >
> > Teoria (mocno uproszczona, aby było krócej): nieskompresowana klatka filmu HD to prawie 6 MB. Film nagrywany z 60 klatkami na sekundę wymagałby zapisywania zawrotnych 360 MB na sekundę filmu, z czym nie poradzą sobie nawet najszybsze dyski SSD, nie mówiąc o kartach pamięci. W użyciu są więc po pierwsze stratne formaty kompresji, po drugie filmy zapisywane są metodą w której po jednej klatce zapisanej w całości następuje kilkanaście różnicowych (delta), niosących wyłącznie informację o tych fragmentach w których coś się zmieniło. Jeśli kodujemy gotowy materiał, możemy zapobiegać utracie jakości z tym związanej, np. w zależności od dynamiki sceny zmieniać bitrate i umieszczać klatki kluczowe częściej (eksplozje, pościgi) lub rzadziej (gadające głowy). Kamera nagrywająca na żywo musi jednak zachować założony, stały bitrate, więc przy szybkich zmianach scen jakość klatek różnicowych będzie niska.
> >
> > Aby pozyskać z filmu zdjęcia jak najwyższej jakości, musimy wyekstrahować z niego wyłącznie klatki kluczowe - zazwyczaj występują 2 lub 4 na sekundę.
> > Posłuży do tego program ffmpeg dostępny za darmo na stronie https://www.ffmpeg.org/
> >
> > Składnia wywołania z linii komend może wyglądać następująco:
> > ffmpeg.exe -skip_frame nokey -ss 0:10:00 -t 0:02:00 -i plikwideo.MOV -vsync 2 -f image2 keyframes\framekey-%%05d.png
> >
> > Znaczenie poszczególnych opcji:
> > -skip_frame nokey = pominięcie klatek innych, niż kluczowe
> > -ss 0:10:00 = rozpocznij od dziesiątej minuty, opcję można pominąć
> > -t 0:02:00 = przetwarzaj dwie kolejne minuty, opcję można pominąć
> > -i plikwideo.MOV = plik wejściowy
> > -vsync 2 = unikanie dublowania klatek
> > -f image2 keyframes\frame-%%05d.png = zapis klatek w katalogu keygrames, nazwa plików począwszy od frame-00001.png
> >
> > Więcej opcji: https://www.ffmpeg.org/ffmpeg.html
> >
> > Ilustracja - kadr z filmu nakręconego kamerą Mobius (tani chińczyk HD) przy szybkim ruchu głowy. Górny obrazek to ostatnia klatka różnicowa, dolny to następująca po niej klatka kluczowa. W typowym przypadku różnice są znacznie mniej widoczne.
> > http://postimg.org/image/v3dz4jyu7/full/ (całe ujęcie)
> > http://postimg.org/image/q0wn9rpjz/ (fragment z centrum)
> >
> >
> > Pozdrawiam
> > Tomek
> >
> >
>
> Dzięki, przetestuję bo z tym zawsze był jakiś problem...
>
> Pozdrawiam
> PawelPoznan

Ja używam Avidemuxa do przycinania filmów na sceny.
Przy okazji jest tam funkcja zrzutu zdjęcia i ponieważ każda klatka wychodzi w pełnej rozdzielczości to zapewne jest generowana od/albo tylko z pełną klatką (nie liczyłem ile jest dostępnych na sekundę)
 

Re: Jak wyciągać zdjęcia z filmu -

Mateusz SP8EBC <s...@gmail.com> / 2015-10-10 17:13:00
W dniu 10.10.2015 o 15:59, Tomasz Zieliński pisze:
>
> Wielu z nas zabiera w powietrze kamerę a potem publikuje kadry z
> filmu. Poniżej opisuję, jak uzyskać możliwie wysoką jakość takich
> ujęć.
>
> Teoria (mocno uproszczona, aby było krócej): nieskompresowana klatka
> filmu HD to prawie 6 MB. Film nagrywany z 60 klatkami na sekundę
> wymagałby zapisywania zawrotnych 360 MB na sekundę filmu, z czym nie
> poradzą sobie nawet najszybsze dyski SSD, nie mówiąc o kartach
> pamięci. W użyciu są więc po pierwsze stratne formaty kompresji, po
> drugie filmy zapisywane są metodą w której po jednej klatce zapisanej
> w całości następuje kilkanaście różnicowych (delta), niosących
> wyłącznie informację o tych fragmentach w których coś się zmieniło.
> Jeśli kodujemy gotowy materiał, możemy zapobiegać utracie jakości z
> tym związanej, np. w zależności od dynamiki sceny zmieniać bitrate i
> umieszczać klatki kluczowe częściej (eksplozje, pościgi) lub rzadziej
> (gadające głowy). Kamera nagrywająca na żywo musi jednak zachować
> założony, stały bitrate, więc przy szybkich zmianach scen jakość
> klatek różnicowych będzie niska.
>
> Aby pozyskać z filmu zdjęcia jak najwyższej jakości, musimy
> wyekstrahować z niego wyłącznie klatki kluczowe - zazwyczaj występują
> 2 lub 4 na sekundę. Posłuży do tego program ffmpeg dostępny za darmo
> na stronie https://www.ffmpeg.org/
>
> Składnia wywołania z linii komend może wyglądać następująco:
> ffmpeg.exe -skip_frame nokey -ss 0:10:00 -t 0:02:00 -i plikwideo.MOV
> -vsync 2 -f image2 keyframes\framekey-%%05d.png
>
> Znaczenie poszczególnych opcji: -skip_frame nokey = pominięcie klatek
> innych, niż kluczowe -ss 0:10:00 = rozpocznij od dziesiątej minuty,
> opcję można pominąć -t 0:02:00 = przetwarzaj dwie kolejne minuty,
> opcję można pominąć -i plikwideo.MOV = plik wejściowy -vsync 2 =
> unikanie dublowania klatek -f image2 keyframes\frame-%%05d.png =
> zapis klatek w katalogu keygrames, nazwa plików począwszy od
> frame-00001.png
>
> Więcej opcji: https://www.ffmpeg.org/ffmpeg.html
>
> Ilustracja - kadr z filmu nakręconego kamerą Mobius (tani chińczyk
> HD) przy szybkim ruchu głowy. Górny obrazek to ostatnia klatka
> różnicowa, dolny to następująca po niej klatka kluczowa. W typowym
> przypadku różnice są znacznie mniej widoczne.
> http://postimg.org/image/v3dz4jyu7/full/ (całe ujęcie)
> http://postimg.org/image/q0wn9rpjz/ (fragment z centrum)
>
>
> Pozdrawiam Tomek
>
>

Prościej jest odpalić materiał w VLC, ustawić interesujący nas kadr a
następnie z menu Obraz wybrać Wykonaj zrzut ekranowy
 



współpraca

Rynek Dnia Następnego

INDEX CENA ŚREDNIA [PLN/MWH] WOLUMEN [MWH]
IRDN 143.76 51680
sIRDN 150.68 36074
IRDN24 141.57 51680
IRDN8.22 151.82 36074

Rynek Towarowy Terminowy

Instrument Kurs rozl. [PLN/MWh] Zmiana[%]
BASE_M-08-17 174.25 -0,22
BASE_M-12-17 153.50 +0,82
BASE_Y-18 164.52 -0,02
BASE_M-09-17 182.50 -0,14