Money.pl Technologie dla biznesu Hi-Tech Grupy dyskusyjne pl.rec.paralotnie Klapa i rotacja do poziomu drzew na Skrzycznym 30.8

Klapa i rotacja do poziomu drzew na Skrzycznym 30.8

Klapa i rotacja do poziomu drzew na Skrzycznym 30.8

"vip27a" <v...@gazeta.pl> / 2012-08-31 09:56:37
Witam. Jechałem wówczas wyciągiem do góry i widziałem to cale zdarzenie.
Zdarzenie około 16:20, skrzydło czerwone, chyba UP ale nie jestem pewien.
Pilot przeleciał już przez garb i leciał do lądowiska na Kaimowce. W pewnym
momencie klapa na pół oskrzydla i wejście w mocną rotacje. Szczerze mówiąc
jak to widziałem siedząc na krześle, to sam mocno zwieracze zaciskałem. Przy
normalnym lataniu tego człowiek nie widzi, ale tu widziałem dokładnie jak
skrzydło zanurkowało do przodu a pilot w momencie dostał przyspieszenia w
dół i po obrocie. Strach pomyśleć co by było, gdyby wtedy walnął w stok.
Wysokość taka beznadziejna (20 - 30metrow), bo prawdopodobnie zapas by się
nie otworzył. Pilota, samo już nie wiem czy okręciło go raz czy 2 razy
(zjawisko mocno dynamiczne), w każdym razie na końcu wyglądało to tak jakby
zaciągnął klapę jeszcze po drugiej stronie i tak ustabilizował skrzydło,
tyle ze to już było praktycznie na wysokości drzew, ale skrzydło już
wyglądało na opanowane i kierunek od stoku, potem zasłoniły widok drzewa,
ale tam było stromo wiec pilot powinien dolecieć do lądowiska. Osobiście
mnie trochę zdziwiła tak duża klapa o tej porze, bo to już nie była pora
silnej termiki. W tym dniu była odchyłka południowa wiec to może efekt
zawietrznej od garbu?? Jeśli Pilot którego zdarzenie to dotyczyło czyta te
grupę, to proszę aby się wypowiedział, czy ze swojej strony zrobił wszystko
aby wcześniej do takiej klapy nie dopuścił (czy skrzydło trzymane było
dobrze za mordkę a mimo wszystko spod kontroli się urwało) czy cos innego
spowodowało aż takie duże podwiniecie. Osobiście latam już trochę, tylko
bardzo sporadycznie i rekreacyjnie, zawsze staram się trzymać glajta lekko
zaciągniętego i aktywnie sterować, zależnie od warunków. Kilka klap
zaliczyłem, ale nigdy tak wielkich i z taka szybka zmiana prędkości i
kierunku. Moje klapy to zazwyczaj góra 1/3 oskrzydla, bez zmiany kierunku i
zazwyczaj natychmiast wychodzą, dlatego ciekaw jestem czy pilot miał to
skrzydło lekko zaciągnięte, czy puszczone samopas i jakiej klasy to było
skrzydło.



Pozdrawiam i nikomu takich ewolucji blisko drzew nie życzę, a dla pilota
gratulacje za opanowanie i wyjście z opresji cało.
 
Czytaj także na forum

Re: Klapa i rotacja do poziomu drzew na Skrzycznym 30.8

adamparagliding <a...@o2.pl> / 2012-08-31 10:09:52
Na skrzydłach innych niż szkolne, dostając się w "betoniarkę" wiadomo że będzie atrakcja, tylko nie wiadomo z której strony ( pływający glajt nad głową i miękkie sterówki). Zabawa polega na tym, że jeśli się tam już znaleźliśmy, by być na to przygotowanym, pełna koncentracja i nie dopuścić do dalszych atrakcji.
Pozdrawiam
 

Re: Klapa i rotacja do poziomu drzew na Skrzycznym 30.8

xiveros <x...@gmail.com> / 2012-08-31 12:01:08
kaimówka wczoraj nie była najlepszym miejscem do lądowania... można
sobie zadawać pytanie kiedy jest...
osobiście wole stracic 40minut do godziny i 3 złote na busik z
buczkowic, i tam lądować... a to wszystko po niegdysiejszym froncie
nad kaimówką, kiedy przez 2 tygodnie miałem zakwasy w łydkach (nie
wiadomo czemu) po jednej nerwowej chwili, kiedy z 50m AGL zrobiło sie
nagle 20, po wylądowaniu całowałem ziemie.
na szczescie rzygac nie miałem czym
a wiał wtedy południowy zachód... niby taki lekki..
dobrze sie skonczyło jak sie skończyło
rd
 

Re: Klapa i rotacja do poziomu drzew na Skrzycznym 30.8

MiG <m...@gmail.com> / 2012-08-31 12:18:13
W dniu piątek, 31 sierpnia 2012 12:01:08 UTC+2 użytkownik xiveros napisał:

> a wiał wtedy południowy zachód... niby taki lekki..

Zawsze mi się wydawało, że jest to jedyny kierunek przy którym na Skrzycznem się nie polata. :-)

MiG

 

Re: Klapa i rotacja do poziomu drzew na Skrzycznym 30.8

"arek_w" <w...@orange.pl> / 2012-08-31 12:26:29
Użytkownik "xiveros" napisał w wiadomości
kaimówka wczoraj nie była najlepszym miejscem do lądowania... można
sobie zadawać pytanie kiedy jest...
osobiście wole stracic 40minut do godziny i 3 złote na busik z
buczkowic, i tam lądować... a to wszystko po niegdysiejszym froncie
nad kaimówką, kiedy przez 2 tygodnie miałem zakwasy w łydkach (nie
wiadomo czemu) po jednej nerwowej chwili, kiedy z 50m AGL zrobiło sie
nagle 20, po wylądowaniu całowałem ziemie.
na szczescie rzygac nie miałem czym
a wiał wtedy południowy zachód... niby taki lekki..
dobrze sie skonczyło jak sie skończyło
rd

Masz moze koordynaty GPS lądowiska w Buczkowicach ?
Pozdro
Arek
 
wstecz
1 2
"Rafał_G." 2012-06-11 17:42
luk-as 2012-02-15 20:24
psp.mariusz@gazet... 2011-11-22 11:13
adamparagliding 2011-11-11 10:08
" " 2011-10-29 00:10
PORUCZNIK 2011-08-24 05:12
novax 2011-06-06 01:01
JaroXS 2011-04-08 19:27



współpraca

Rynek Dnia Następnego

INDEX CENA ŚREDNIA [PLN/MWH] WOLUMEN [MWH]
IRDN 143.76 51680
sIRDN 150.68 36074
IRDN24 141.57 51680
IRDN8.22 151.82 36074

Rynek Towarowy Terminowy

Instrument Kurs rozl. [PLN/MWh] Zmiana[%]
BASE_W-24-17 158.50 +0,32
BASE_Q-4-17 156.75 -0,16
BASE_M-12-17 153.50 +0,82
BASE_Y-19 165.25 +0,07