Loty Poprad

Re: Loty Poprad

michab <f...@gmail.com> / 2012-05-13 09:22:38

> Jeśli latasz gdzieś gdzie jest inna przestrzeń niż G niezbędny jest
> komentarz i tyle. To jest część zgłoszenia. To jest zobowiązanie wobec
> innych uczestników platformy. Nie widzę powodów aby kogos zwalniac z
> tego obowiązku. Dziwię się pilotom, którzy tego nie robią od razu bo
> potem kosztów przybywa.

Ostatnio węgier przeleciał 280 km i porzeciął ze dwa ctr-y. W fieschu
cały czas naruszają tma sion. Można śmiało powiedzieć, iż w europie
każdy lot ok 200km fai narusza jakąś strefę, choćby parku narodowego
itd. Trzymając się restrykcyjnie przepisów, każdy może być odrzucony.
Wszystko jest zawarte w prawie lotniczym. Z tego względu jestem
zdania, iż należy traktować to zdroworozsądkowo. Np. Lot nad tatrami
4000m to pikuś z naruszeniem tma okęcia (parę lat temu Tomo) czy tma
Berlina (Goray) - też parę lat temu. Samolotom rejsowym też nie wolno
tam zniżać się do wysokości (chyba 4000m ) a i tak nie musza tam tego
robić, bo najbliższe 2 lotniska poprad i rzeszów mają podejściówki
wykluczające taką możliwość. Wg mnie chłopaki tak ułożyli swoją trasę
iż ta wykluczała ewentualne przeszkadzanie samolotom latającym w ifr-
rze. Sami możecie to sprawdzić na mapach jeppesena. Tak samo widzę
cho0ćby ctr zilina. Jest to zwykłe lotnisko, na którym ląduje malutki
samolot ze dwa razy w tygodniu. Wybudowano tam kiedyć fabrykę zlina i
tak już zostało. Podobnie jest ze strefami zakazanymi, które za komuny
były wyrzutniami rakietowymi, a do dzisiaj nie zlikwidowano tych
stref. Przykładów można przytaczać w nieskończoność.
Reasumując zgadzam się z fraglesem który napisał, iż jak "przesedłeś
na salony" to "zapomniał wół jak cielęciem był".



> teraz to się wygłupiłeś. Może znajdzie się ktoś, komu będzie się
> chciało wytłumaczyć dlaczego.

Nie jestem wstanie w tym wątku przytoczyć całego prawa lotniczego, ale
chciałbym oddać sens łobuzerstwa i tak jak napisałem wcześniej,
powinniśmy inaczej traktować ctr poprad zilina a inaczej okęcia.
Inaczej patrzeć na naruszenia fl 100 nad wysokimi górami a inaczej
niedaleko zatłoczonego lotniska kontrolowanego gdzie samoloty są w
trakcie procedury zniżania/podejścia do lądowania.

pozdrawiam
Michał
 
Czytaj także na forum

Re: Loty Poprad

mali <m...@gmail.com> / 2012-05-13 10:25:01
On 13 Maj, 09:22, michab wrote:
> > Jeśli latasz gdzieś gdzie jest inna przestrzeń niż G niezbędny jest
> > komentarz i tyle. To jest część zgłoszenia. To jest zobowiązanie wobec
> > innych uczestników platformy. Nie widzę powodów aby kogos zwalniac z
> > tego obowiązku. Dziwię się pilotom, którzy tego nie robią od razu bo
> > potem kosztów przybywa.
>
> Ostatnio węgier przeleciał 280 km i porzeciął ze dwa ctr-y. W fieschu
> cały czas naruszają tma sion. Można śmiało powiedzieć, iż w europie
> każdy lot ok 200km fai narusza jakąś strefę, choćby parku narodowego
> itd. Trzymając się restrykcyjnie przepisów, każdy może być odrzucony.
> Wszystko jest zawarte w prawie lotniczym. Z tego względu jestem
> zdania, iż należy traktować to zdroworozsądkowo. Np. Lot nad tatrami
> 4000m to pikuś z naruszeniem tma okęcia (parę lat temu Tomo) czy tma
> Berlina (Goray) - też parę lat temu. Samolotom rejsowym też nie wolno
> tam zniżać się do wysokości (chyba 4000m ) a i tak nie musza tam tego
> robić, bo najbliższe 2 lotniska poprad i rzeszów mają podejściówki
> wykluczające taką możliwość. Wg mnie chłopaki tak ułożyli swoją trasę
> iż ta wykluczała ewentualne przeszkadzanie samolotom latającym w ifr-
> rze. Sami możecie to sprawdzić na mapach jeppesena. Tak samo widzę
> cho0ćby ctr zilina. Jest to zwykłe lotnisko, na którym ląduje malutki
> samolot ze dwa razy w tygodniu. Wybudowano tam kiedyć fabrykę zlina i
> tak już zostało. Podobnie jest ze strefami zakazanymi, które za komuny
> były wyrzutniami rakietowymi, a do dzisiaj nie zlikwidowano tych
> stref. Przykładów można przytaczać w nieskończoność.
> Reasumując zgadzam się z fraglesem który napisał, iż jak "przesedłeś
> na salony" to "zapomniał wół jak cielęciem był".
>
> > teraz to się wygłupiłeś. Może znajdzie się ktoś, komu będzie się
> > chciało wytłumaczyć dlaczego.
>
> Nie jestem wstanie w tym wątku przytoczyć całego prawa lotniczego, ale
> chciałbym oddać sens łobuzerstwa i tak jak napisałem wcześniej,
> powinniśmy inaczej traktować ctr poprad zilina a inaczej okęcia.
> Inaczej patrzeć na naruszenia fl 100 nad wysokimi górami a inaczej
> niedaleko zatłoczonego lotniska kontrolowanego gdzie samoloty są w
> trakcie procedury zniżania/podejścia do lądowania.
>
> pozdrawiam
> Michał

To co dla ciebie jest zdroworozsądkowe, dla mnie jest niedopuszczalnym
podnoszeniem ryzyka w lotnictwie cywilnym. I nie usprawiedliwia tego
żaden komentarz pod lotem, A już na pewno nie jeśli jest on
nieprawdziwy.


"Our safety specialists reviewed the records of all operating
frequencies and telephone coordination circuits from 01/05/2012 of all
ATS units, which could deal with such a flight. However, no
communication with the Polish paraglider was found. According to the
head of APP/TWR Tatras, there were three Slovak paragliders in the
area of CTR Tatry and TMA Poprad in that day (01/05/2012), and it was
on south side of the border. If a Polish paraglider has flown within
the area of CTR Tatry and TMA Poprad, it was without permission
received from TWR Tatras.

Best regards


Anikó FODOROVÁ
office of CEO


LPS SR, š. p.
air navigation services provider
Letisko M. R. Štefánika

823 07 Bratislava 216
Slovak Republic



Tel.: +421 2 4857 2101

Fax: +421 2 4857 2105

e-mail: aniko.fodorova@lps.sk

www.lps.sk"



I teraz znów będzie że jestem zawistny, że zazdroszczę, nie potrafię
itd itp. A prawda jest taka że jeśli współzawodnictwo ma być równe dla
wszystkich to niech takie będzie, W dniu 1 maja są loty z krzyżykiem i
są loty z zielonym haczykiem. Ja widzę niesprawiedliwość tym większą
że w opisie niektórych lotów widze ze była zgoda na wlot do CTR Poprad
co nie znajduje potwierdzenia w informacji przekazanej od Słowackich
służb kontroli lotów.

No to teraz do kamieni i na przód jestem pewien że sobie ulżycie pod
moim adresem.

W



 

Re: Loty Poprad

rse <k...@gmail.com> / 2012-05-13 11:05:01

> Ostatnio węgier przeleciał 280 km i porzeciął ze dwa ctr-y. W fieschu
> cały czas naruszają tma sion. Można śmiało powiedzieć, iż w europie
> każdy lot ok 200km fai narusza jakąś strefę, choćby parku narodowego
> itd. Trzymając się restrykcyjnie przepisów, każdy może być odrzucony.

Ale odrzucony w czym? Jak myślisz czy najdłuższy lot Węgra zostanie
uznany za oficjalny rekord Węgier?

> Wszystko jest zawarte w prawie lotniczym. Z tego względu jestem
> zdania, iż należy traktować to zdroworozsądkowo. Np. Lot nad tatrami
> 4000m to pikuś z naruszeniem tma okęcia (parę lat temu Tomo) czy tma
> Berlina (Goray) - też parę lat temu.

Takich sytuacji można by mnożyć na pęczki. Ważny jest mechanizm i
stwierdzenie że organizacja platformy XCC i system weryfikacji lotów
jest wadliwy. Przez lata doprowadziło to do złej kultury latania i
środowisko czuje się atakowane, jakby ktoś chciał komuś coś zabrać.
Będziemy to zmieniać, ten proces będzie trwać bo to praca u podstaw. I
zła organizacja spowodowała wiele szkód. (oczywiście XCC ma olbrzymie
i niezaprzeczalne zasługi w rozwinięciu i kształtowaniu latania
przelotowego w Polsce, względem innych krajów jesteśmy bardzo silni)
Ale przez te błędy ze strefami ciągle jest tak, że piloci się dziwią
że na przelocie napotkali skoczka spadochronowego obok siebie, nie
wiadomo skąd. Gdyby pilot miał mapę stref wiedziałby że zbliża się do
miejsca gdzie takie loty moga się odbywać. Gdyby miał radio próbowałby
uzgodnić lot albo ominąć strefę. A przez taki a nie inny sposób
organizacji latania przelotowego w Polsce poziom świadomości jest
mierny.

> Samolotom rejsowym też nie wolno
> tam zniżać się do wysokości (chyba 4000m ) a i tak nie musza tam tego
> robić, bo najbliższe 2 lotniska poprad i rzeszów mają podejściówki
> wykluczające taką możliwość. Wg mnie chłopaki tak ułożyli swoją trasę
> iż ta wykluczała ewentualne przeszkadzanie samolotom latającym w ifr-
> rze.

No i pewnie dlatego że tak ją ułożyli dostali zgodę na lot. Właśnie
dlatego wszystko jest tak jak trzeba i z tego wszyscy się cieszą.
Tylko o tym trzeba mówić otwartym tekstem. Jeśli ktoś potrafi to
uzgodnić i potem pokazuje ścieżkę dla innych - chapeau bas. Nie ma
niedomówień, sytuacja jest czysta i klarowna. Jak ktoś jest zmęczony
może napisać przy wrzucaniu lotu np "o sposobie wykonania lotu napiszę
niebawem, teraz muszę odpocząć i odpalić szampana :)) " i wszystko
gra.

> Sami możecie to sprawdzić na mapach jeppesena. Tak samo widzę
> cho0ćby ctr zilina. Jest to zwykłe lotnisko, na którym ląduje malutki
> samolot ze dwa razy w tygodniu. Wybudowano tam kiedyć fabrykę zlina i
> tak już zostało. Podobnie jest ze strefami zakazanymi, które za komuny
> były wyrzutniami rakietowymi, a do dzisiaj nie zlikwidowano tych
> stref. Przykładów można przytaczać w nieskończoność.

Masz wiele racji, wojsko też potrafi zarezerwować pół polski i nie
latać. Ale da się uzgodnić loty, da się podnieść sufit w TSA. To był
kiedyś temat tabu, dziś już nie jest. Jak pojadę w Tatry, będę
wiedział jak uzgodnić lot przez poprad. Inni też będą wiedzieć. Będę
wiedzieć że mogę tam lecieć bez uczucia partyzantki i obawy że coś
mnie trafi.

> Reasumując zgadzam się z fraglesem który napisał, iż jak "przesedłeś
> na salony" to "zapomniał wół jak cielęciem był".
>

W 2008 roku na początku sezonu po tym jak korzystałem z niewiedzy
sędziego odnośnie stref wojskowych, Goray mi powiedział (dokładnych
słów nie pamiętam, ale znaczenie było takie): stary nie wypada, od
przyszłego mistrza mogę wymagać więcej. Czas dorosnąć. Na tobie
skupiają się oczy, to ty ustalasz standard... wziąłem sobie to do
serca i od tego czasu nawet jak mi się trafiło coś zahaczyć, loty z
naruszeniami nie wrzucam na platformy.

Rok temu była wielka zadyma z finalnym protestem o naruszenia TSA09B.
Dziś widzę, że protest nie przyniósł skutku. Dalej jest jak było, choć
koszty były ogromne. Oparcie weryfikacji lotów na zasadzie protestu to
wypaczenie idei rywalizacji sportowej. Jeśli ktoś ma mi za złe - to
jest jego problem, nie mój. Ktoś pytał niedawno "dlaczego ten lot jest
niezaliczony" niedługo pojawi się pytanie "dlaczego ten lot jest
zaliczony" mimo ewidentnych naruszeń.. czy wiesz jaki lot mam na
myśli?

> Nie jestem wstanie w tym wątku przytoczyć całego prawa lotniczego, ale
> chciałbym oddać sens łobuzerstwa i tak jak napisałem wcześniej,
> powinniśmy inaczej traktować ctr poprad zilina a inaczej okęcia.
> Inaczej patrzeć na naruszenia fl 100 nad wysokimi górami a inaczej
> niedaleko zatłoczonego lotniska kontrolowanego gdzie samoloty są w
> trakcie procedury zniżania/podejścia do lądowania.
>

Jest jeszcze coś o czym ludzie powinni wiedzieć i dlaczego o tym taka
uporczywa mowa. W tej chwili trwają prace nad powołaniem nowej
dyscypliny w przelotach otwartych. W pracę zaangażowani są polscy
piloci. A to oznacza że będą się odbywały Mistrzostwa Świata (na
zasadzie rywalizacji bezpośredniej - to samo miejsce i czas).
Kwalifikacja najprawdopodobniej będzie się odbywać poprzez tabelki WXC
(powstanie nowa osobna tabelka w WXC). W chwili obecnej loty na WXC z
polski dostają się poprzez serwer XCC - i tylko tych pilotów, którzy
mają podaną "CIVL ID" czyli zgłosili chęć uczestnictwa w klasyfikacji
WXC pod patronatem FAI. Jeśli komuś to przeszkadza, może wyłączyć
swoje CIVL ID. Wówczas pozostanie na poziomie lokalnym i jego loty nie
będą przedmiotem dociekań. Może też wrzucać loty na inne serwery nie
zsynchronizowane z WXC.

Ogłaszaniu listy zawodników zakwalifikowanych do Mistrzostw Świata
towarzyszyć będą ogromne emocje. Nie będzie miękkiej gry. Będą
protesty, przepychanki na poziomie międzynarodowym, musimy się do tego
przygotować jako środowisko aby chronić naszych zawodników a także aby
być a także być fair wobec zawodników z innych krajów w klasyfikacji
WXC.

Temat jest podejmowany teraz, aby uniknąć rewolucji i aby ucywilizować
się możliwie gładko i przygotować się do zmian które są nieuchronne.
Temat dotyczy wyłącznie tych lotów które wchodzą do WXC. O tym będzie
niebawem szerzej w osobnym wątku, nie ma co wałkować tematu dalej w
kontekście lotów tatrzańskich pilotów.

Jeśli masz pomysł jak to ucywilizować podpowiedz proszę, bo to bardzo
trudny temat. I nie chodzi o to aby komuś coś zabierać, aby kogoś
palić na stosie. Rozmawiajmy o tym spokojnie i bez niepotrzebnych
emocji i personalnych wycieczek. Uda się?

pozdrowienia,
kacper
 

Re: Loty Poprad

JJR <j...@uni.wroc.pl> / 2012-05-13 21:15:24
On Sunday, May 13, 2012 2:38:16 PM UTC+2, michab wrote:

> Ma nadzieję, że się uda... Póki co czarno to widzę.

Niby dlaczego? W odróżnieniu od wielu innych wątków o strefach, ten (odpukać) zachowuje poziom.
Wiemy o co ci chodzi kiedy piszesz o mało aktywnych czy wręcz absurdalnych strefach, ale ty też zrozum że dla wszystkich jest lepiej kiedy zasady są jasne. Lepiej wiedzieć jak i do kogo dzwonić niż lecieć na pałę i liczyć że jakoś to będzie, bo to prosta droga do narobienia dymu i skasowania dobrego układu. To chyba powinno być dla wszystkich oczywiste.

A jeśli ktoś się boi że gwałtownie rosnąca ilość telefonów proszących Poprad o zgodę na Tatry poskutkuje zamknięciem tego latania, to też jest ślepy zaułek. Skoro sam twierdzisz że chodzi o boczny i mało używany sektor (bo i rzeczywiście nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie schodził nad górami kiedy może to robić parę kilometrów obok już na płaskim), rosnąca ilość zgłoszeń PG może być argumentem dla służb kontroli ruchu co do zmiany granic sektora. Czyli tu akurat jest duże pole do otwartej i oficjalnej współpracy Polaków ze Słowakami - to ze wszech miar lepsze wyjście niż czajenie się po krzakach i wewnętrzna konkurencja pt. "kto ma lepszych kolegów na wieży".

pzdr,
JJR
 

Re: Loty Poprad

e...@legal.com.pl / 2012-05-14 01:18:43

> To co dla ciebie jest zdroworozsądkowe, dla mnie jest niedopuszczalnym
> podnoszeniem ryzyka w lotnictwie cywilnym. I nie usprawiedliwia tego
> żaden komentarz pod lotem, A już na pewno nie jeśli jest on
> nieprawdziwy.

Wiadc mali ze ci mozg przerobilo na mentalnosc nigdy nie ruchanej starej panny po ok 40 stki.

Z ponizszego wynika ze byla zgoda dla Slowockich pilotow nie bylo zgody dla Polskich, nie bylo nawet prozby z ich strony. (Widocznie Slowaccy piloci u znali ze skoro oni zglaszali to strefa jest bezpieczna) Jednak twierdzisz ze to bylo w wykonaniu polskich pilotow podnoszenie ryzyka? Dla mnie bzdury piszesz bo skoro Slowacy paralotniarze dostali zgode to sektor byl bezpieczny na rowni i dla polskich paralotniarzy, tym badziej ze Slawacy i Polscy paralotniarze mieli komunikacje miedzy soba.

Wiec nie manipuluj i nie miksuj kwestii bezpieczenstwa lotu z kwestiami regol na zawodach.

Wiec nie wykozystujac powaznej kwestie bezpieczenstwa do swoich osobistych wojenek, bo oby ci sie w tej kwestii noga nie powinela?


> "Our safety specialists reviewed the records of all operating
> frequencies and telephone coordination circuits from 01/05/2012 of all
> ATS units, which could deal with such a flight. However, no
> communication with the Polish paraglider was found. According to the
> head of APP/TWR Tatras, there were three Slovak paragliders in the
> area of CTR Tatry and TMA Poprad in that day (01/05/2012), and it was
> on south side of the border. If a Polish paraglider has flown within
> the area of CTR Tatry and TMA Poprad, it was without permission
> received from TWR Tatras.



Fragles

Ps.

Poprzedni swietny sedzia XCC dbal przede wszystkim o to by loty byle bezpieczne nawet jak zachaczaly o strefy, jednak Isiu wywalajac loty w strefach zakazanych (strefa radarowa - gdzie nawet radar paralotni nie lapie) gdzie nie bylo najmniejszego niebezpieczenstwa sprawil ze zaczelo sie czynne sciganie przez sedziego pilotow i wyreczanie wladzy. Zaczelo sie tez liczenie na metry kto ile zachaczyl itd itp.

No dobra niech i tak bedzie - skoro dla Isia priorytetem nie jest bezpieczenstwo ale sztywne reguly gry, to jedyne rozsadne rozwiazanie aby wszytkie strefy oznac za strefy zakazane w zawodach, by bylo sprawiedliwe tak zeby osoby majace znajomosci na wierzy czy tez pozwolenia na lacznosc nie byly na lepszej pozycji na starcie. Pal licho z Borskiem, obenie Isiu przez swoja nadgorliwosc w sciganiu za strefy, a nie za loty niebezpieczne stracil konkrole nad XCC - dla mnie to jedyne wyjscie, bedziemy cnotliwsi niz XContes.

Fragles




 
tomekbumat@wp.pl... 2012-05-06 12:39
Leszek_Mańkowski 2012-04-26 17:21
adamparagliding 2011-12-29 15:38
Arkadiusz Garbacz 2011-12-05 18:59
" LUK" 2011-12-04 17:05
"Viking" 2011-07-11 16:09
"Adam" 2011-07-10 12:51
"Tomek W." 2011-07-10 08:40
"Norbyy" 2011-06-16 10:36
"bubu" 2011-05-28 19:54
bubu 2011-04-21 10:42
redcezar 2011-04-19 10:05
polonus 2011-04-16 12:29
"ralph" 2011-04-04 21:24
Grzegorz Czaplik 2011-03-02 18:46



współpraca

Rynek Dnia Następnego

INDEX CENA ŚREDNIA [PLN/MWH] WOLUMEN [MWH]
IRDN 143.76 51680
sIRDN 150.68 36074
IRDN24 141.57 51680
IRDN8.22 151.82 36074

Rynek Towarowy Terminowy

Instrument Kurs rozl. [PLN/MWh] Zmiana[%]
BASE_M-10-17 165.50 +0,46
BASE_W-24-17 158.50 +0,32
BASE_M-07-17 169.88 -0,22
BASE_Q-4-17 156.75 -0,16