Money.pl Technologie dla biznesu Hi-Tech Grupy dyskusyjne pl.rec.paralotnie O chlopaku ktory dokrecil do ziemi 11 Sierpien

O chlopaku ktory dokrecil do ziemi 11 Sierpien

O chlopaku ktory dokrecil do ziemi 11 Sierpien

Tomasz R <o...@gmail.com> / 2015-08-20 20:01:34


Witam wszystkich, historie ktora zamierzam wam opowiedziec wydazyla sie niestety naprawde.
Z gory przepraszam wszystkich za moje bledy ortografinczne niestety marny ze mnie pisarz.
Na grupie napisalem ze jak wszyscy ochloniemy to opisze cale zdazenie - tak tez teraz robie


Wracaja jednak do samego wydarzenia ktore mialo miejsce 11 sierpnia 2015, zaczne od pogody w tym dniu i kilku faktow ktore moge miec znaczenie w calosciowej ocenie sytuacji.
Tego dnia wystartowalem jako pierwszy gdzies okolo 16 - 17 niestety po nie zadowalajacym locie, wyladowalem zmienilem skrzydlo i wystartowalem ponownie, warunki w powietrzu byly przecietne, na okolo 100 - 120 bylo wyraznie czuc podmuchy powietrza oraz zdecydowanie nizsza temperature, ponizej 100 metrow nad gruntem wszystko sie stabilizowalo, bylo cieplo, wiatr raczej laminarny. Jak juz podchodzilem do ladowania okolo 20:00 mozna bylo zaobserwowac zmieniajacy sie wiatr - wiejacy z kazdego kierunku, gdzies w oddali bylo tez mozna zaoobserwowac burze.

Po wyladowaniu, rzeczywiscie wiatr wial 2 - 3 m/s z kazdego kierunku.

Pilot poszkodowany: SK od 2008 - jednak to niczym nie swiadczy - dopiero tydzien wczesniej jak sam przyznal odbyl pierwszy lot swobodny ktory trwal godzine z minutami byl tym faktem bardzo poodekscytowany.

Posiadal naped (ventor) od 2015 i tak sobie czasami latal - w sumie moze 5 - 10h calkowitego nalotu. Zgodnie z zapisem na programie ktorego uzywamy do rejestrowania lotow 31.05 - wykonal swoje pierwsze "spiralki" obie zaczynal na okolo 300 - 350 a konczyl na 50m nad gruntem - nie wiem jak wygladaly jak i ostre byly - program nie jest zbyt dokladny

Akcja: 20:10 pomagam odaplic koledze naped, start odybwal sie kierunku E a samo oderwanie od ziemi nastapilo na S. Kolega odlecial na W i nabieral wysokosci, robiac przy tym kilka zakretow az do tego jednego, obserwowalem go bez przerwy w sumie, wyraznie zobaczylem jak robi zakret w prawo, wspomagajac sie calym ciagiem silnika (byl blisko bylo slychac) po pierwszej zwitce/zakrecie wyraznie zauwazylem moment w ktorym srodek obortu przesunal sie gdzies pomiedzy pilota a naped, komory byly na rowni z horyzontem a rece pilota w gorze, zostal w takiej konfiguracji do samej ziemi. Zdazylem tylko krzyknac ze "qrwa nie wyjdzie z tego" a dwie sekundy pozniej doszlo do kontaktu z ziemia (20:36), kolega zaczal dzwonic na pogotowie a ja ruszylem na miejsce zdazenia, ze wzgledu na wysokie krzaki nie moglem go znalezc - jednak dzieki temu ze naped chodzil jeszcze na plecach - trafilem po dzwieku. Jak tylko dotarlem na miejsce, wylaczylem naped i sprawdzilem funkcje zyciowe, ktorych nie stwierdzilem... (ze wzgledu na zawod i doswiadczenie z nim zwiazane) moglem jasno okreslic ze nic juz nie moge zrobic... przygotowalem kolege na przyjazd odpowiednich sluzb.

W toku calego "pseudo-dochodzenia" z naszej strony ustalilismy ze kolega lecial na skrzydle klasycznym firmy Skywalk (a to tylko po znaczku na skrzydle a nie tabliczce) i tyle a pisze ze tylko tyle poniewaz skrzydlo na ktorym odbywal loty nie posiadalo zadnej "wszywki" nie mozna okreslic co to za model, rok produkcji, sadzac po kilku faktach takich jak kilka mozliwosci podczepienia rzedu A jak i supelkow na samych linkach - mozna podejzewac ze bylo to skrzydlo PROTOTYPOWE - kolega nabyl to skrzydlo w 2009, smiem podejzewac ze nigdy nie bylo na przegladzie, zadnych badaniach - w sumie to nawet nie wygladalo zle.

Koledzy zwracajcie uwage do czego sie podpinacie, kolega upadal w czyms na wzor SAT-o/rotacji/spirali upadkowej, z bardzo duza predkoscia - okolo- 20 m/s (biore z doswiadczenia obserwatora) zdazyl zrobic z tych 100m przynajmniej 6 - 8 obrotwo, byla bardzo duza dynamika rotacji. Nie mial zapasu - ktory jesli by rzucil to by sie uratowal (ze wzgledu na duza sile odsrodkowa - otworzylby sie momentalnie) a ja nie musialbym pisac tego przy dlugiego, nudnego tekstu. Dalej o skrzydle - padlo kilka stwierdzen ze byl to Mescal prototypowy czyli EN A - jednak nie ma takiej pewnosci poniewaz nie mozna tego stwierdzic ponad wszelka watpliwosc. Obecnie skrzydlo jest do dyspozycji PKBWL a ja jestem po rozmowie z rodzicami poszkodowanej osoby i wiem ze jak sprzet zostanie wydany - to glajt zostanie zniszczony.
Po czesci winie skrzydlo na ktorym latal jednak rowniez jego poniekad naiwnosc, brak zdrowego rosadku ze wszystko bedzie latwe i przyjemne. Kolega mial marny nalot a cwiczyl juz spirale - do tego skrzydlo klasyczne, zakret w prawo wspomagany napedem i tragedia gotowa.

Lekcja:
100m - to nie wysokosc na spirale

skrzydlo - nie wiadomo skad, jak stare, jakie sa jego zachowania - brak certyfikacji, patrzmy na czym latamy!!! kiedy bylo wyprodukowane, kiedy mialo testy robione itp itd...

pilot - zaczal latac na ppg w 2015 w kwietniu razem z nim oblatywalem ten naped, pierwsze loty nad miasto, nisko, drutow w pip, male doswiadczenie, naiwnosc "ze nic mi przeciez nie grozi"


Z powazaniem
Tomasz Pirat

P.S.
Napisalem jednym tchem i nie czytalem, jak cos jest nie jasne prosze pytac, odpowiem w miare mozliwosci
 
Czytaj także na forum

O chlopaku ktory dokrecil do ziemi 11 Sierpien

Zbigniew Gotkiewicz <z...@poczta.onet.pl> / 2015-08-20 20:39:15
Kto sprzedał mu to skrzydło?

Zbyszek Gotkiewicz
 

Re: O chlopaku ktory dokrecil do ziemi 11 Sierpien

s...@gmail.com / 2015-08-20 20:56:02
W dniu czwartek, 20 sierpnia 2015 20:39:17 UTC+2 użytkownik Zbigniew Gotkiewicz napisał:
> Kto sprzedał mu to skrzydło?

A ty pracujesz dla kogo? CIA, CBŚ,ABW czy może dla ZNTK Piła?
 

O chlopaku ktory dokrecil do ziemi 11 Sierpien

mefistofeles 79 <l...@gmail.com> / 2015-08-20 21:03:31
Tomek pamiętam jak robiłem kurs ppg a Adaś był świeżo po. Pamiętam jak nasz wspólny tj. mój i Adama instruktor dał mu się przelecieć na szkolnym napędzie. Adam bez powodu dał nagle max w palnik zaciagając przy tym sterówki. Ja jako laik już wtedy wiedziałem , że do przeciągnięcia brakowało niewiele. Zaraz po starcie aby poprawić się w uprzęży podciagał się na taśmach zaciągajac przy tym sterówki. Może nie czuł latania ppg, może dlatego że był świeżo po kursie ale już wtedy odniosłem takie wrażenie, że nie do końca czuje co i jak. Inni swoje pierwsze loty wykonywali z przerażeniem na twarzy a u Adama tą nerwowość można było wyczuć w sposobie jakim latał.
 

Re: O chlopaku ktory dokrecil do ziemi 11 Sierpien

lucjanstg <t...@wp.pl> / 2015-08-20 21:07:39
W dniu czwartek, 20 sierpnia 2015 20:56:05 UTC+2 użytkownik statl...@gmail.com napisał:
> W dniu czwartek, 20 sierpnia 2015 20:39:17 UTC+2 użytkownik Zbigniew Gotkiewicz napisał:
> > Kto sprzedał mu to skrzydło?
>
> A ty pracujesz dla kogo? CIA, CBŚ,ABW czy może dla ZNTK Piła?

Ma rację. Ktoś mu to sprzedał, pytanie czy powiedział rzetelnie co to za skrzydło, z którego roku itp, czy miało jakieś papiery?

Z drugiej strony, panowie koledzy trzeba było go wypytać na czym lata i zabronić jeśliby się okazało ze to jakiś wytrzep. Wiem, że teraz to juz za późno, ale kontrolujmy co koledzy przynoszą na łąkę . U nas ostatnio nowy kolega porozkręcał deltki bo mu się "linki poplątały", gorzej że to wszystko teraz powyciągał i prawdopodobnie pomylił, a wystarczyło tylko zapytać. Zbyt dużo już jest przypadków niewłaściwego podpięcia, regulacji, czy braku kontroli.
 
wstecz
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... +10 24
jan mlodyszewski 2014-09-25 08:03
adamisku 2013-07-11 09:38
kalk99@poczta.one... 2013-06-27 12:36
computerbookstore... 2013-04-03 16:29
sewciuu@poczta.on... 2012-08-17 21:48
krysiek 2011-08-26 22:00
Egzi 2011-08-07 21:04



współpraca

Rynek Dnia Następnego

INDEX CENA ŚREDNIA [PLN/MWH] WOLUMEN [MWH]
IRDN 143.76 51680
sIRDN 150.68 36074
IRDN24 141.57 51680
IRDN8.22 151.82 36074

Rynek Towarowy Terminowy

Instrument Kurs rozl. [PLN/MWh] Zmiana[%]
BASE_M-12-17 153.50 +0,82
BASE_Q-3-17 175.00 -0,10
BASE_W-23-17 165.93 +0,56
BASE_M-08-17 174.25 -0,22