opisy jak wykonywac acro

opisy jak wykonywac acro

jan mlodyszewski <m...@gmail.com> / 2014-08-06 09:07:58
poniewaz ciagle ktos do mnie pisze i pyta jak to sie robi postanowilem napisac kilka trickow ok .Pamjetajcie jedna ze wszystko co bedziecie robic to wysoko i reserva koniecznie .Acro jest potencjalnie niebezpieczne i naprawde zajmuje duzo czasu aby tego sie nauczyc paka murowana nie raz ok pozdrawiam jan


ps milego latania



Helicopter
Opis:

Helicopter jest inaczej mówiąc perfekcyjnie przykontrolowaną negatywką, podczas gdy skrzydło jest zupełnie otwarte, pilot jest dokładnie pod nim i rotacja jest stabilna (skrzydło obraca się podobnie do łopat w smigłowcu). Opadanie jest całkiem małe, około 2-3m/s. Jest to jedna z najtrudniejszych figur na świecie, która wymaga bardzo precyzyjnej pracy sterówkami. Jeżeli naprawdę chcesz się nauczyć tej figury, musisz zapomnieć o innych że wogóle istnieją.

Przygotowanie:

By zapobiec skręceniu w taśmach, ustaw swoją uprząż do pozycji siedzącej, poluzuj taśmę piersiową maksymalnie jak sie da, ułóż nogi dokładnie pod deską uprzęży, i bądź gotów by ruszyć wraz ze swoim skrzydłem.

Wejście:

Ta figura jest ekstremalnie czuła na wszelkiego rodzaju turbulencje, szczególnie podczas wejścia. Staraj się ją ćwiczyć w zupełnie spokojnym powietrzu. Najlepiej bez termiki.

Poniżej opisuje Helicopter na prawą stronę:

Zwolnij skrzydło do prędkości minimalnej, po przez delikatne i wolne zaciąganie sterówek. W momencie gdy ustabilizuje się nad Tobą (nie buja się już), zaciągnij trochę mocniej sterówki by wprowadzić skrzydło w głębsze przeciągnięcie (siła na sterówkach zmaleje i glajt straci swoją horyzontalną prędkość - podobnie jak w spadochronowaniu). Kiedy czasza jest dokładnie nad Tobą i wytracanie wysokości jest stabilne, odpuść lewy hamulec, złap lewą taśmę, i trzymaj tylko prawą sterówkę zaciągniętą (albo dociągnij ją jeszcze troszkę mocniej o jakieś kilka centymetrów) w tym samym momencie. Zaraz po tym jak skrzydło dostanie rotacji, odpuść łagodnie prawą sterówkę prawie do końca, aż do momentu gdzie wyczujesz na niej siłe i Helicopter będzie stabilny. Zwykle ta prawa sterówka jest od 5-10cm tylko zaciągnięta. Jeżeli pociągniesz jej za dużo, stabilizatory będą się podwijać.

Jeżeli podczas wejścia glajt zacznie się przesuwać do przodu, oznacza to że wymuszenie głębszego przeciągnięcia było zbyt słabe (przyhamowałeś zbyt mało). W tej sytuacji może się okazać, że będziesz musiał zaciągnąć sterówkę (tą wprowadzającą) trochę mocniej by rozpocząc rotację (jednak nie będzie to ideał). Dołóż trochę ciała na negatywną stronę zanim nie wróciśz pod skrzydło, a potem wycentruj je.

Przy wprowadzaniu uważaj także by nie hamować skrzydło zbyt mocno, inaczej glajt spadnie lekko za Ciebie (bedziesz leciał lekko do tyłu) i to też nie jest dobra pozycja by zaczynać rotację.

W Helicopterze możesz również pracować ciałem, nie tylko samymi sterówkami. Tak czy inaczej, musisz robić wszystko by pozostać w centrum. Musisz się także nauczyć jak kontrolować swoje ciało jeżeli figura będzie niestabilna, ponieważ bardzo łatwo możesz przesuwać się na różne strony co powoduje ruszanie rękami, a dalej przypadkowe zaciąganie sterówek. W stabilnym Helicopterze możesz zwiększyć predkość rotacji, po przez dodanie ciała na pozytywną stronę.

Jest tylko kilku pilotów na świecie którzy potrafia dokonać korekty w trakcie bardzo brzydkiego Helicoptera i przeobrazić go w doskonałego. Nie jest to jakaś wiedza tajemna, raczej wyczucie, które każdy musi sam nabrać. Jednak będzie to przychodzić stopniowo po przez ciężką pracę, po przez setki i tysiące podjętych prób wykonania tej trudnej figury.

Jeżeli rotacja jest niestabilna spróbuj użyć poniższej techniki:

Delikatnie przyciągnij zewnętrzną sterówkę by zwolnić rotacje. Kiedy skrzydło obraca sie wolniej, uspokaja się dużo łatwiej jest je ustabilizować. Gdy skrzydło znów znajdzie się dokładnie nad Tobą, spróbuj ponowanie wprowadzić je w rotację, znajdując odpowiedni moment, i przyspieszając je po przez wolne odpuszczenie zewnętrznej sterówki. Oczywiście podczas tego wszystkiego odpowiednia praca ciałem zdecydowanie Ci pomoże :-)

Wyjście:

Jeżeli rotacja jest stabilna, bardzo prosto jest z tego wszystkiego wyjść. Po prostu wycentruj swoje ciało, odpuść hamulec, i kontroluj nabieranie prędkości, które zwykle jest nieco asymetryczne.

Możesz także wyjśc po przez przyciągnięcie zewnętrznej sterówki, (uważaj by nie przeciągnąć) zaraz po tym gdy skrzydło się zatrzyma po prostu odpuść delikatnie obie i kontroluj dalej nabieranie prędkości.

Na początku najbezpieczniejszą metodą będzie po prostu Full Stall. Z czasem powinieneś się nauczyc jak wychodzić z bardzo brzydkich Helicopterów, bez przeciągania skrzydła :-)

Zagrożenia:

Wszystkie zagrożenia które dotyczą Spin (Negatywki) . Bądź pewien że Full Stalle i Negatywki robisz i wyprowadzasz z zamkniętymi oczami, zanim zabierzesz się za trening Helicoptera. Weź też pod uwagę że glajt w Helicopterze nie ma żadnej prędkości horyzontalnej.








Misty Flip (Ass Chopper)
Opis:

Misty Flip jest perfekcyjnie przykontrolowanym obrotem skrzydła o 360 stopni na wysokim kącie za plecami pilota. W rzeczy samej jest bardzo podobny do Mac Twista jednak nie jest tak brutalnie wprowadzany, i zaraz po wyjściu otrzymujemy normalny stan lotu pomijając wprowadzenie skrzydła do głebokiego przęciągnięcia tak jak w przypadku Mac Twista.

Przygotowanie:

Istnieje bardzo duże ryzyko poskręcania w taśmach. By temu zapobiec ustaw swoją uprząż do pozycji siedzącej i odpuść taśmę piersiową najmocniej jak się da. Ułóż nogi dokładnie pod deską i bądź przygotowany by nadążyć ciałem za swoim skrzydłem. Nie próbuj tej figury w leżącej uprzęży.

Wejście:

Zacznij ćwiczyć w ten sposób:

Leć po prostej i z prędkości trymowej, zaciągnij mocno jedną sterówkę, bardzo szybko by przeciągnąć stronę. Zaraz po tym jak zacznie się rotacja popuść hamulec trochę by skrzydło było otwarte najwięcej jak się da (zupełnie jak w helicopterze). Odpuść hamulec zupełnie gdy skrzydło znajduje się za Twoimi plecami (krawędź natarcia skierowana jest w górę). Teraz skrzydło wystrzeli do przodu w tym samym kierunku z którego wchodziłeś. Przyhamuj je trochę podczas nabierania prędkości.

Jak poczujesz sie komfortowo w tej podstawowej technice, zwiększaj prędkość wejścia, poprzedzając je jednym dwoma delikatnymi Wing-overami.

Nie jest koniecznie uzyskiwanie symetrycznego nurkowania przed wejściem, możesz być lekko po jednej ze stron, ale nigdy nie rób Misty Flipa w przeciwnym kierunku w stosunku do ostatnio wykonywanej figury.

Tak czy inaczej nie potrzebujesz wcale bardzo dużej energii, możliwe jest wykonywanie całkiem niezłej serii Misty Flipów wykorzystując energie z wystrzeliwania skrzydła do przodu.

Albo:

Dla bardzo spektakularnych Misty Flipów (w zasadzie nazywa się to Ass Chopper), musisz wykonać obrót skrzydła w przeciwną strone do ostatnio wykonywanego Wing-overa czy też Spirali Asymetrycznej (w przeciwną stronę w stosunku do ostatniego ruchu). Nie zalecamy trenowania tego jeżeli nie czujesz się wystarczająco dobrze w podstawowej technice.

Wejdź do Spirali Asymetrycznej w prawo. Jak będziesz miał wystarczająco dużo energii wykonaj Loopa, złap prawą taśmę i przeciągnij lewą stronę z ekstremalnie mocnym dołożeniem ciała na lewo, zaraz po tym jak miniesz najniższy punkt, siła będzie tak duża że wyrzuci Cie plecami nad skrzydło (zupełnie jak w Tumblingu!) podczas gdy skrzydło przekręci się pod Tobą. Może być bardzo ciężko z pociągnięciem sterówki, więc poczekaj trochę aż zaczniesz sie wznosić i stracisz trochę energii (wtedy sterówka robi sie lżejsza).

Wyjście:

Pozwól skrzydłu się obrócić o jakieś 270 stopni, potem pozwól mu lecieć w momencie gdy znajduje się za Tobą, gdzie krawędź natarcia skierowana jest do góry, potem kontroluj nabieranie prędkości. Normalnie wychodzisz w tym samym kierunku co wchodziłeś.

Nie ważne z której strony wchodziłeś, skrzydło wystrzeli błyskawicznie do przodu, więc musisz je przyhamować dość mocno, inaczej wpadniesz prawdopodobnie w czaszę.

Zagrożenia:

Wszystkie zagrożenia które dotyczą Mac Twista i powyżej.






Opis:

Mac Twist to inaczej bardzo dynamiczna negatywka wprowadzana z dynamicznego ruchu np. Wing-overa, Spirali Asymetrycznej etc. Dzięki dużemu momentowi pędu pilot wylatuje spod skrzydła do przodu podczas gdy glajt wykonuje jeden bardzo szybki obrót po jego stronie (stronie w którą był wprowadzany). Skrzydło znajduje się na tym samym poziomie co pilot.

Przygotowanie:

W figurze tej jest ekstremalnie wysokie ryzyko poskręcania w taśmach. By temu zapobiec ustaw swoją uprząż do pozycji siedzącej, odpuść taśmę piersiową najmocniej jak się da, ułóż nogi dokładnie pod deską uprzęży, i przygotuj się do zwrotu wraz ze swoim skrzydłem. Nie próbuj tego triku z inaczej ułożonymi nogami.

Wejście:

Jest kilka różnych sposobów wejścia do Mac Twista:

Złap lewą taśmę i zacznij wchodzić do Sata na prawo. Zaraz przed tym jakbyś miał wejść do Sata normalnie, dociągnij prawy hamulec maksymalnie szybko. Zaraz po tym gdy skrzydło znajduje się przed Toba wykona bardzo szybki obrót (coś jak w negatywce jednak przed Tobą). W rzeczy samej nie jest to w zasadzie Mac Twist (ponieważ Twoje ciało nie wylatuje w górę), raczej bardzo dynamiczna negatywka :-) ale ruch jest bardzo podobny, więc jest idealny do praktyki zanim zabierzesz się na poważnie.

Albo:

Wykonaj Asymetryczna Spirale, lub Wing-overa. Wyprowadź go szybko i symetrycznie, bez płynnego wytracania energii by wygenerować górkę (tak jakbyś chciał wykonać Dynamicznego Full Stalla). Złap zewnętrzną taśmę (zewnętrzną w stosunku do ostatniego ruchu jaki miałes z Wing-overa czy Asymetrycznej Spirali. Jeżeli ostatni ruch Wing-overa był na prawą stronę to zewnętrzna taśma jest po lewej stronie!) i przeciągnij jedną stronę (negatywka) dokładnie w momencie kiedy dolatujesz do najniższego punktu. Dzięki momentowi pędu który uzyskałeś na drodze wyprowadzenia Spirali Asymetrycznej czy też Wing-overa wylecisz do przodu, gdzie skrzydło obróci się za Twoimi plecami dośc daleko o 360 stopni.

Możesz także wejść do Mac Twista z bardziej wymagających figur takich jak Asymetryczny Sat czy Tumbling.

Wejście do Mac Twista zależy do skrzydła i od ilości energii którą masz na wejściu, może być bardzo ciężko przeciągnąć skrzydło kiedy siła na sterówce jest bardzo duża. Bądź na to przygotowany. Może się okazać że będziesz musiał zawinąć raz lub dwa razy sterówkę na ręce.

Wykonuj Mac Twista zawsze na tą samą stronę jaką kończyłeś ostatni ruch. Jeżeli masz bardzo dużo energii możesz chwile poczekać i przeciągnąć dopiero po tym aż miniesz lekko najniższy punkt. Przeciągnięcie skrzydła będzie łatwiejsze, ponieważ siła na sterówce maleje w momencie kiedy zaczynasz się wznosić. Jednakże nie czekaj zbyt długo, możesz wtedy stracić zbyt dużo energii, skrzydło nie obróci sie wystarczająco szybko, gdzie w ostateczności dojdzie do załapania dużych krawatów i podwinięć.

By wygenerować bardzo szybką rotację musisz zacząć przeciągać wcześnie, kiedy energia (i siła na sterówce) jest największa.

Wyjście:

Trzymaj zaciągnięta sterówkę do momentu aż nie wrócisz dokładnie pod skrzydło, potem plynnie dociągnij zewnętrzną sterówkę by zatrzymać rotację. Kiedy ustabilizujesz już skrzydło (odpuść hamulce), i kontroluj nabieranie prędkości.

Możesz także wyjść z tego wszystkiego przy użyciu Full Stalla co będzie zdecydowanie prostsze i bezpieczniejsze na początku.

Zagrożenia:

Tutaj wszystkie złe rzeczy mogą sie bardzo łatwo przytrafić, od bardzo dużych krawatów, po skręcenie w taśmach, aż do momentu rzucania paki.

Jeżeli nie możesz dociągnąc sterówki bardzo mocno (problemem może być zbyt duża energia która generuje dość sporą siłę na niej), możesz wejść niechcący do Asymetrycznego Sata, wieć bądź na to przygotowany.

W momencie wykonywania Mac Twistów linki są straszliwie obciążane przez dziłające siły. najbardziej po stronie negatywnej. Bądź pewien że Twój sprzęt jest w bardzo dobrej kondycji, w innym wypadku niektóre linki mogą po prostu odejść od czaszy. Nie będzie również wesoło jeżeli urwie Ci się po prostu sterówka która ciągniesz bardzo mocno. Jeżeli już do tego dojdzie postaraj się ustabilizować skrzydło i wyląduj przy pomocy sterowania taśmami D. Jeżeli czasza jest niesterowna nie przesadzaj tylko rzucaj od razu paczke.




Opis:

Trik został wynaleziony przez Raula Rodrigueza w 2000 roku. Jest to Sat wprowadzony z Asymetrycznej Spirali. Kąt ten rotacji jest dość różny (może być nawet do 135 stopni), gdzie pilot porusza sie zataczając łuki powyżej jak i poniżej skrzydła. Normalnie energia zostaje wytracona w kilku ruchach. Asymetryczny Sat jest perfekcyjnym numerem do tego by przygotować sie do Tumblingu, więc jeżeli chcesz się tego nauczyć musisz go opanować do perfekcji. Podczas tego triku doświadczysz dość dużych przeciążeń rzędu 3-5G, więc także należy mieć to na uwadze.

Wejście:

Zbuduj bardzo dynamiczną Asymetryczną Spiralę na prawą stronę. Zaraz po tym jak miniesz najwyższy punkt w ostatnim asymetrycznym ruchu, złap lewe taśmy, szybko nawiń raz prawą sterówke na ręce (jeżeli jest to koniecznie podczas wejścia do normalnego Sata) i pociągnij Sata na prawo, ekstremalnie dokładając do tego ciała. Powinieneś pociągnąć hamulec szybko i mocno, ale uważaj by czasem nie wykonać olbrzymiego Mac Twista do którego nie będziesz przygotowany.

Kiedy próbujesz pierwszy raz tego numeru, zacznij zaciąganie sterówki i przerzucenie ciała przed najniższym punktem. Dzięki temu Asymetryczny Sat nie będzie aż tak wysoki, ale bardziej dynamiczny i bezpieczniejszy, potem możesz zaczynać go później i później by uczynić go wyższym.

Albo:

Możesz go również wykonać z Wing-overa tą samą techniką, ale tylko na tą samą stronę jaką kończyłeś właśnie ostatniego wing-overa. Jeżeli wykonasz go w przeciwną stronę, będzie to raczej jak Tumbling niż Asymetryczny Sat. W rzeczy samej w Asymetrycznej Spirali jest więcej energii niż w Wing-overze, więc lepiej wybrać to pierwsze rozwiązanie. Pamiętaj prędkość równa się bezpieczeństwo.

Wyjście:

Zależy od wysokości Asymetrycznego Sata, możesz z niego wyjść na 2 różne sposoby:

Jeżeli Asymetryczny Sat nie jest aż tak wysoki, kolejne obroty przejdą w zwykłego Sat, dzięki tylko trzymaniu zablokowanego hamulca (możesz pomóc temu po przez przyciągnięcie troche mocniej hamulca jeżeli skończy się energia). Więc w tym przypadku wyjdź tak jak z normalnego Sata. W rzeczy samej nie będziesz już wylatywał nad skrzydło, ale poczujesz pulsowanie w każdym ruchu.

Jeżeli amplituda jest większa (kąt jest między 135 stopni lub więcej) musisz przyhamować glajta by zatrzymać rotację, tak jak w Tumblingu. Zwykle możesz wykonać 2-3 obroty bezpiecznie, zależy to od Twojej techniki i skrzydła. Radzimy bys raczej na początku wychodził z Asymetrycznego Sata po 2 obrotach. Później jak już wczujesz się w tą figurę, i poczujesz że masz wystarczająco dużo energii możesz kontynuować.

Popatrz na skrzydło. Podczas Asymetrycznego Sata, gdy przelatujesz raz powyżej raz poniżej skrzydła, czasza znajduje się na tle ziemi i nieba (w zależności od momentu). Na końcu 2 ruchu kiedy skrzydło dosięgnie lini horyzontu (i zechce wystrzelić w dół - 3 raz), zatrzymaj je po przez przyhamowanie by wyjśc z Asymetrycznego Sata. W rzeczy samej prawą stronę masz przyhamowana już dość mocno więc musisz tylko dołożyć lewą (jednak czasem bardzo mocno). Odpuśc hamulce jak skrzydło zatrzyma sie na przeciwko Ciebie. Zaraz po tym wrócisz pod skrzydło.

Zagrożenia:

Najważniejszą rzeczą jest prawidłowy timing podczas wyprowadzenia. Nie próbuj tej figury jeżeli nie jesteś w stanie sobie wyobraźić w 100 procentach co zobaczysz od wewnątrz z perspektywy pilota. Możesz bardzo łatwo w ten sposób stracić orientację i nie będziesz wiedział co zrobić. Jeżeli nie przyhamujesz skrzydła w odpowiednim momencie i zacznie ono wykonywać następny ruch bez dostatecznej energii, możesz otrzymać ogromne podwinięcia wraz z krawatami lub nawet wpadniesz w liny lub czaszę.

Z powodu dużej energii uzyskiwanej w Asymetrycznej Spirali możesz mieć problem z przeciągnięciem strony by wejść do Asymetrycznego Sata. Uważaj jednak by nie przeciągnąć za mocno i nie wykonać niechcianego Mac Twista.

Podczas tej figury glajt straszliwie dostaje po dupie. Upewnij się że Twoje skrzydło jest w doskonałej kondycji która sobie poradzi z tymi przeciążeniami. W innym przypadku linki lub niektóre częsci skrzydła po prostu mogą się potargać. Nie będzie także wesoło jeżeli podczas wejścia urwie Ci sie sterówka. Jeżeli urwie się jakaś linka A lub B lub więcej, całość będzie bardzo mocno niestabilna, nie zgrywaj wtedy bohatera tylko rzucaj paczkę.

Chcielibyśmy zwrócić jeszcze jednak uwagę na przeciążenia które dość mocno atakują organizm. Bądź pewien tego że nie masz problemów ze stawami i przyczepmi mięśni. Gdyż może dojść np. do wyrwania ramienia ze stawu co w moim przypadku miało miejsce.




Opis:

Podczas Loopingu pilot przelatuje nad centrum czaszy. Jest to jeden z najstarszych manewrów który został wynaleziony prawie 10 lat temu przez akro pioniera André Bucher.

Wejscie:

Zbuduj bardzo dynamiczna wysoką Asymetryczna Spirale. W momencie gdy timing jest dobry i masz dość dużo energii, odwróć ruch Asymetrycznej Spirali w drugą stronę, tak jak w Wing-overze.

Kiedy zaczynasz ćwiczyć tą figurę, zacznij ekstremalne przerzucanie ciała całkiem szybko, zaraz po tym jak mijasz najawyższy punkt w ostatnim asymetrycznym zwrocie. Dalej pociągnij hamulec tuż przed tym zanim znajdziesz w najniższym punkcie dokładnie pod skrzydłem. Dzięki temu Looping nie będzie aż tak wysoki, ale szybszy i bezpieczniejszy. Potem, jak już poczujesz się dość komfortowo, zaczynaj Looping później i później (nawet za najniższym punktem), aż wyleciśz bardzo wysoko nad skrzydło. Jeżeli masz wystarczająco energii liny będą cały czas bardzo mocno napięte, więc nie musisz hamować skrzydła w najwyższym punkcie, jednakże czasami musisz porzyhamować bardzo ostro żeby uniknąc dużych podwinięć.

Albo:

W dawnych czasach zanim Spirala Asymetryczna została wynaleziona, piloci wykonywali Looping z bardzo mocno rozpędzonej zwykłej spirali, ale wiele razy wpadali w liny albo w czasze. Zalecamy byś nie próbował tej techniki, zanim nie poczujesz sie bardzo komfortowo w Loopingu ze Spirali Asymetrycznej. W rzeczy samej jeżeli masz dynamiczne skrzydło bardzo łatwo jest wykonać Looping z mocno rozpędzonej spirali. Jeżeli nie masz może to być niebezpieczne.

Wejście:

Rozpędź skrzydło do głebokiej szybkiej spirali po przez progresywne hamowanie i dokładanie ciała. Po kilku zwrotach, w momencie gdy glajt znajduje się na przeciwko Ciebie (krawędź natarcia zaczyna nachodzić na linię horyzontu) i siła odśrodkowa zaczyna Cie wciskać w uprząż, odpuść hamulec maksymalnie szybko, przerzuć ciężar ciała na drugą stronę najmocniej jak potrafisz i dołóż do tego sterówki w najniższym punkcie albo trochę później. Uważaj na zewnętrzną stronę stabila podczas gdy przyspieszasz w spirali. Jeżeli się podwinie możesz stracić bardzo dużo energii, powinieneś wtedy przerwać próbę, wrócić do normalnego stanu lotu i spróbować jeszcze raz naprawiając błąd. Jeżeli Twój glajt ma tendencję do tego, możesz temu zapobiec po przez lekkie przyciągnięcie zewnętrznego hamulca. Miej na uwadze by miec bardzo dużo prędkości zanim zaczniesz wykonywać Loopa. Lepiej jest mieć więcej niż mniej, w przeciwnym wypadku bardzo łatwo możesz złapać ogromne podwinięcia, wpaść w liny albo nawet i skrzydło.

Albo:

Możesz zwiększać Wing-overy do momentu aż przejdziesz do Loopingu, jednakże wymaga to bardzo dynamicznego skrzydła.

Wyjście:

Wykończ figurę po przez wykonanie 1-2 dwóch zwitek zwykłej spirali.

Zagrożenia:

Jeżeli nie masz wystarczającej energii bardzo łatwo można otrzymać duże podwinięcia, krawaty, łącznie z możliwościa wpadnięcia w liny, lub też w najgorszym wypadku w czasze. Bądź pewien tego że bezproblemowo wykonujesz duże Wing-overy i nie masz problemów również z duzymi Asymetrycznymi Spiralami.





Opis:

Jest to wejście do Full Stalla z bardzo dynamicznego ruchu, gdzie skrzydło jest daleko za pilotem. Przeciągnięcie może być tak duże, że pilot równa się na kilka chwil z poziomem skrzydła.



Przygotowanie:
By zapobiec skręceniu w taśmach, ustaw swoją uprząż do pozycji siedzącej, i poluźnij taśmę piersiową najmocniej jak się da. Ułuż nogi dokładnie pod deską uprzęży i zawin raz sterówki na ręce jeżeli są długie.

Wejście:

Przyspiesz skrzydło wciskając speeda na maxa albo wyprowadź dynamicznie figurę np. mocno rozpędzoną spiralę, spirale asymetryczną, wing-overa, etc. Wyprowadź szybko bez spokojnego wytracania energii. Zwróć uwagę na symetrię, musisz tak wyprowadzić by przelecieć dokładnie pod centrum czaszy. Zaraz po najniższym punkcie zaczniesz się wznosić z dosyć dużą prędkością. Dopomóż temu jeszcze bardziej po przez lekkie symetryczne przyciągnięcie hamulców. Zaraz zanim dolecisz do najwyższego punktu zaciągnij sterówki do końca na maxa i przeciągnij skrzydło ile sie da. W tym momencie doświadczysz zera grawitacji :-). Bądź przygotowany, bo utrzymanie sterówek zablokowanych może okazać się bardzo trudne, gdyż moment przeciągnięcia nastąpił wysoko i potrzeba więcej czasu zanim znów wrócisz pod skrzydło.

Dla nabierania prędkości rekomendujemy spirale asymetryczną albo wing-overa pomijając mocno rozpędzoną zwykła spiralę. Ponieważ łatwiej z tych figur jest uzyskać symetryczny powrót pod skrzydło dokładnie pod centum czaszy.

Wyjście:

Trzymaj swoje ręce zablokowane zanim do końca nie wrócisz pod skrzydło i nie przestanie Ci już się bując nad głową, potem wyprowadź tak jak wyprowadzasz normalnego Full Stalla.

Zaawansowana Technika:

Zaraz po tym jak się skrzydło przeciąga, odpuśc trochę sterówki aż otrzymasz pozycję ustabilizowanego Full Stalla (podczas gdy spadasz w dół). Jak wrócisz pod skrzydło odpuść sterówki jeszcze bardziej i przyhamuj skok skrzydła do przodu, co może być dość brutalne. Jest to najszybsza metoda by wyjść z dynamicznego full stalla. Uważaj na to by nie odpuścić sterówek zbyt mocno. Jeżeli to zrobisz w nieodpowiednim momencie (wtedy kiedy skrzydło znajduje się jeszcze za Twoimi plecami) możesz wpaść nawet w czasze.

Zagrożenia:

Wszystkie zagrożenia które dotyczą zwykłego Full Stalla. Może być znacznie trudniej utrzymać ręce zablokowane podczas przeciągania. Zanim zaczniesz trenować ten trik, bądź pewien tego że doskonale radzisz sobie ze zwykłym Full Stallem. Zacznij trenowanie z mniejszą energią uzyskiwaną z Asymetrycznej Sprali czy też Wing-overów.





Opis:

Wing-over jest serią dynamicznych skrętów, gdzie pilot wylatuje ponad skrzydło (stąd nazwa wing-over). Jest to podstawa do całego akro, ale również dość trudna figura do nauczenia (w zasadzie właśnie rozpocząłeś akrobacje w momencie gdy wykonałeś swojego pierwszego wing-overa). Kluczem do tego triku jest perfekcyjny timing, sterowanie ciałem i hamowanie.

Przygotowanie:

Popuść maksymalnie taśmę piersiową w Twojej uprzęży tak by była bardziej czuła na sterowanie ciałem. Zawin raz sterówki na ręce po obu stronach jeżeli masz długie drogi sterowania.

Wejście:

Zacznij szybki skręt w lewo przy pomocy dołożenia ciała i sterówki. Zaraz po tym jak zaczniesz nurkować odpuść hamulec, przerzuć ciało na prawą stronę i zaciągnij prawa sterówkę kiedy będziesz w najniższym punkcie. Teraz kiedy glajt przekręca sie na drugą stronę, Ty lecisz do góry i czasza będzie na przeciwko Ciebie. Przyhamuj skrzydło obiema sterówkami jednocześnie w najwyższym punkcie, by zapobiec klapie na wyższej stronie skrzydła. Kiedy znow zaczniesz nurkować odpuść hamulce, przerzuć ciało na lewą stronę i zaciągnij lewą sterówkę w najniższym punkcie. Nie zapomnij znów przyhamować krytycznym górnym punkcie. Tak długo jak Twoj timing będzie dobry będziesz wylatywał wyżej i wyżej.

Zaawansowana technika:

Wykańczaj zakręty (rób większe zwroty niż 180 stopni) by zbliżyć sie do ósemkowania. Jeżeli Twoja technika jest dobra i masz wystarczająco energii, nie musisz juz hamować skrzydła w najwyższym punkcie, podobnie jak przy dobrze wykonanym Loopingu. Abys mógł odpuścić sobie hamowanie musisz mieć dość dynamiczne skrzydło i doskonały timing.

Jeśli chce sprawić by moje wing-overy były szybsze, zawsze zaczynam tak:
Ciągne w dół jeden hamulec dość dynamicznie, zaraz po tym jak minę mniej więcej 45-90 stopni, odpuszczam hamulec i kontroluje ciśnienie w skrzydle. Gdy szybko nurkuje pod skrzydło nabieram dużo większej prędkości i wykorzystuje ją by zrównać się ze skrzydłem od razu w następnym ruchu. Nie radzilibyśmy próbowania tej techniki jeżeli nie czujesz się komortowo w podczas podstawowego wejścia. Można w ten sposób bardzo łatwo doprowadzić do negatywki.

Wyjście:

Musiśz wytracić energie stopniowo. Najprostszą techniką wyjścia jest po prostu wykończenie wing-overa pełnymi 1-2 obrotami spiralnymi. Jeżeli nie czujesz się jeszcze komfortowo szybkiej spirali wybierz drugą opcję.

Zmniejszaj amplitude wing-overów po przez mniejsze dokładanie ciała i sterówki w poszczególnych zakrętach.

Zagrożenia:

Jeżeli nie przyhamujesz glajta w najwyższym punkcie (lub wystarczająco) możesz otrzymać bardzo dynamiczne podwinięcie po wyższej stronie (bardzo duże zagrożenie to ogromne krawaty i skręcenia w taśmach etc.)
Na początku zacznij przerzucenie ciała zaraz po tym jak miniesz najwyższy punkt, i zaciagnij sterówkę tuż przez najniższym punktem. Dzięki temu wing-over nie będzie aż tak wysoki, ale będzie bardziej dynamiczny i bezpieczny. Kiedy poczujesz się z czasem komfortowo możesz ją zaciągać później i później, by zwiększyć wysokość. Uważaj szczególnie na to jeżeli sie pomylisz i zaciągniesz sterówkę zaraz po minieciu najniższego punktu, wykonywany ruch może być bardzo wysoki, ale wytracisz za dużo energii i jest bardzo duże ryzyko złapania ogromnej klapy gdzieś wysoko nad skrzydłem (i potem wpadniesz w czasze!). Jeżeli czujesz że może do tego dojść (zwolniłeś za mocno i linki zrobiły się luźne) zaciągnij sterówki symetrycznie z czuciem aż zaczniesz spadać z powrotem pod skrzydło (siła na sterówkach będzie bardzo niewielka) by zapobiec klapie albo inaczej mowiąc naprawić błędy.




Opis:

Podczas Spin'u (Negatywki) jedna ze stron skrzydła porusza się do tyłu (negatywnie) gdy druga strona wciąż leci do przodu (pozytywnie), dzięki utrzymaniu negatywnej strony poniżej punktu przeciąnięcia. Podczas tego manewru pilot buja się pod skrzydłem lekko do przodu i do tyłu, gdzie negatywne końcówki stabilizatorów podwijają się do przodu (nie do tyłu jak to bywa przy normalnym podwinięciu)

Przygotowanie:

By zapobiec skręceniu w taśmach, ustaw swoja uprząż do pozycji siedzącej, poluzuj na maxa taśmę piersiową i miej nogi pod uprzężą. Nawin jeden raz sterówki na ręce jeżeli Twoje drogi sterowania są długie.

Wejście:

W poniższym tekscie opisuje Spin na lewą stronę.

Zwolnij skrzydło do prędkości minimalnej, po przez powolne i symetryczne zaciąganie hamulców i poczekaj aż skrzydło ustabilizuje się nad Tobą (nie bujasz się już więcej). W tym samym momencie, odpuść prawy hamulec, złap taśmę i dociągnij mocniej błyskawicznie lewą sterówkę, tak jakbyś wykonywał Full Stalla, jednak tylko jedną stronę. Jak zniknie ciśnienie po lewej stronie, glajt zacznie się kręcić.

Albo:

Bez zwalniania skrzydła, złap prawą taśmę i pociągnij lewy hamulec do końca ile się da. W związku z tym że wchodzisz do negatywki z prędkości trymowej, wylecisz lekko spod skrzydła, i glajt zacznie się kręcić przed Tobą przez jakieś 1-2 obroty.

Wyjście:

Pociągnij prawą sterówkę do momentu przeciągnięcia i wróc Full Stallem do normalnego stanu lotu. Zalecamy byś używał tej techniki na początku, ponieważ jest zdecydowanie dużo łatwiejsza i prostsza (możesz otrzymać ładne symetryczne wyjście).

Albo:

Odpuść hamulec kiedy glajt jest nad Tobą albo lekko przed Tobą, potem przykontroluj nabieranie prędkości. Negatywka jest zwykle niestabilna, bujasz sie pod skrzydłem raz do przodu to do tyłu, a ono zwalania i przyspiesza w trakcie rotacji. Spróbuj wyjść kiedy ruch skrzydła jest wolny, zmniejsza to ryzyko skręcenia w taśmach itp.

Albo:

Odpuść lewy hamulec tylko troszeczkę i dociągnij łagodnie prawy w tym samym momencie (uważaj by nie wykonać Full Stalla). Jak skrzydło zaczyna zwalniać odpuśc lewy jeszcze mocniej. Teraz skrzydło zatrzymuje się i wystrzeliwuje do przodu.

Zagrożenia:

Jeżeli Twoje ciało nie może nadążyć za skrzydłem możesz bardzo łatwo złapać skrecenie w taśmach. Jeżeli do tego dojdzie staraj się jak najszybciej wyprowadzić negatywkę, i odkręć się w taśmach po przez pomoc nogami i ewentualne łapanie się taśm. Jeżeli jesteś skręcony więcej niz dwa lub więcej razy, Twoje sterówki mogą sie zablokować i totalnie stracisz kontrolę nad skrzydłem. W tym wypadku glajt wpadnie w spiralę, albo będzie kontynuował negatywkę czy też Full Stalla. Złap sterówki powyżej skręceń jeżeli potrafisz przeciągnij skrzydło i staraj się odkręcić. Jeżeli nie masz pod sobą setek metrów wysokości, nie zastanawiaj się tylko rzucaj paczkę.

Uważaj podczas hamowania skrzydła kiedy wystrzeliwuje do przodu, bardzo łatwo jest je wtedy wprowadzić z powrotem do Full Stalla (najczęściej niesymetrycznie), jednakże jeżeli nie przyhamujesz go wystarczająco możesz złapać bardzo duże podwinięcia i krawaty !.

Jeżeli odpuścisz hamulec kiedy skrzydło jest daleko za Tobą i nie przyhamujesz go odpowiednio, jesteś w kłopotach. Takich jak w przypadku Full Stalla, wystrzelenie skrzydła może być tak mocne że wpadniesz w czasze.

Nie trenuje tej figury w leżących uprzężąch, ponieważ bardzo łatwo można zostać skręconym w taśmach.

Bądź pewien tego że Full Stalla masz bardzo dokładnie opanowanego zanim zabierzesz się za negatywkę.



Opis:

Full Stall (przeciągnięcie całego skrzydła) jest jadnym z najważniejszych trików, który musisz wyćwiczyć do perfekcji, jeżeli chcesz się nauczyć innych figur akro. Będziesz go musiał używać napewno sporo! Wiele razy kiedy popełnisz błąd, nie ma innej szybkiej i bezpiecznej drogi by odzyskać kontrolę nad skrzydłem. Ważnym jest też bardzo byś znał limity swojego skrzydła. W rzeczy samej jeżeli poczujesz się wygodnie w Full Stallu będzie Ci dużo łatwiej bezpieczniej trenować.

Przygotowanie:

By zapobiec skręceniu w taśmach, ustaw swoja uprząż do pozycji siedzącej, poluzuj na maxa taśmę piersiową i miej nogi pod uprzężą. Nawin jeden raz sterówki na ręce jeżeli Twoje drogi sterowania są długie.

Wejście:

Zwolnij skrzydło do prędkości minimalnej, po przez lekkie symetryczne zaciąganie sterówek. Kiedy sie ustabilizuje nad Tobą (nie buja się już), gwałtowanie zaciągnij hamulce do końca, tak daleko jak potrafisz. Jak zniknie całe ciśnienie w skrzydle, glajt zacznie się przeciągać i spadnie za Ciebie. Nie bój się, poczujesz się jakby Cie ktoś pociągnął za plecy. Trzymaj nogi zablokowane pod uprzężą, przynajmniej w tym momencie kiedy skrzydło leci za plecy.

Na początku glajt będzie wydawał się bardzo ciężki (ponieważ trzymasz hamulce bardzo głęboko) i jest to dość trudne do przykontrolowania. By ustabilizować go, symetrycznie i powoli odpuść sterówki na wysokość mniej więcej swoich łokci (de fakto ile musisz odpuścić zależy od rodzaju skrzydła na jakim latasz i od ustawienia długości sterówek), trzymaj tak do momentu aż nie zauważysz że czasza się uspokoi. Pozycja w której teraz się znajdujesz nazywa się Ustabilizowany Full Stall. Teraz czasza jest otwarta, jedynie stabilizatory są zaklapione i lekko podwinięte do przodu, podczas kiedy Ty lecisz do tyłu (prawie jak przy Tail Slide). Możesz potrzebować więcej treningu by w końcu wyczuć ten punkt.

Wyjście:

Podczas Full Stalla jeżeli nie jest ustabilizowany, glajt pulsuje i pilot także buja się trochę pod nim. Kiedy glajt jest nad Tobą, albo trochę przed Tobą, odpuść szybko hamulce do lekko przyhamowanej pozycji. Zaraz po tym glajt wystrzeli lekko do przodu i zacznie nabierać prędkości. W momencie gdy glajt wystrzeliwuje do przodu, przyhamuj go uważnie by zapobiec podwinięciom. Im bardziej brutalny jest skok skrzydła do przodu, tym większego przyhamowania potrzeba by go zatrzymać.

Z ustabilizowanego Full Stalla jest bardzo łatwo wyjść, ponieważ glajt jest dokładnie nad Twoją głową i nie buja się. Po prostu odpuść szybko hamulce i kontroluj przyspieszanie po przez lekkie hamowanie.

Jeżeli zauważysz że glajt wystrzeliwuje niesymetrycznie do przodu, przyhamuj tylko szybszą stronę (tą która jest niżej), do momentu aż wolniejsza zacznie przyspieszać i zejdzie się w tym samym poziomie. Potem zatrzymaj obie strony po przez symetryczne lekkie przyhamowanie.

Zagrożenia:

Podczas przeciągniecia skrzydła z powodu Twojej prędkości polecisz trochę dalej niż Twoje skrzydło (skrzydło zwalnia szybciej niż Ty potrafisz), i będzie daleko za Tobą przez kilka chwil. Nigdy nie odpuszczaj w tym momencie sterówek do góry kiedy skrzydło jest daleko za Tobą, ponieważ wystrzelenie skrzydła do przodu może być tak duże ze wpadniesz w czasze !!!.

Może dość również do takiej samej sytuacji kiedy jedna z Twoich rąk nie wytrzyma i pójdzie do góry, z powodu bardzo dużych sił na sterówkach. W tym wypadku musisz zdecydować co wybrać. Możesz odpuścic drugą sterówkę i wyprowadzić Full Stalla, albo możesz znów spróbować ją bardzo szybko przyciągnąć, ale jeżeli nie jesteś wystarczająco szybki, skrzydło wpadnie w bardzo szybką negatywkę w której bardzo łatwo możesz załapać skręcenie w taśmach. Przeczytaj proszę uważnie zagrożenie dotyczące Spinsów (negatywek) i skręceń w taśmach. Tak czy inaczej siły na sterówkach występujące podczas Full Stalla są różne od skrzydła do skrzydła.

Prawdopodobnie najbardziej krytycznym momentem Full Stalla jest wyjście. Skrzydło nie ma prędkości postępowej, (w rzeczy samej porusza się do tyłu), i musi przyspieszyć. Uważaj podczas hamowania skrzydła kiedy wystrzeliwuje do przodu, bardzo łatwo jest je wtedy wprowadzić z powrotem do Full Stalla (najczęściej niesymetrycznie), jednakże jeżeli nie przyhamujesz go wystarczająco możesz złapać bardzo duże podwinięcia i krawaty !. Jeżeli wpadniesz w upadek spiralny z zakrawaconym skrzydłem i nie masz pod soba setek metrów, nie przeceniaj swoich umiejętności tylko rzucaj pakę ! :-)

Nie ćwicz tej figury jeżeli Twoje skrzydło jest nadużyte dość mocno (wogóle nie bierz sie za akrobacje na wylatanym skrzydle), ponieważ możesz bardzo łatwo wpaść w spadochronowanie podczas wyjścia, szczególnie kiedy zbyt wolno odpuścisz sterówki !. Kiedy już do tego dojdzie, wciśnij na maxa belka speeda, a kiedy nie masz jej przygotowanej, łagodnie wypchnij taśmy rzędu A do przodu, by nadać skrzydło prędkości i wyprowadzić ze spadochronowania.
 
Czytaj także na forum

Re: opisy jak wykonywac acro

EFENDI_zielone_płuco <r...@gmail.com> / 2014-08-06 11:38:49
Panie Janku.
Może jakieś fotki lub filmiki z własnych dokonań. W końcu taka wiedza musi być podparta własnymi dokonaniami. Na pewno to wzbogaciło by ten ogrom przedstawionej wiedzy :-)
 

Re: opisy jak wykonywac acro

Marcus Biesioroff <b...@gmail.com> / 2014-08-06 11:48:03
W dniu środa, 6 sierpnia 2014 11:38:49 UTC+2 użytkownik EFENDI zielone płuco napisał:
> Panie Janku.
>
> Może jakieś fotki lub filmiki z własnych dokonań.

Znajdziesz filmiki tam, skąd teksty zostały skopiowane ;)

http://justacro.com/tricks/polish
 

Re: opisy jak wykonywac acro

jan mlodyszewski <m...@gmail.com> / 2014-08-06 21:14:48
W dniu środa, 6 sierpnia 2014 11:38:49 UTC+2 użytkownik EFENDI zielone płuco napisał:
> Panie Janku.
>
> Może jakieś fotki lub filmiki z własnych dokonań. W końcu taka wiedza musi być podparta własnymi dokonaniami. Na pewno to wzbogaciło by ten ogrom przedstawionej wiedzy :-)

https://www.youtube.com/watch?v=K_ylavFJvCc

tumasz troszke a jak popatrzysz na muj kanal to jest tego do choroby ok
 

Re: opisy jak wykonywac acro

jan mlodyszewski <m...@gmail.com> / 2014-08-06 21:20:07
W dniu środa, 6 sierpnia 2014 21:14:48 UTC+2 użytkownik jan mlodyszewski napisał:
> W dniu środa, 6 sierpnia 2014 11:38:49 UTC+2 użytkownik EFENDI zielone płuco napisał:
>
> > Panie Janku.
>
> >
>
> > Może jakieś fotki lub filmiki z własnych dokonań. W końcu taka wiedza musi być podparta własnymi dokonaniami. Na pewno to wzbogaciło by ten ogrom przedstawionej wiedzy :-)
>
>
>
> https://www.youtube.com/watch?v=K_ylavFJvCc
>
>
>
> tumasz troszke a jak popatrzysz na muj kanal to jest tego do choroby ok


https://www.youtube.com/watch?v=MDmRK3ojLBA&list=UUVrOjFadS5E2p5ex4kokrMA
 
wstecz
1 2 3 4 5
raV 2014-04-08 15:33
damian 2014-01-17 15:33
Flyskaa@gmail.com... 2013-10-13 16:49
Mateusz... 2013-09-13 12:09
mlodysze@gmail.com 2013-02-02 09:03
Mateusz... 2012-11-23 12:42
tl.romanowski@gma... 2012-09-04 09:29
JaroXS 2012-06-24 20:35
Mateusz... 2012-05-10 18:54
Paweł_Warzybok 2012-05-08 21:02
paraptaszek 2012-03-22 06:42
kwscore 2012-02-02 10:33
Szycha 2011-03-12 13:45
JaroXS 2011-03-06 12:22
xxx yyy 2011-03-05 17:42



współpraca

Rynek Dnia Następnego

INDEX CENA ŚREDNIA [PLN/MWH] WOLUMEN [MWH]
IRDN 143.76 51680
sIRDN 150.68 36074
IRDN24 141.57 51680
IRDN8.22 151.82 36074

Rynek Towarowy Terminowy

Instrument Kurs rozl. [PLN/MWh] Zmiana[%]
BASE_Y-19 165.25 +0,07
BASE_M-07-17 169.88 -0,22
BASE_W-24-17 158.50 +0,32
BASE_M-10-17 165.50 +0,46