Smiglo Ventor

Smiglo Ventor

Tomasz R <o...@gmail.com> / 2015-01-09 07:34:14
Witam,

Zastanawiam sie nad kupnem smigla 3x lopatowego do Ventora ale....

Posiadam obecnie smigla:


1. Werenca 125 - bardzo fajne szybko sie wkreca ale spalanie duze (ponad 5,5l/h)
2. Peszke PX 132 - rowniez bardzo fajne - powiedzialbym uniwersalne spalanie (okolo 5l/h)

Chcialbym zejsc ze spalaniem do max 4,5l/h w przelocie + ciut zabawy

dlatego zastanawiam sie nad 3x lopatowym

Spalanie podane jest dla masy startowej (bez paliwa) 110 - 115kg na skrzydle Synthesis 2 26 + ventor 125 + gaznik tillotson

Obecnie zmienilem na Nucleona WRC 25 licze ze to zmniejszy ciut spalanie ale chcialbym jeszcze zmniejszyc spalanie innym smiglem - jakies propozycje?

Pozdrawiam,
Tomasz Pirat
 
Czytaj także na forum

Re: Smiglo Ventor

Nemiroff <s...@poczta.fm> / 2015-01-09 10:44:07
Pogadaj z Witkiem Surgielem, kadra narodowa PPG lata na jego trzyłopatowcach - VTEC.
Ja mam Solo FreshBreeze, ciut niższa masa i WRC 25 na tym śmigle spala od 2,5l/h Wcześniej śmigło z grubym lotniczym profilem paliło 1,5l więcej.Śmigło daje też mniej hałasu (inne, przyjemniejsze alikwoty) i subiektywnie większą moc.
 

Re: Smiglo Ventor

uriuk <w...@uriuk.com> / 2015-01-09 11:34:35
W dniu 2015-01-09 10:44, Nemiroff pisze:
Śmigło daje też mniej hałasu (inne, przyjemniejsze alikwoty) i
subiektywnie większą moc.
>

A sa portfele ktore daja subiektywnie wiecej pieniedzy?
--
uriuk


www.uriuk.com
 

Re: Smiglo Ventor

Nemiroff <s...@poczta.fm> / 2015-01-09 12:22:04

>
> A sa portfele ktore daja subiektywnie wiecej pieniedzy?
> --

Jeśli czegoś nie zmierzyłeś w określonych, porównywalnych warunkach vide. np. DOE, to Twoje odczucia są subiektywne. W malutkim portfelu taka sama ilość pieniędzy będzie wyglądać na większą niż w saszetce. Przewiduję następne pytanie, nawet murzynowi chuj kurczy się w zimnej wodzie.

Pyrsk!
 

Re: Smiglo Ventor

Przemo Boosh <p...@gmail.com> / 2015-01-09 12:58:14
W dniu piątek, 9 stycznia 2015 07:34:16 UTC+1 użytkownik Tomasz R napisał:
> Witam,
>
> Zastanawiam sie nad kupnem smigla 3x lopatowego do Ventora ale....
>
> Posiadam obecnie smigla:
>
>
> 1. Werenca 125 - bardzo fajne szybko sie wkreca ale spalanie duze (ponad 5,5l/h)
> 2. Peszke PX 132 - rowniez bardzo fajne - powiedzialbym uniwersalne spalanie (okolo 5l/h)
>
> Chcialbym zejsc ze spalaniem do max 4,5l/h w przelocie + ciut zabawy
>
> dlatego zastanawiam sie nad 3x lopatowym
>
> Spalanie podane jest dla masy startowej (bez paliwa) 110 - 115kg na skrzydle Synthesis 2 26 + ventor 125 + gaznik tillotson
>
> Obecnie zmienilem na Nucleona WRC 25 licze ze to zmniejszy ciut spalanie ale chcialbym jeszcze zmniejszyc spalanie innym smiglem - jakies propozycje?
>
> Pozdrawiam,
> Tomasz Pirat

Witaj Tomasz,
Zastosowanie trzyłopatowego śmigła nie gwarantuje spadku wielkości spalania.
Zamierzony cel osiągniesz wyłącznie poprzez prawidłowy dobór śmigła - ilość łopat nie ma tu większego znaczenia.
Nie spotkałem się w paralotniarstwie ze śmigłami przestawialnymi w locie więc trzeba zadowolić się kompromisem pomiędzy łatwością startu i ekonomią na przelotach.
Proponuję abyś w przeprowadził test posiadanych przez siebie śmigieł w locie poziomym w ulubionej konfiguracji trymerów. Ogólnie do dalszych rozważań należy przyjąć tezę, że czym mniejsze będziesz miał obroty do lotu poziomego tym silnik będzie mniej palił. (Zakładam, że na ziemi silnik osiąga znamionową max. prędkość obrotową na każdym testowanym śmigle +/- 200RPM max).
Następnie polecam spróbować "wyłudzić" na testy kilka śmigieł od ich dystrybutorów (Peszke, Helix itd). Ponownie przeprowadzić próby - wyniki notować.
Pisząc "wyniki", mam na myśli następujące wartości:
1. max obroty na ziemi (obr/min)
2. max wznoszenie po starcie (m/s)
3. obroty w locie poziomym w przelotowej konfiguracji trymerów (obr/min)
4. ilość zużytego paliwa (l/h)(Byłoby fajnie mieć przepływomierz)
5. subiektywne wrażenia (dynamika "wkręcania" się na max obroty, drgania, hałas, moment odśmigłowy itp.)

Idealnie byłoby przeprowadzać tego rodzaju testy w identycznych warunkach czyli takiej samej temperaturze powietrza i przy takim samym ciśnieniu atmosferycznym oraz na takim samym paliwie.

Kolejnym etapem przy założeniu, że wcześniejsze próby nie pozwoliły na wybór satysfakcjonującej konfiguracji śmigło-napęd będzie "wyłudzenie" na próby śmigła o skoku przestawialnym na ziemi czyli np. Peszke lub vetec itp.
Kiedy nam się to uda ponownie przeprowadzamy próby z tą różnicą, że nie zmieniamy śmigła tylko jego skok. To dość żmudna zabawa... ale dająca wiele radochy i zbliżająca nas krok po kroku do idealnej konfiguracji śmigło napęd.

O ile śmigła nastawne Peszke mogę z pełną odpowiedzialnością polecić do zastosowań "cywilnych" o tyle nie mogę tego powiedzieć o śmigłach marki vetec.

Ich "kariera" w sporcie zawodniczym opiera się moim zdaniem wyłącznie na fakcie, że producentowi udało się wyprodukować śmigło o zupełnie przeciętnych walorach aerodynamicznych (choć co ciekawe już chyba jak sądzę na profilu laminarnym o niskim Cx) ale o bardzo niskiej masie. Skutkuje to wysoką dynamiką przyrostu prędkości obrotowej w funkcji czasu co jest ogromnie ważne dla zawodników slalomowych. Nie bez znaczenia był też oczywiście odpowiedni moment wprowadzenia tego produktu. I tu wielki szacun dla Pana Witka który w czasie gdy konkurencja spała on "tworzył" swój produkt.
Niska masa została niestety okupiona niską wytrzymałością co nie pozostaje bez znaczenia dla użytkowników latających rekreacyjnie. Inną kwestią jest estetyka wykonania łopat vetec... o ile w wyczynie wygląd sprzętu nie ma znaczenia o tyle dla przeciętnego Kowalskiego już tak. Dla osiągnięcia niższej masy (to dla mnie jedyne uzasadnienie)producent zrezygnował z użycia kolorowego gelcoatu na rzecz malowania natryskowego co oprócz delikatnie mówiąc niezadowalających walorów estetycznych ma olbrzymi wpływ na walory użytkowe śmigła. Aby możliwe było wykorzystanie pełni zalet zastosowanego (jak sądzę) profilu laminarnego konieczne jest jego idealne odwzorowanie i wręcz lustrzana powierzchnia łopaty - to trudne do uzyskania bez zastosowania gelcoatu.

Życzę wielu udanych prób ze śmigłami - ja ze swoim napędem (Moster)i doborem optymalnego śmigła męczyłem się kilka miesięcy przykręcając do niego prawie wszystko co mi w ręce wpadło...

Pozdrówka
Przemo
 
wstecz
1 2 3 4 5 6 7 8
jan mlodyszewski 2014-07-06 00:15
Tomasz R 2014-06-25 11:23
marek_k 2014-04-16 22:03
maverickcross@tle... 2014-04-05 21:29
skowron 2014-02-26 18:15
j00zef 2013-04-21 21:16
dawid_pietrzak@on... 2012-09-25 19:01
pelus@op.pl 2012-09-19 19:48
MaQ 2012-08-13 21:52
ManieC 2012-06-11 20:34
emilia plak 2012-03-27 16:01
emilia plak 2012-03-27 15:59
"zxc" 2011-09-29 10:39
"Ralph" 2011-05-07 16:46
Kriss 2011-04-08 12:56



współpraca

Rynek Dnia Następnego

INDEX CENA ŚREDNIA [PLN/MWH] WOLUMEN [MWH]
IRDN 143.76 51680
sIRDN 150.68 36074
IRDN24 141.57 51680
IRDN8.22 151.82 36074

Rynek Towarowy Terminowy

Instrument Kurs rozl. [PLN/MWh] Zmiana[%]
BASE_M-10-17 165.50 +0,46
BASE_Q-1-18 155.53 +0,02
BASE_M-08-17 174.25 -0,22
BASE_W-23-17 165.93 +0,56