Solo kolejny raz - modernizacja

Solo kolejny raz - modernizacja

Rydzyk <r...@gmail.com> / 2014-12-27 18:26:57
Witam.

Z racji ze mam troche wolnego czasu w okresie zimowym postanowiłem zrobic mały przeglad mojemu pierwszemu napedowi jakim jest solo 210 i co nieco poprawic. Pomyslałem ze podziele sie tu swoimi spostrzezeniami, dodam ze w paralotniarstwie jestem poczatkujacym ale jesli chodzi o silniki 2t 4t i diesle mam spore doswiadczenie miedzy innymi dzieki pracy która wykonuje... aczkolwiek ciagle sie ucze czegos nowego.

Zaczałem wiec od rozebrania wszystkiego na czesci pierwsze i okazuje sie ze moje solo jest silnikiem dawnej "dobrej" lecz nie pozbawionej wad produkcji. Okazuje sie ze mam pełny wał (to na plus) obecne kopytkowe wały solówek przyczyniaja sie do wiekszej szkodliwej pojemnosci skrzyni korbowej. Tak wiec zaczynam od wału; jezeli chcemy zwiekszac moc silnika w znaczynym stopniu trzeba tez pomyslec o zwiekszeniu odpornosci podzespołow na wieksze obciązenia/temperatury. Przegrzewajaca sie stopa korby i jej łozysko jest dosc popularne wiec po wyjeciu korby wykonałem dwa naciecia w stopie i otwór w główce korbowodu dla poprawy ich smarowania - oczywiscie juz słysze sceptyków ktorzy mowia ze osłabiłem korbowód :D itd. wiekszosc wałów crosówek ktore miałem w rekach z zatarta korba były bez naciec. Poskładałem wał z nowym łożyskiem w stopie korby po czym został wycentrowany do 0.02mm co mysle jest dobrym wynikiem. dodam tu ze ten wał łatwo sie centruje ale i łatwo krzywi. wystarczy pukniecie młoteczkiem w połowke i juz mamy bicie rzedu 0.08mm. Jak wiemy to ma wpływ na łożyska, drgania i całokształt konstrukcji. Zazwyczaj po składaniu wału nie wykonuje sie jego wywazenia. postanowiłem sie temu dokładniej przyjżec i stwierdziłem ze solo przynajmniej z pełnym wałem jest zle wywazonym mechanizmem. Znam przynajmniej dwie metody wywazania mechanizmów korbowo tłokowych w silnikach jednocylindrowych bez wałka wyrównowazajacego i wdg mnie nie sa one do konca poprawne choc to publikacje z ksiazki i czasopisma.

Jak wiemy ideałem było by wywazenie silnika na tzw 100% lecz przy jednocylindrowej jednostce i bez wałka wyrównowazajacego jest to niemozliwe. realny wynik do osiagniecia bedzie w granicach 55-65% ale jezeli konstruktor przewidział prace silnika w okreslonych maszynach mogł celowo zmniejszyc stopien wywazenia aby siły działajace na maszyne były skerowane tylko w jednym kierunku posówisto - zwrtonym, lub poprzecznym Co zaskutkowało ze moj silnik ma wywazenie ok 39% w kierunku ruchu posówistego- zwrotnego tłoka ale za to niemal 100 % wywazenie w kierunku bocznym. czyli silnik z takim wywazeniem bedzie skakał góra -dół np na wysokosc h=10mm. Korpus silnika wywazonego na wyższy procent bedzie zataczał małe okregi np o promieniu r=3mm. mysle ze w paralotniarstwie mniej odczuwalne bedzie gdy silnik zatacza małe okregi o małym skoku niz mocno skacze w jednym kierunku. Oczywiscie wywaze wał na jak najwyższy procent na jaki pozwoli konstrukcja... do obliczen pasowało by tez uwzglednic siłe bezwładnosci wynikajaca z masy tłoka i korby do masy całego silnika ale tu wyjdzie różnica rzedu 1-3% wiec pomijam ten etap :)
Wstawiam kilka fotek dla zainteresowanych, jesli beda chetni zdam relacje z dalszych modernizacji...

https://plus.google.com/photos/101325761427945939886/albums/609756 5453856105249
 
Czytaj także na forum

Solo kolejny raz - modernizacja

Przemo Boosh <p...@gmail.com> / 2014-12-27 18:38:04
Bardzo fajnie to robisz. Spróbuj pozaokrąglać i wypolerować wykonane nacięcie w korbie. Zminimalizujesz działanie karbu. Wpłynie to pozytywnie na wytrzymałość stopy.

Pozdrowka
Przemo
 

Re: Solo kolejny raz - modernizacja

Rydzyk <r...@gmail.com> / 2014-12-27 20:23:43
W dniu sobota, 27 grudnia 2014 18:38:05 UTC+1 użytkownik Przemo Boosh napisał:
> Bardzo fajnie to robisz. Spróbuj pozaokrąglać i wypolerować wykonane nacięcie w korbie. Zminimalizujesz działanie karbu. Wpłynie to pozytywnie na wytrzymałość stopy.
>
> Pozdrowka
> Przemo

naciecie musi byc lekko skosne zeby podczas ruchu rotacyjnego" "wciskało" mieszanke paliwowo-powietrzna do szczeliny, polerowaniem zajme sie w osobnej czesci
pozdrawiam
 

Re: Solo kolejny raz - modernizacja

Rydzyk <r...@gmail.com> / 2015-01-02 19:37:49
Wrzucam kilka zdjec z dalszych modyfikacji silnika. Powiększyłem okna przelotowe w tłoku i wyszlifowałem jego ostre krawedzie. Po odchudzeniu tłoka zabrałem się za wyważenie wału :D jak sie okazało nie byłem w stanie nawet zarysowac przeciwwag wału wiertłem nie mówiac o wywierceniu otworu. a wietła nie miałem z biedronki ! skończyło sie na wycieciu czesci koła zamachowego wału. Wiercac otwory mógł bym je zaslepic np teflonem zeby utrzymac mała pojemnosc szkodliwa skrzyni a tak po wycieciu nic tu nie przylepie.... cos za cos. modyfikacji uległo tez okno wydechowe cylindra. poszerzyłem je łącznie o jakies 2-2.5mm na boki, stosujac sie do zasady ze okno nie powinno byc szersze niż 0.6D - srednica cylindra. Czy może ktos podac jaki ma kąt otwarcia okna wydechowego w swojej solówce ? albo czy tłok w pełni otwiera okno wydechowe ? Bo u mnie wyglada jakby tłok nie otwierał całkiem okna o ok 1 mm to samo tyczy sie przelotów.

W karterach wyfrezowałem otwory do poprawy smarowania łozysk - w nowszysch karterach od solo sa juz oryginalne otworki, Na wymiane zasłużyły tez łożyska.
KOYO z luzem C3 i "teflonowym" koszykiem - choc niektórzy sie ich obawiają mnie nigdy nie zawiodły w crossowkach.

pozdrawiam.
 

Re: Solo kolejny raz - modernizacja

j...@gmail.com / 2015-01-03 17:05:09
W dniu piątek, 2 stycznia 2015 19:37:50 UTC+1 użytkownik Rydzyk napisał:
> Wrzucam kilka zdjec z dalszych modyfikacji silnika. Powiększyłem okna przelotowe w tłoku i wyszlifowałem jego ostre krawedzie. Po odchudzeniu tłoka zabrałem się za wyważenie wału :D jak sie okazało nie byłem w stanie nawet zarysowac przeciwwag wału wiertłem nie mówiac o wywierceniu otworu. a wietła nie miałem z biedronki ! skończyło sie na wycieciu czesci koła zamachowego wału. Wiercac otwory mógł bym je zaslepic np teflonem zeby utrzymac mała pojemnosc szkodliwa skrzyni a tak po wycieciu nic tu nie przylepie.... cos za cos. modyfikacji uległo tez okno wydechowe cylindra. poszerzyłem je łącznie o jakies 2-2.5mm na boki, stosujac sie do zasady ze okno nie powinno byc szersze niż 0.6D - srednica cylindra. Czy może ktos podac jaki ma kąt otwarcia okna wydechowego w swojej solówce ? albo czy tłok w pełni otwiera okno wydechowe ? Bo u mnie wyglada jakby tłok nie otwierał całkiem okna o ok 1 mm to samo tyczy sie przelotów.
>
> W karterach wyfrezowałem otwory do poprawy smarowania łozysk - w nowszysch karterach od solo sa juz oryginalne otworki, Na wymiane zasłużyły tez łożyska.
> KOYO z luzem C3 i "teflonowym" koszykiem - choc niektórzy sie ich obawiają mnie nigdy nie zawiodły w crossowkach.
>
> pozdr

A skąd dorwałeś taka solówkę z pełnym wałem , były wogule takie ?
 
wstecz
1 2 3 4
"Jarek Jx... 2014-11-28 23:57
adamparagliding 2014-11-13 14:29
EFENDI_zielone_pł... 2014-07-16 16:12
duszajgmailcom 2013-10-25 12:48
Locos 2013-08-11 17:57
Piotr Blachnik 2013-07-03 17:35
ebc41sp@gmail.com 2013-05-29 23:46
adamisku 2013-03-05 18:57
calhal 2012-08-29 13:22
Locos 2012-08-05 12:56
kanarek 2012-03-04 10:27
Jaros 2012-03-01 05:17
Kamil_Mańkowski 2012-01-12 09:43
karamba 2011-06-28 09:36
Marek Pawlak 2011-05-05 12:38



współpraca

Rynek Dnia Następnego

INDEX CENA ŚREDNIA [PLN/MWH] WOLUMEN [MWH]
IRDN 143.76 51680
sIRDN 150.68 36074
IRDN24 141.57 51680
IRDN8.22 151.82 36074

Rynek Towarowy Terminowy

Instrument Kurs rozl. [PLN/MWh] Zmiana[%]
BASE_W-23-17 165.93 +0,56
BASE_M-08-17 174.25 -0,22
BASE_Y-18 164.52 -0,02
BASE_Q-1-18 155.53 +0,02