Termika - wiedza tajemna

Termika - wiedza tajemna

ArekG <a...@gmail.com> / 2012-12-21 14:20:56
Cześć,
Ze względu na długie zimowe wieczoy poczytałem sobie ostatnio trochę różnych artykułów o lataniu w ogóle, o lataniu w termice i na żaglu, o lataniu przelotów.
Ponieważ jestem jeszcze początkujący (ok.30h nalotu) to testowanie tych różnych teorii jeszcze przede mną, ale chciałbym je zderzyć z wiedzą i praktyką bardziej doświadczonych pilotów. A więc mam nadzieję, że uda wam się skupić na chwilę na swoim lataniu, żeby coś mertytorycznego napisać w nawiązaniu do poniższych pytań (bo zdaje sobię sprawę, że w wększości przypadków są to już odruchy, z których pilot może nawet nie zdawać sobie sprawy), no i zdaje sobię sprawę, ze jednak praktyka, praktyka, praktyka przede wszystkim. Uważam jednak, ze optymalne jest połaczenie wiedzy z praktyką, więc chcę uprzedzić też odpowiedzi typu "idz i lataj zamiast czytać te różne....":)

No i teraz seria pytań:
1. Kominy na niskich pułapach - są chyba zazwyczaj jeszcze słabe i waskie, ja zauważyłem, że ze względu na próbę złapania jak najwięcej starałem się jak najciaśniej krążyć, przez co jeszcze bardziej topiłem, jakie są wasze doświaczenia? Czy jednak staracie się trzymać jak najniższe wychylenie, co za tym idzie najniższe opadanie (równoczesniej prędkość optymalna), żeby łapać nawet po centymetrze krąząc po bardzo dużym okręgu i znajdując się w noszeniu nawet tylko przez chwile, czy staracie się zacieśniać? Chodzi mi tu o ten pierwszy moment, bo on jest często decydujący - tak mi się wydaje przynajmniej:)
2. Czy przy takim kręceniu jak powyżej, gdzie np. w noszeniu jest się przez np. ćwierć okręgu w noszeniu, a pozstałe w duszeniu ręce pracują wam zgodnie z teoriami "speed to fly" (o ile czegoś nie pomyliłem) czyli poza noszeniem przyspieszenie lotu, a w noszeniu jak najwolniej? Jak to u was wyglada?
3. centrowanie - jedna wersja z jaką się spotkałem to prostowanie na chwilę lotu (już bez wnikania w szczegóły, wiadomo o co chodzi), żeby przesunąć środek krązenia w stronę wiekszych noszeń. Druga wersja to zacieśnianie skrętu gdy noszenie spada, odpuszczanie zakrętu gdy nosznie rośnie. Które z tych metod stusujecie? może jakieś inne?
4. Jak wyglada wasza praca sterówkami podczas takich krążeń? chodzi mi tu głównie zacieśnianie i "odpuszczanie" zakrętów. Czy zazwyczaj sterówka wewnętrzna jest w jednym położeniu i zewnętrzna pracuje? Ciekawi mnie, czy macie tu jakiś patenty których się trzymacie? A może sterówki nieruchomo i sam balans? Czy tu też staracie się utrzymać jak najmniejsze wychylenie pracując tylko sterówkami, czy raczej balans ciałem tez tu wchodzi jak przy zwykłych skrętach.
5. Moze macie jakieś inne porady/prawdy itp. dotyczące latnia termicznego, które młodym pilotom mogły by sie przydac?:)


Z góry dzięki za odpowiedź, mam nadzieję, że wątek się rozwinie w ciekawą, merytoryczną dyskusję i będzie fajnym materiałem dla początkujących:)

Pozdr
ArekG

 
Czytaj także na forum

Re: Termika - wiedza tajemna

MiG <m...@gmail.com> / 2012-12-21 15:17:23
Strasznie teoretyzujesz. A to jest w sumie proste.

Chodzi o to, żeby kręcić się w kółko w takim miejscu, żeby uśredniacz na wario (ustawiony na min 15s) pokazywał do góry. W Polsce po starcie szanujemy każde noszenie. 0 też jest dobre, bo pozwala na obserwację otoczenia bez utraty wysokości.

Większość pilotów jakich obserwuję nie wykręca się przez ADHD - tu poleci tam poleci, o jeju - trzeba lądować. A po drodze parę słabych noszeń olali.

Po wykręceniu nad górkę można odrobinę zwiększyć poziom optymizmu i szukać powiedzmy co najmniej 1 do góry.

MiG

PS. Technika krążenia - dużo ciała, poza tym wet za wet - jak powietrze cie szarpie chamsko to ty pilotujesz brutalnie i vice versa.
 

Re: Termika - wiedza tajemna

ArekG <a...@gmail.com> / 2012-12-21 17:22:15
W dniu piątek, 21 grudnia 2012 15:17:23 UTC+1 użytkownik MiG napisał:
> Strasznie teoretyzujesz. A to jest w sumie proste.
>
>
>
> Chodzi o to, żeby kręcić się w kółko w takim miejscu, żeby uśredniacz na wario (ustawiony na min 15s) pokazywał do góry. W Polsce po starcie szanujemy każde noszenie. 0 też jest dobre, bo pozwala na obserwację otoczenia bez utraty wysokości.
>
>
>
> Większość pilotów jakich obserwuję nie wykręca się przez ADHD - tu poleci tam poleci, o jeju - trzeba lądować. A po drodze parę słabych noszeń olali.
>
>
>
> Po wykręceniu nad górkę można odrobinę zwiększyć poziom optymizmu i szukać powiedzmy co najmniej 1 do góry.
>
>
>
> MiG
>
>
>
> PS. Technika krążenia - dużo ciała, poza tym wet za wet - jak powietrze cie szarpie chamsko to ty pilotujesz brutalnie i vice versa.

Spoko:) dzięki za odpowiedź, to jeszcze pociągnijmy temat dalej w kontekście "obserwacji otoczenia". Na czym zawieszasz oko? Znowu z teorii, jak nisko to na potencjalnych tzw. triggerach, czyli np. jakaś granica pola na zawietrznej, brzeg jeziora, pewnie jakieś drzewo stojące w polu itp. itd. A jak wysoko to z tego co wyczytałem warto robić w każdym okrążeniu "mentalną fotkę" chmurek, żeby zorientować się, które się budują, które się będą rozwijać... itd...
Może jeszcze jakieś podpowiedzi (no poza tymi i podpowiedzią:leć tam gdzie inni się wykręcają:))

Wiem, że mocno teoretyzuje, ale już wolę poteoretyzować niż wyważać otwarte drzwi;) Więc zamiast właśnie ADHD i olewania 0 (to chyba właśnie standard u początkujących - po sobie patrząc) to się teraz mogę skupić na tym, żeby polatać tak jak piszesz i oszczędzić sobie wku... że znowu start i od razu na ziemie... Także właśnie takie rady bardzo mi się przydadzą, dzięki za nie!

Pozdr!
ArekG
 

Re: Termika - wiedza tajemna

"uriuk" <w...@uriuk.com> / 2012-12-21 17:38:36


Użytkownik "ArekG" napisał w


>Spoko:) dzięki za odpowiedź, to jeszcze pociągnijmy temat dalej w
>kontekście "obserwacji otoczenia". Na czym zawieszasz oko? Znowu z teorii,
>jak nisko to na potencjalnych tzw. triggerach, czyli np. jakaś granica pola
>na >zawietrznej, brzeg jeziora, pewnie jakieś drzewo stojące w polu itp.
>itd. A jak wysoko to z tego co wyczytałem warto robić w każdym okrążeniu
>"mentalną fotkę" chmurek, żeby zorientować się, które się budują, które się
>będą >rozwijać... itd...


Do polowy wysokosci podstawy lataj z nosem w ziemi, a powyzej tej granicy po
chmurach.
Kominy dobrze ciagna na wikszych wysokosciach. My, w przeciwienstwie do
szybownikow, duzo tracimy na przeskokach i robimy je powoli, wiec zanim
doczolgasz sie do kolejnego komina, to moze go juz po prostu nie byc.
W tej dolnej czesci trzeba obserwowac wszystko: ptaki, smieci, zapachy,
dymy, skoki temperatury i wariometr. W poblizu komina zazwyczaj jest
niespokojnie, wiec jesli nagle zaczelo rzucac, to warto sie rozejzec po
najblizszej okolicy, czy nie fruwaja tam jakies smieci, czy ptaki.
Stada jaskolek kraza wysoko tylko wowczas, kiedy komin wyciagnal owady z
trawy ;).



--
uriuk

www.uriuk.com

 

Re: Termika - wiedza tajemna

MiG <m...@gmail.com> / 2012-12-21 19:30:41
W dniu piątek, 21 grudnia 2012 17:22:15 UTC+1 użytkownik ArekG napisał:
> Spoko:) dzięki za odpowiedź, to jeszcze pociągnijmy temat dalej w kontekście
> "obserwacji otoczenia". Na czym zawieszasz oko?

Po starcie z popularnej górki znajduję cokolwiek i obserwuję innych pilotów. Jak widzę, że ktoś ma lepiej ode mnie to się przesiadam do lepszego komina. Pamiętać trzeba, że te nasze szmaty strasznie wolno latają, więc rzadko jest sens lecieć do pilota, który jest już wyżej, a nawet na naszej wysokości jak jest daleko. Często po doleceniu powąchamy tylko smród za kominem.

> Znowu z teorii, jak nisko to
> na potencjalnych tzw. triggerach, czyli np. jakaś granica pola na
> zawietrznej, brzeg jeziora, pewnie jakieś drzewo stojące w polu itp. itd. A

To wszystko jest fajne, ale pamiętać trzeba, że to działa na zasadzie rachunku prawdopodobieństwa - tj latając wg tych reguł zwiększamy szansę na znalezienie komina. Nie ma gwarancji. Ja osobiście staram się tak wybierać tor lotu, żeby obstawić kilka potencjalnych miejsc. Plan trzeba ułożyć wysoko - tak, żeby po doskonałości zdążyć obskoczyć kilka możliwości.

To oczywiście ma sens tylko na przelocie. Nad popularną górką piloci farbują wszystko co jest w powietrzu. Nie ma co myśleć, tylko trzeba wsiadać do widocznych kominów.

> jak wysoko to z tego co wyczytałem warto robić w każdym okrążeniu "mentalną
> fotkę" chmurek, żeby zorientować się, które się budują, które się będą
> rozwijać... itd...

To jest bardzo, bardzo trudne. Chmury zmieniają się w strasznie wrednym tempie. Na tyle wolno, że ciężko co kółko w krążeniu zauważyć zmianę, a na tyle szybko, że 5 minut przerwy w obserwacji zmienia całkowicie sytuację i powoduje dezorientację. Może koledzy latający na płaskim coś podpowiedzą - ja jestem kiepski w te klocki.

> Może jeszcze jakieś podpowiedzi (no poza tymi i podpowiedzią:leć tam gdzie
> inni się wykręcają:))

Naprawdę na początek oryginalne pomysły rzadko się sprawdzają. Pokora, cierpliwość i małpowanie tych co im wychodzi. Bez krępacji też podchodź do znanych dobrych pilotów i pytaj. W najgorszym razie ucierpi twoja duma (jak zadasz głupie pytanie), ale najczęściej czegoś tam się dowiesz.

> Wiem, że mocno teoretyzuje, ale już wolę poteoretyzować niż wyważać otwarte
> drzwi;) Więc zamiast właśnie ADHD i olewania 0 (to chyba właśnie standard u
> początkujących - po sobie patrząc)

To mnie zawsze dziwiło - startują ludzie z Żaru (przypominam - gówniana 400m górka bez przedpola "w kraju gdzie nie ma słońca przez prawie 9 miesięcy w roku a lato bywa niegorące"), kręcą jakieś 0.5 i olewają. Przecieram oczy ze zdumienia. Tymczasem obok Danek kręci pokornie 0.3. Potem dostanie się nad górkę, tam będzie miał 1.5, a pod chmurą 4. Wtedy ci niecierpliwi już będą na glebie.

Jakbym miał wybrać jeden błąd, który powoduje, że ludzie się nie wykręcają to byłoby właśnie to - brak cierpliwości i jakieś wydumane oczekiwania.

MiG
 
wstecz
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... +10 21
fickus@piaseczno.... 2012-10-22 21:38
"kili" 2012-09-24 09:48
stribo 2012-04-22 21:05
"Kuba S." 2012-02-25 19:44



współpraca

Rynek Dnia Następnego

INDEX CENA ŚREDNIA [PLN/MWH] WOLUMEN [MWH]
IRDN 143.76 51680
sIRDN 150.68 36074
IRDN24 141.57 51680
IRDN8.22 151.82 36074

Rynek Towarowy Terminowy

Instrument Kurs rozl. [PLN/MWh] Zmiana[%]
BASE_Q-1-18 155.53 +0,02
BASE_Y-18 164.52 -0,02
BASE_Y-19 165.25 +0,07
BASE_Q-4-17 156.75 -0,16