KNF ostrzega przed podawaniem loginów i haseł do internetowych kont

KNF ostrzega przed podawaniem loginów i haseł do internetowych kont

Fot. deliormanli/iStockphoto

Komisja Nadzoru Finansowego odnotowała przypadki, kiedy banki proszą potencjalnych klientów w procesie wnioskowania o kredyt o podanie danych logowania do rachunków tych klientów prowadzonych przez inne banki (login/identyfikator oraz hasło). Jak czytamy w komunikacie KNF - to może umożliwić placówkom przejrzenie historii rachunku z innego banku.

Banki umożliwiają klientowi wgląd we wszystkie rachunki w jednym miejscu. Dzieje się to na dwa sposoby: klient przekazuje swoje dane do logowania placówce, która następnie samodzielnie wchodzi w internetowy serwis innego banku, albo dane wpisywane są przez klienta w aplikacji.

Praktyki te wzbudziły czujność KNF-u. Podjęcie się takich działań przez klienta może bowiem skutkować utratą prawa do reklamacji w przypadku transakcji, które nie będą autoryzowane.

Poza tym Komisja przewiduje, że spowoduje to zmniejszenie czujności klientów w odniesieniu do miejsc, w których wprowadzają oni swoje dane logowania, co może przyczynić się do wzrostu skuteczności ataków typu phishing i pojawienia się nowych scenariuszy ataków tego rodzaju. Niepożądanym pośrednim efektem może być zmniejszenie zaufania klientów do korzystania z usług bankowych i płatniczych świadczonych przez Internet - czytamy w komunikacie zamieszczonym na stronie KNF.

Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie