Niechciane SMS-y. Jak z nich zrezygnować?

Niechciane SMS-y. Jak z nich zrezygnować?

Fot. Fotolia

Zaproszenie do udziału w konkursie, zniżka na zakupy, oferta dedykowanego horoskopu - każdy z nas pewnie choć raz otrzymał tzw. SMS-a Premium. Część tego rodzaju wiadomości to te, na których otrzymywanie wyraziliśmy zgodę, np. aktualne promocje w ulubionym sklepie. Co jednak, gdy nie jesteśmy pewni, jakie są intencje nadawcy i czy nie jesteśmy narażeni na dodatkowe koszty? Jak zrezygnować z niechcianych powiadomień SMS?

Pamiętajmy, że miejsc, w których pozostawiamy dane kontaktowe, może być wiele - począwszy od sklepów stacjonarnych i internetowych, poprzez serwisy www, a na SPA i lokalnych siłowniach kończąc. – O pozostawienie numeru telefonu często jesteśmy proszeni np. przy wypełnianiu formularza zgłoszeniowego podczas pierwszej wizyty na siłowni czy w salonie kosmetycznym, ale także zakładając konto w banku czy w sklepie internetowym – mówi Daniel Zawiliński z SerwerSMS.pl. Dzięki temu klienci są w pierwszej kolejności informowani o najnowszych promocjach, statusie zlecenia, otrzymują rabaty na usługi i produkty.

Aby otrzymać SMS Premium, każdorazowo musimy wyrazić zgodę. Jeśli więc otrzymujemy komunikat, którego pochodzenia i intencji nie jesteśmy pewni – np. gdy nadawca zachęca nas do skorzystania z horoskopu, loterii czy testów IQ, warto wiedzieć co możemy zrobić. Pamiętajmy, że często warunkiem skorzystania z „oferty”, jest odesłanie SMS-a zwrotnego z „TAK” w treści. Wysyłając taką wiadomość możemy zostać odbiorcą powiadomień w rodzaju: „Tylko jeden krok dzieli Cię od wielkiej wygranej!” lub subskrybentem – jak się okazuje – płatnej usługi. Nadawca SMS, może kusić nas również bezpłatną aktywacją dokonywaną za pośrednictwem SMS-a zwrotnego. Niestety, wielokrotnie okazuje się, że dalsza zabawa, np. otrzymywana codziennie łamigłówka do rozwiązania albo SMS z dowcipem, wiąże się z dodatkowymi kosztami.

Promocyjne SMS-y

I choć chętnie odbieramy SMS-y informujące nas o wizycie w salonie kosmetycznym czy też ze zniżką do ulubionej restauracji, zdarza się, że przestajemy być nimi zainteresowani np. ze względu na zmianę miejsca zamieszkania. Jak w takim przypadku odwołać zgodę na wykorzystywanie naszego numeru telefonu w celach marketingowych i handlowych?

– Przede wszystkim warto zajrzeć do regulaminu usługi, gdzie znajdziemy informacje o firmie ją świadczącej i sposobie rezygnacji. Zgodę na wykorzystywanie naszych danych możemy cofnąć m. in. poprzez złożenie oświadczenia w sklepie stacjonarnym, listownie lub e-mailem, czy też kontaktując się z biurem obsługi klienta – mówi radca prawny Michał Pankiewicz z kancelarii Pankiewicz Grupa Prawna. Rezygnacja z otrzymywania SMS-ów o podwyższonej opłacie, również jest możliwa. Jak to zrobić?

Z udziału w SMS-owych loteriach, konkursach, czatach i płatnych subskrypcjach (nazywanych również prenumeratami) możemy zrezygnować wysyłając np. SMS-a o treści „STOP” na określony przez usługodawcę numer telefonu. Do usługodawcy możemy również skierować e-maila lub pismo reklamacyjne z żądaniem usunięcia numeru telefonu z bazy nadawcy.

Jeśli mamy problem z ustaleniem organizatora zabawy, warto wtedy skorzystać z wykazu numerów usług o podwyższonej opłacie przygotowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Rejestr dostępny jest na stronie UKE (http://www.uke.gov.pl/tablice/NumerUpo-list.do?execution=e1s1) i umożliwia m. in. wyszukanie nadawcy po numerze firmy zajmującej się wysyłką SMS-ów oraz rodzaju i zakresu świadczonej usługi.

Operator na pomoc

SMS-y przychodzące np. z informacjami marketingowymi (za które nie jest pobierana opłata) możemy także zablokować z pomocą operatora. W tym celu należy w sieci komórkowej:

o Play wysłać wiadomość o treści STOP SPAM na numer 252, dzięki której zostaną zablokowane SMS-y przychodzące z numerów skróconych zaczynających się od cyfr 7, 8, 9.

o Orange wypełnić dostępny na stronie internetowej formularz, podając numer telefonu, na który otrzymujemy wiadomości SMS oraz numer telefonu, z którego są wysyłane. Możliwe jest również dokonanie blokady wysyłania płatnych SMS-ów Premium z poziomu konta klienta.

o Plus skontaktować się z biurem obsługi klienta, które po podaniu numeru telefonu zablokuje otrzymywanie od niego wiadomości. Możliwe jest również wysłanie darmowego SMS-a na numer 8000 o treści SPRZECIW. Jednak w ten sposób zostaną zablokowane tylko wiadomości marketingowe przesyłanie przez sieć Plus a nie firmy zewnętrzne.

o T-Mobile skontaktować się z biurem obsługi klienta i prosić o aktywację blokady lub wykonać ją samodzielnie w panelu klienta.

Natomiast w przypadku prenumerat, czyli SMS-ów informujących np. o prognozie pogody (za które po bezpłatnej aktywacji pobierane są opłaty) również wyłącznie takiej usługi może nastąpić poprzez operatora. W przypadku sieci:

o Play wszystkie uruchomione prenumeraty można wyłączyć wysyłając SMS o treści KONIEC lub STOP na numer 6000.

o Orange subskrypcję odwołamy wysyłając SMS-a o treści STOP na numer, z którego otrzymywane są powiadomienia lub za pomocą formularza dostępnego na stronie operatora, podając numer telefonu, na który przychodzą niechciane wiadomości SMS oraz numer telefonu, z którego są wysyłane lub poprzez internetowy profil klienta.

o Plus prenumerata zakończymy wysyłając na bezpłatny numer 2601 SMS-a o treści LIMIT MT 0.

o T-Mobile takie zlecenie można złożyć telefonicznie lub logując się do swojego panelu klienta.

Szczegóły dotyczące blokady SMS-ów o podwyższonej opłacie oraz rezygnacji z subskrypcji można znaleźć na stronach internetowych operatorów.

Progi zwalniające

Jeśli nie chcemy rezygnować całkowicie z otrzymywania SMS-ów Premium, a jednocześnie nie chcemy być zaskoczeni wysokością rachunku, warto zapoznać się z zasadami dotyczącymi naliczania za nie opłat. – SMS-y Premium opierają się na pewnym schemacie i w bardzo łatwy sposób możemy sprawdzić ich koszt. Wystarczy szybka analiza informacji zawartych w numerze SMS, na który planowana jest wysyłka wiadomości – mówi Daniel Zawiliński z SerwerSMS.pl. Przy numerze SMS rozpoczynającym się od cyfry siedem, kolejna cyfra po niej przekazuje informację o jego koszcie, np. w przypadku numeru 73XX(X) cena SMS-a wynosi 3 zł netto (bez VAT). W numerach zaczynających się od „dziewięć” informację o koszcie przekazuje druga i trzecia cyfra. Przykładowo, numer rozpoczynający się od 913XX(X) oznacza, że za wiadomość zapłacimy 13 zł netto (bez VAT).

To nie jedyny sposób na kontrolowanie wysokości rachunków. Dobrą metodą jest również wyznaczenie dla każdego okresu rozliczeniowego progu kwotowego, po przekroczeniu którego operator jest zobowiązany do natychmiastowego poinformowania nas o tym fakcie. – Oprócz tego prawo obliguje go także do zablokowania na nasze żądanie możliwości wykonywania połączeń na numery o podwyższonej opłacie i odbierania połączeń z takich numerów. Wyjątek stanowią połączenia, za które nie jest naliczana opłata – dodaje radca prawny Michał Pankiewicz. Określenie progu kwotowego jest bezpłatne, a operator powinien zaproponować co najmniej 3 warianty: 35, 100 i 200 zł.

Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie