Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie

Podstawowe zasady lokalnego SEO

Jeśli pragniesz osiągnąć sukces w SEO, musisz zrozumieć, w jaki sposób działa wyszukiwanie lokalne i jakie korzyści jesteś w stanie przy jego pomocy osiągnąć. Jeśli nadal zastanawiasz się czy ten aspekt pozycjonowania ma w ogóle sens, zapraszamy do lektury!

Lokalne SEO odnosi się do przedsiębiorstw posiadających fizyczną lokację i regularnie przyjmujących klientów do placówki (np. restauracja, klub fitness itp.) Oczywiście, nadal należy wykorzystywać wszystkie najlepsze praktyki związane z tradycyjnym SEO. Jeśli jednak prowadzisz działania marketingowe również w lokalnym wymiarze, przedstawione poniżej pomysły mogą okazać się dla Ciebie wyjątkowo wartościowe.

 

Czy tradycyjne SEO nie wystarczy?

Być może uważasz, że jeśli wykorzystujesz wszystkie tradycyjne metody, pozycjonowana strona internetowa utrzyma wysokie pozycje w rankingach wyszukiwarek przez długi czas. Po części jest to prawda. Jeśli jednak do swego repertuaru dodasz taktyki lokalnego SEO, możesz liczyć na to, że strona pokaże się zarówno w organicznych wynikach wyszukiwania, jak i w Mapach Google.

 

Trend mobilny w lokalnym marketingu

Jak powszechnie wiadomo, rynek mobilny rozwija się w zastraszającym tempie, a większość wyszukiwań mobilnych odnosi się właśnie do lokalnych przedsiębiorstw. W przypadku wyszukiwani mobilnych, Mapy Google pokazują się również powyżej organicznych wyników wyszukiwania. Obecność przedsiębiorstwa w Mapach Google może mieć ogromny wpływ na to czy uda Ci się przyciągnąć lokalnych konsumentów.

 

Od czego zacząć?

Z pewnością znasz już jakieś podstawy optymalizacji stron internetowych. Jeśli nie, w sieci znajduje się multum informacji na ten temat. Kiedy pracujesz nad tym aspektem strony, warto zwrócić szczególną uwagę na czynniki wpływające na lokalne SEO. Te elementy mają największe znaczenie w przypadku pozycjonowania strony przedsiębiorstwa na serwisie Google Lokalnie.

 

Podstawy lokalnego SEO

Jeśli działalność jest prowadzona w wielu różnych miejscach, w Google Lokalnie należy zbudować oddzielne strony dla poszczególnych lokalizacji. Jeśli posiadasz tylko jedną lokację, będziesz się zajmować wyłącznie jedną stroną w Google Lokalnie, oraz stroną główną przedsiębiorstwa. Na obu tych stronach warto zastosować następujące taktyki:

 

1. Miasto i region w "title tag." Title tag strony to jedno z najważniejszych miejsc gdzie należy umieścić informacje na temat lokalizacji.

 

2. Miasto i region w nagłówku H1. Oczywiście, jeśli na swojej stronie używasz nagłówków typu H2 lub H3, jak najbardziej można wykorzystać je w tym celu.

 

3. Miasto i region w treści strony. Ta zasada wydaje się dość oczywista - w głównej treści strony warto zawrzeć kilka informacji na temat lokalizacji przedsiębiorstwa.

 

4. Miasto i region w alt-tagach. Bardzo wiele przedsiębiorstw zapomina o wykorzystaniu alt tagów do prawidłowego oznaczenia swoich zdjęć. Upewnij się, że wszystkie zdjęcia na Twojej stronie zawierają alt tag z informacjami na temat lokalizacji Twojej firmy.

 

5. Miasto i region w opisie meta. Wiadomo, że opis meta nie ma wpływu na algorytmy wyszukiwarek. Umieszczenie opisu meta zawierającego nazwę lokalizacji może jednak znacznie poprawić wskaźnik CTR lokalnej strony internetowej.

 

6. Wklej Mapę Google na własną stronę. Wklejenie mapy na stronie kontaktowej również jest bardzo istotne. Pamiętaj jednak, aby zrobić to prawidłowo. Wklejenie mapy wskazującej wyłącznie na Twój adres jest niewystarczające. Należy wkleić mapę wskazującą na profil firmy zamieszczony w Google Lokalnie

 

Wspomnienia (citations)

Ważną rolę w lokalnych rankingach odgrywają również "wspomnienia"(ang. "citations" o Twojej firmie. "Wspomnienia" to nic innego jak nazwa, adres i numer telefonu do firmy znajdujący się na innych stronach internetowych (w tym przypadku, link nie jest wymagany).

Google oczekuje, że informacje na temat lokalnego biznesu znajdą się również na pozostałych stronach w sieci (np. na portalach społecznościowych, katalogach firm, lokalnych wyszukiwarkach itp.) Jeśli ważne strony nie wspominają o Twoim biznesie, lub jeśli zamieszczone na nich informacje nie są prawidłowe, może to negatywnie wpłynąć na pozycję strony w rankingach.

Na rynku istnieje wiele serwisów, które automatycznie dodają informacje na temat biznesu do wielu katalogów firm. O wiele lepiej jest jednak zastosować podejście manualne, aby upewnić się, że wszystkie "wspomnienia" o firmie są na pewno zgodne z prawdą. Regularnie przeszukuj sieć i umieszczaj informacje na temat własnej działalności na wszystkich nowo pojawiających się stronach. Dobrym pomysłem jest tutaj wpisanie do Google typu działalności (np. "pizzeria"), razem z nazwą miasta lub regionu. W ten sposób znajdziesz dziesiątki witryn gdzie możesz zamieścić informacje na temat własnego biznesu.

 

Recenzje wystawiane przez użytkowników

Recenzje stanowią integralną część lokalnego SEO. Przyczyniają się one również do poprawy wskaźników CTR w przypadku lokalnych biznesów. Aktualnie, Google coraz częściej wyświetla recenzje już w samych wynikach wyszukiwania. Dzięki temu, użytkownicy zobaczą opinię na temat Twojej działalności zanim jeszcze klikną na jakikolwiek link. Jak widzisz, warto zadbać o pozytywne opinie ze strony klientów.

 

W jaki sposób przyciągnąć więcej recenzji i pozytywnych ocen?

Stwórz kategorię "opinie" na własnej stronie internetowej. Trudno oczekiwać od klientów, że będą wiedzieli, w jaki sposób wejść na Twoją stronę Google lokalnie i zostawić tam opinię na temat produktów lub usług. O wiele łatwiej będzie stworzyć zakładkę "opinie" na własnej stronie i tam poinstruować użytkowników, w jaki sposób mogą udzielić opinii na temat firmy (wraz z linkiem do strony Google Lokalnie).

Warto też poinformować klientów, że do napisania recenzji będzie wymagane zalogowanie się na konto Google. Na początku najlepiej skupić się na ocenach z Google Lokalnie, aż do momentu, kiedy uda się osiągnąć ich przynajmniej 10. Później można zacząć kierować klientów na pozostałe strony gdzie istnieje możliwość wystawienia opinii (np. katalogi branżowe).

Przygotuj specjalne ulotki, które zachęcą klientów do umieszczania pozytywnych opinii w sieci. Najlepiej jest je rozdawać od razu po przeprowadzeniu transakcji. Lepiej nie oferować specjalnych nagród za wystawienie oceny i nie starać się oszukać Google poprzez samodzielne umieszczanie recenzji! To szybko obróci się przeciwko Twojej działalności. Należy zachować cierpliwość i nastawić się na długoterminowy sukces. Jedna dobra recenzja miesięcznie pozwoli na stopniową poprawę rankingów strony (szczególnie w mapach).

 

Podsumowanie

Wykorzystaj wymienione powyżej pomysły, a z pewnością osiągniesz po pewnym czasie sukces w kwestii lokalnego SEO. Kilka prostych sztuczek oraz czynności zapewnią Ci wyższe pozycje, a także wpłyną na ilość osób podejmujących pożądane przez Ciebie akcje. Pamiętaj jednak, iż solidnej pozycji nie da się zdobyć z dnia na dzień buduj swoją strategię stopniowo!

 

 

Co sądzisz o tym artykule? Znasz inne sposoby pozwalające na poprawę pozycji w lokalnych rankingach stron? Podziel się doświadczeniami poniżej.

 

 

 

internet, wyszukiwarka, google, pozycjonowanie, seo, strona, pozycja
Grupa Tense
Czytaj także
Polecane galerie
Franciszka
89.74.4.* 2014-11-20 15:54
O pozycjonowaniu można mówić bardzo dużo, artykuł fajnie przybliża temat, ja jednak mam zdanie, że jak ktoś prowadzi swoją działalność to zwyczajnie nie będzie miał czasu na zrobienie pozycjonowania tak dobrze, jak powinno być zrobione. Sama przez to przechodziłam, dlatego dziś współpracuję z firmą Dual System i jestem z tego bardzo zadowolona.
R.Roszkowski
178.183.9.* 2014-07-28 15:32
Stworzenie profilu w g+ firmy wraz z podaniem wszystkich informacji na pewno pozytywnie wpłynie na lokalne wyniki wyszukiwania. Dobry artykuł. Polecam rzucić okiem także na stardesign.com.pl/blog/