Ból głowy to nie wymówka przed seksem - w przypadku kobiet

Fot. flickr/cc/MikeB

Ból wywołany przez stan zapalny organizmu redukuje motywację seksualną u samic myszy, ale nie ma wpływu na aktywność rozrodczą samców - wynika z badań zamieszczonych w ,,Journal of Neuroscience".

Badacze z Uniwersytetu McGill i Uniwersytetu Concordia w Kanadzie stwierdzili, że ból naprawdę zmniejsza ochotę na seks u samic, choć nie robi żadnego wrażenia na samcach, którzy, nie zważając na fizyczne dolegliwości, zawsze są gotowi do podjęcia współżycia.

W jednym z eksperymentów badacze umieścili myszy w podzielonym pomieszczeniu. W jednej części znajdowała się samica, a w drugiej samiec. Przegroda była tak skonstruowane, aby tylko samica mogła swobodnie przechodzić na drugą stronę i decydować, ile czasu chce spędzić ze swoim towarzyszem.

Okazało się, że samice odczuwające ból przebywały znacznie rzadziej w części przeznaczonej dla samca, co prowadziło do rzadszych kontaktów seksualnych.

Na szczęście, zastosowanie środka przeciwbólowego lub wzmagającego popęd wystarczało, aby zażegnać problem.

W kolejnym eksperymencie przyszła kolej na testowanie samców. Im umożliwiono przebywanie z samicą w jednym pomieszczeniu, aby mieli do niej łatwy i nieograniczony dostęp.

Zaobserwowano, że zachowanie seksualne samców nie ulegało zmianie ze względu ból. Zdrowe i cierpiące samce kopulowały tyle samo.

,,Wiemy z poprzednich badań, że kobiece pożądanie jest dużo bardziej zależne od kontekstu niż męskie, ale nie mamy pojęcia, czy jest to następstwem czynników biologicznych, czy socjokulturowych, jak wychowanie lub wpływ mediów. Odkrycie, że ból hamuje zachowania seksualne także u samic myszy sugeruje, iż może istnieć ewolucyjne wyjaśnienie tego fenomenu" - mówi Jeffrey Mogil, współautor badania. (PAP)