Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Kobiety i mężczyźni mają inne motywacje zakupów

Kobiety i mężczyźni mają inne motywacje zakupów

Fot. Prebranac/Dreamstime

Mężczyźni i kobiety mają inne motywacje w przypadku zakupu. Nowe badania wykazały, że mężczyźni są bardziej skłonni dokonać zakupu w celu odróżnienia się od innych, podczas gdy kobiety kupują, aby dopasować się do grupy.

- Mężczyźni starają się odróżnić, gdyż wyróżnienie się w grupie jest dla nich bardziej istotne niż dla płci pięknej - powiedziały autorki badania Sara Loughran Dommer z Georgia Institute of Technology i Vanitha Swaminathan z Uniwersytetu w Pittsburghu - Kobiety skupiają się na tworzeniu relacji interpersonalnych i mniej zależy im na wyróżnianiu się w grupie.

Chociaż motywacje zakupów mogą być różne, mężczyźni i kobiety mają podobne odczucia po dokonaniu zakupu. Obie płcie odczuwają poczucie własności i przywiązania do produktu po jego zakupie.

Nasze badania potwierdzają tezę, że posiadanie produktu zwiększa jego atrakcyjność, ponieważ własność tworzy relację między przedmiotem a osobą - dodały Dommer i Swaminathan.

Naukowcy twierdzą, że powstanie silnego związku w momencie kupna, daje firmom duże możliwość zwiększenia sprzedaży poprzez umożliwienie konsumentom wypróbowania produktu w sklepie. W ten sposób konsumenci mogą zacząć odczuwać ten związek jeszcze przed dokonaniem zakupu.

Jeśli własność zwiększa wartość produktu dla klientów, to firmy mogą korzystać z różnych działań, które stwarzają poczucie własności jeszcze przed dokonaniu zakupu - powiedziały autorki. - Nasze wyniki dotyczące różnic płci sugerują również, że w pewnych sytuacjach firmy powinny korzystać z monitowania trendów, aby zwiększyć sprzedaż ich produktów wśród kobiet.

Pełne badanie zostanie opublikowane w Journal of Consumer Research w lutym 2013 roku. Będzie ono mówiło o roli tożsamości, płci i relacji w grupie społecznej w odczuwaniu poczucia własności.

psychologia, badania, zakupy
PAP
Czytaj także
Polecane galerie