Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Leczenie alzheimera. Kurkumina będzie wykorzystana w terapii?

Fot. bakanahito/sxc.hu
Analogowa postać kurkuminy może zostać niebawem wykorzystana w leczeniu choroby Alzheimera - wynika z badań naukowców opublikowanych w magazynie Journal of Alzheimer Disease.

Badacze z Uniwersytetu Vanderbilt (USA) oraz Uniwersytetu Shiga (Japonia) przekonują, że analogowa postać kurkuminy - FMeC1 - może okazać się użyteczna w terapii chorób mózgu, w tym choroby Alzheimera.

- Zaletą FMeC1 jest fakt, że jest to związek perfluorowany, którego rozmieszczenie może być monitorowane w sposób nieinwazyjny, dzięki obrazowaniu metodą rezonansu magnetycznego. Kurkumina posiada bardzo prostą strukturę chemiczną, więc skonstruowanie wersji analogowej tego związku nie jest drogie - zaznacza Wellington Pham, jeden z badaczy.

Już wcześniej wykazano, że kurkumina - związek występujący w kurkumie - posiada właściwości pomagające walczyć z procesem gromadzenia się blaszek beta-amyloidowych prowadzącym do zanikania neuronów w mózgach pacjentów cierpiących na alzheimera. Niestety na przeszkodzie w stosowaniu leków zawierających kurkuminę stanęła bariera krew-mózg.

- Jedną z trudności napotykanych w trakcie leczenia choroby Alzheimera jest niemożność przekroczenia bariery krew-mózg. Bariera ta została zaprojektowana przez nasz organizm, żeby zapobiec przenikaniu do mózgu toksycznych cząsteczek, które mogłyby uszkodzić neurony. Jednak jest to też naturalna bariera dla cząsteczek stworzonych w celach terapeutycznych - tłumaczy Pham.

Na szczęście naukowcy zaproponowali właśnie nowe rozwiązanie. Postanowili dostarczać leczniczy związek, podobny pod względem budowy do kurkuminy, w postaci aerozolu. - W ten sposób lek jest wdychany i bez problemu dostaje się do mózgu - mówi Pham.

- W naszym badaniu na transgenicznych myszach cierpiących na alzheimera wykazaliśmy, że dostarczenie kurkuminy do kory mózgowej i rejonów hipokampalnych jest bardziej efektywne przy zastosowaniu aerozolu niż dożylnych zastrzyków - dodaje badacz.

mózg, alzheimer, kurkumina, lek na alzheimera