Medycyna sądowa ma problem z bliźniętami

Fot. Mikdam/Dreamstime
Brytyjski sąd w Reading staje przed wielkim wyzwaniem, ma zająć się sprawą bliźniaków, z których jeden dopuścił się gwałtu. Ani badania DNA, ani zeznania ofiary nie rozstrzygnęły, który jest winny - pisze Telegraph. Nadzieję na wykrycie sprawcy dają nowe odkrycia na temat zmian w DNA.

22-letnich bliźniaków Mohammeda i Aftab Asgharów aresztowano po tym, jak badania DNA potwierdziły, że jeden z nich, mógł dopuścić się gwałtu.

Prokurator Sandra Beck poprosiła sąd o więcej czasu, bo jak mówi, to wyjątkowo o trudny przypadek i potrzeba wysiłku śledczych, by dojść do prawdy, co może być trudne.

Identyczni bliźniacy przychodzą na świat, kiedy pojedyncze jajeczko zostaje zapłodnione. Dzieli się ono potem na dwa zarodki, powstają identyczni bliźniacy, którzy mają te same geny. Takie bliźniaki mają zawsze tę samą płeć i taką sama grupę krwi.

Choć identyczni bliźniacy mają takie samo DNA, to najnowsze odkrycia dają pewną nadzieję na ich rozróżnienie. Pojawiły się dowody na to, iż następują niewielkie zmiany genetyczne we wczesnym rozwoju komórek, co pozwala ustalić, który z nich jest starszy.

To odkrycie zaprezentowano na ubiegłorocznym spotkaniu Amerykańskiego Stowarzyszenia Genetyków w San Francisco. Wskazano, że nawet w przypadku jednojajowych bliźniąt są przypadki, kiedy u jednego z nich rozwija się np. choroba nowotworowa, podczas gdy drugi pozostaje zdrowy.