Medytacja osłabia uczucie osamotnienia

Fot. skynesher/iStockphoto

Medytowanie pomaga zwalczyć samotność oraz zmniejsza aktywność genów związanych ze stanami zapalnymi organizmu - informują amerykańscy naukowcy na łamach czasopisma Brain, Behavior and Immunity.

Badacze z University of California w Los Angeles poddali treningowi medytacyjnemu MBSR (mindfulness-based stress reduction - redukcja stresu oparta na uważności) osoby w wieku od 55 do 85 lat i stwierdzili, że przyswojenie technik medytacji nie tylko sprzyja osłabieniu uczucia osamotnienia, często będącego udziałem ludzi starszych, ale również wpływa na obniżone funkcjonowanie genów sprzyjających zapaleniu (proinflammatory genes).

- Nasze badanie prezentuje dowód pokazujący, że interwencja psychologiczna może zmniejszać samotność, a także redukować aktywność genów sprzyjających zapaleniu. Jeżeli zostanie to potwierdzone w dalszych badaniach, MBSR może stać się cennym narzędziem, służącym poprawie jakości życia osób w podeszłym wieku - komentuje Steve Cole, profesor medycyny i psychiatrii na UCLA i wiodący autor badania.

Czytaj więcej Tabletki nasenne to kupowanie snu na kredyt? Pigułki pomagają na krótko - prawie zawsze konsekwencją ich przyjmowania jest uzależnienie. Uczucie osamotnienia wywiera negatywny wpływ zarówno na psychikę człowieka, jak i na jego stan fizyczny. Samotność sprzyja chorobom serca, chorobie Alzheimera, depresji, a także przedwczesnej śmierci. Dotychczasowe metody stosowane do osłabienia uczucia osamotnienia nie przynosiły spodziewanych efektów.

Teraz okazało się, że już ośmiotygodniowy program medytacji MBSR poprawia samopoczucie psychiczne uczestników, a także zmniejsza zagrożenie związane z powstaniem zapalenia w organizmie, które choć na krótką metę wywiera korzystny wpływ na ciało, pomagając uporać się z uszkodzeniami i pokonać intruzów, w dłuższym okresie czasu może przyczyniać się do powstawania zaburzeń fizycznych i psychicznych.

Czytaj więcej Migreny nie mają wpływu na nasz mózg? W badaniu naukowcy przeanalizowali dane 6,349 kobiet, które na początku badania udzieliły informacji na temat stanu migrenowego, a następnie uczestniczyły w testach funkcji poznawczych. To nie pierwsze badanie, które wiąże techniki medytacyjne z obniżoną aktywnością genów związanych z zapaleniem. W zeszłym miesiącu dr Helen Lavretsky udowodniła, że joga także wpływa na funkcjonowanie tych genów, jak również pomaga zredukować stres.

- Te badania popychają nas do zastanowienia się nad związkiem umysłu i genomu, a także odkrywają proste sposoby, które można wykorzystać w celu poprawienia stanu zdrowotnego człowieka - podsumowuje dr Michael Irwin, profesor psychiatrii w Semel Institute for Neuroscience and Human Behavior na UCLA.

stres, joga, medytacja, samotność
Wicked912
31.151.73.* 2012-08-29 11:46
Brałam udział w treningu mindfullness i pozostałam przy praktykowaniu medytacji. Na prawdę polecam.
marl57
83.27.150.* 2012-08-18 09:53
MBSR nie jest medytacją,
chociaż dziennikarz może to sobie tak nazwać.
Ani hinduistyczną, ani buddyjską, :) chrześcijańską,
czy inną. Jest takim sobie treningiem relaksacyjnym.