Naukowcy powstrzymaja rozwój komórek raka?

Fot. Sage78/iStockphoto
Udało się zidentyfikować 21 mutacji genetycznych, które powodują większość nowotworów - informuje Nature.

Zmiany kodu genetycznego opisane w Nature są odpowiedzialne za 97 proc. przypadków 30 najczęściej występujących nowotworów. W ciągu całego życia komórki organizmu poddane są działaniu czynników powodujących mutacje. Rozwój nowotworu zaczyna się, gdy jedna z komórek zacznie nieprawidłowo funkcjonować i dzielić się w sposób niekontrolowany.

Jeśli naukowcy dowiedzą się, co powoduje mutacje, możliwe będzie opracowanie nowych metod leczenia. Choć znanych jest już wiele czynników sprzyjających nowotworom - na przykład palenie czy promieniowanie UV - w niektórych przypadkach przyczyna zachorowania pozostaje nieznana. Jednak każdy czynnik pozostawia po sobie charakterystyczną mutację - zmianę zapisu DNA. Przyczyn mutacji poszukiwał międzynarodowy zespół z Wellcome Trust Sanger Institute wspólnie z genetykami i onkologami z całego świata. Zbadano komórki pobrane od 7042 pacjentów, przeprowadzając największą z dotychczasowych analizę genomów nowotworowych.

Na razie nie udało się wyjaśnić, co powoduje 10 ze znalezionych mutacji. Jeśli to się powiedzie, łatwiej będzie zapobiegać zachorowaniem. Na przykład jedna z mutacji wiąże się z nerwiakiem płodowym (neuroblastoma) guzem występującym głównie u małych dzieci. Aby pojawił się rak jajników, niezbędne są dwie mutacje - podobnie jak w przypadku raka szyjki macicy. Natomiast rak wątroby czy żołądka wymaga sześciu mutacji.

Najczęściej chodzi o mutacje związane ze starzeniem się - znaleziono je w przypadku 26 typów raka. Z kolei promieniowanie ultrafioletowe wywołuje czerniaka oraz nowotwory głowy i szyi. Za raka piersi i jajników odpowiadają wady związane z mechanizmem naprawy DNA, podobnie jak za raka trzustki.

W przypadku 18 typów nowotworów winowajcami mogą być enzymy, które chronią nas przed wirusami, wywołując ich mutacje. Jednak wygląda na to, że mogą zmieniać także komórki macierzystego organizmu.

Czytaj więcej w Money.pl
Te geny powodują chorobę wysokościową
Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego zidentyfikowali dwa geny, których nadekspresja przyczynia się do przewlekłej choroby górskiej.
Rewolucyjny czepek pomoże chronić włosy?
Vanessa Thomas, u której wykryto raka piersi, ma nadzieję zachować swoje długie loki. Nosi więc specjalne czepki...
Ważny krok w leczeniu zespołu Downa
Naukowcom udało się zablokować nadmiarowy chromosom, odpowiedzialny za chorobę.

genetyka, nowotwory, rak
patolog
83.29.143.* 2013-08-18 14:50
"promieniowanie ultrafioletowe wywołuje czerniaka"

a co z czerniakami przewodu pokarmowego-rzadko, ale zdarzają się pierwotne guzy w tej lokalizacji, a światła tam brak

" oraz nowotwory głowy i szyi"- jasne, jak opalam się na plaży wystawiam ślinianki przyuszne na słońce, albo tylną ścianę nosogardla

"Aby pojawił się rak jajników, niezbędne są dwie mutacje"

który? rak surowiczy, śluzowy, endometrioidny, jasnokomórkowy..

Wiem że to nie portal biologiczny ale osobę znającą temat mogą zęby rozboleć przy czytaniu.