Czy autyzm można wyleczyć farmakologicznie?

Fot. www.sciencedaily.com/releases/2014/06/140617102457.htm

Nowa teoria sugeruje, że autyzm jest wynikiem nieprawidłowej komunikacji komórek. Naukowcy z University of California zakomunikowali, że prawie stuletni lek, który został zatwierdzony do leczenia śpiączki potrafi również normalną sygnalizację komórkową u myszy, dzięki czemu odwraca objawy tej choroby.

Raport naukowy opublikowano 17 czerwca 2014 roku. Jest ono następstwem ubiegłorocznych odkryć, które zostały opublikowane przez Roberta K. Naviaux profesora medycyny, pediatrii i patologii. Profesor stwierdził, że autyzm jest spowodowany przez wiele powiązanych ze sobą czynników. Dwadzieścia procent znanych czynników związanych z autyzmem jest genetycznych, jednak większość nie jest., dzięki tej teorii można stwierdzić, że wady genetyczne nie są jedynym powodem występowania tej choroby.

W swojej najnowszej pracy Naviaux przetestował efekty suraminy, która po raz pierwszy została zsyntezowana w 1916 roku. Środek ten jest stosowany do leczenia śpiączki afrykańskiej i chorób pasożytniczych.  Okazuje się, że suramina blokuje zewnątrzkomórkowe szlaki sygnalizacyjne używane przez tri fosforan adenozyny (ATP).  Po aplikacji tego leku myszy komórki zaczynają zachowywać się normalnie, metabolizm zostaje poprawiony a objawy autyzmu odwracają się. Jednakże korzyści suraminy nie były trwałe ani zapobiegawcze. Pojedyncza dawka była skuteczna u myszy przez ok. pięć tygodni a następnie objawy powracają. Dodatkowo lek ten nie może być podawany długotrwale, ponieważ może powodować anemię oraz zaburzenia czynności nadnerczy. Jest to jednak pewien krok do przodu i być może już niedługo uda się trwale wyleczyć autyzm?

genetyka, badania, genetyczna, autyzm