Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Ekspert: światła laserowe i LED będą wypierać tradycyjne rozwiązania

Ekspert: światła laserowe i LED będą wypierać tradycyjne rozwiązania

Fot. Yahya S. / CC
Technologie świateł laserowych i LED będą w najbliższym czasie dynamicznie rozwijane i szybko wyprą z rynku motoryzacyjnego lampy ksenonowe i żarowe - powiedział ekspert ds. oświetlenia pojazdów Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) Tomasz Targosiński.

Zdaniem dr inż. Targosińskiego technologia laserowa działa bardzo podobnie do tej w lampach zbudowanych z LED-ów. Ich zaletą jest to, że "punkt świetlny, który wysyła światło jest bardzo mały i intensywny", co umożliwia większą elastyczność przy projektowaniu oświetlenia samochodu - podkreślił ekspert ITS.

Nad światłami laserowymi pracują m.in. Audi i BMW. Ten pierwszy producent zaoferował to rozwiązanie w modelu R8. Natomiast koncern z Bawarii oferuje to oświetlenie w modelu i8 a także w nowej serii 7.

BMW podkreśla, że dzięki zastosowaniu nowej technologii uzyskuje się dwukrotnie większy zasięg wiązki od tej ze świateł zbudowanych z LED-ów. Dzięki temu lampy laserowe oświetlają drogę do 600 m - tłumaczy producent. Dodatkowo udało się w nich uzyskać wiązkę o czterokrotnie zwiększonej jasności w porównaniu ze standardowym oświetleniem LED.

Producent prognozuje, że w przyszłości oświetlenie laserowe będzie wykorzystywane m.in. do oświetlania zakrętów, jeszcze zanim kierowca skręci. Lampy mają współpracować z innymi systemami samochodu, m.in. z nawigacją. Dodatkowo system laserowego oświetlenia ma być zdolny do automatycznego oświetlania punktowego człowieka lub zwierzęcia znajdującego się na drodze. Identyfikacja będzie możliwa dzięki czujnikowi podczerwieni.

Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie