Pendolino rozpoczyna testy na liniach kolejowych

Pendolino rozpoczyna testy na liniach kolejowych

Fot. Piotr Zajac/REPORTER
Należący do PKP Intercity pociąg będzie jeździł od środy na trasie Warszawa-Konin, a później w rejonie Grybowa i Olsztyna - poinformowała rzeczniczka przewoźnika Zuzanna Szopowska.

Celem testów ma być sprawdzenie, jak pociąg sprawuje się podczas jazdy. - W Grybowie, niedaleko Nowego Sącza będą sprawdzane możliwości pociągu na stromych podjazdach i zjazdach. Koło Olsztyna odbędą się testy w jeździe po łukach. Skład będzie badany m.in. pod kątem bezpieczeństwa przeciwpożarowego, pola widzenia szlaku oraz współpracy z systemami sterowania ruchem - poinformowała rzeczniczka.

W drugiej połowie listopada Pendolino ma być testowany na Centralnej Magistrali Kolejowej, gdzie będzie sprawdzana prędkość pociągu.

- Na odcinku Góra Włodowska - Psary skład będzie poddawany próbom prędkościowym. Przez cztery kolejne weekendy, zaczynając od 16 listopada, pociąg będzie rozpędzał się do prędkości powyżej 160 km/godz. aż do osiągnięcia 275 km/godz. W badania zaangażowani są poza PKP IC, Alstomem i Instytutem Kolejnictwa przedstawiciele zarządcy infrastruktury PKP PLK oraz PKP Energetyka. Sprawdzą, jak pociąg kursujący z prędkością powyżej 200 km/godz. oddziałuje na infrastrukturę torową, system sterowania ruchem oraz zasilanie trakcji elektrycznej - wskazała Szopowska.

W maju przyszłego roku PKP Intercity ma mieć już osiem składów z dwudziestu, które zamówiło. Producent, czyli koncern Alstom, chciałby do końca lutego 2014 r. przekazać do Urzędu Transportu Kolejowego pełną dokumentację potrzebną do dopuszczenia pociągów do ruchu w Polsce. Przedstawiciele koncernu liczą, że dzięki temu w maju przyszłego roku pociąg miałby już wszystkie zezwolenia potrzebne, aby jeździć po polskich torach. W regularnym ruchu Pendolino ma zacząć jeździć od grudnia 2014 r., jednak przewoźnik nie wyklucza, że poszczególne składy będą podstawiane dla pasażerów wcześniej.

PKP Intercity kupiło pociągi od Alstomu w maju 2011 r. Koszt 20 pociągów to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.

Pendolino będzie mogło pokonać trasę z Warszawy do Gdańska w ok. 2 godz. 40 min., trasę do Krakowa w 2 godz. 15 min, do Katowic w 2 godz. 10 min., do Wrocławia w 3 godz. 30 min. Z Gdyni do Krakowa pociągi te przejadą w 5 godz. 20 min, do Katowic w 5 godz. 15 min, a do Gliwic w ok. 6 godz.

Czytaj więcej w Money.pl

 

PAP
Czytaj także
Polecane galerie
Puk
89.75.185.* 2014-01-10 11:02
Pindolino (fonetycznie bo taka moda - Vinus, Airin,...
powtarzanie za analfabetami prastarych imion greckich)
będzie po to by wyrwać więcej kasy dla kilku cwaniaków POwskich.
pocią
95.40.59.* 2013-11-15 19:53
Testy na podjazdach, zakrętach, przeciwpożarowe... hmm, hmm.. Czyli będziemy odkrywać Amerykę i wyważać otwarte drzwi. Przecież ten pociąg to nie jest prototyp. Włosi tego nie sprawdzili (czy np. pociąg skręca)? W specyfikacji wymagań p-poż nie było? Zabawa, zabawa i jeszcze raz żenada-dziecinada.
hamulec postępu
83.27.191.* 2013-10-28 17:04
Z Warszawy do Wrocławia w 3,5 godziny. Dobre. Niedawno zdarzyło mi się jechać z Oleśnicy do Wrocławia ... średnia prędkość jakieś 40 km/h, z powodu stanu torowiska.