Pendolino w Polsce. Maszyniści uczą się jeździć

Pendolino w Polsce. Maszyniści uczą się jeździć

Fot. Rex Features/EastNews

Jeszcze w czerwcu zaczną się szkolenia pierwszych polskich maszynistów, by mogli prowadzić pociągi kategorii EIC Premium - poinformował prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. Chodzi o składy Pendolino, które PKP Intercity kupiło od koncernu Alstom.

Obecnie w Polsce nie ma maszynistów, którzy mogliby jeździć Pendolino. Maszyniści, podobnie jak piloci, zdobywają uprawnienia do prowadzenia określonych typów maszyn. W pierwszym etapie uprawnienia do prowadzenia najszybszych pociągów w Polsce ma mieć 20 maszynistów.

W ramach kontraktu na dostawę pociągów, producent musi przeszkolić też maszynistów - wyjaśnił w rozmowie z Malinowski. Pierwsza grupa z PKP Intercity, która pojedzie na szkolenie do Włoch, gdzie jest produkowany pociąg, to dwunastu instruktorów. Po powrocie to oni będą szkolić kolejnych maszynistów - powiedział. Wśród nich ma być maszynista, który w maju 2009 r. rozpędził na Centralnej Magistrali Kolejowej należącą do PKP Intercity lokomotywę Husarz do 235 km/godz.

Pierwszy skład Pendolino ma przyjechać do Polski około 17 sierpnia, a następny - we wrześniu br.

Do tej pory PKP Intercity zapłaciło Alstomowi ok. 90 mln euro. Przewoźnik przekazuje producentowi kolejne transze płatności w miarę postępu prac. Za dostarczenie dwudziestu pociągów PKP Intercity zapłaci Alstomowi łącznie 400 mln euro.

Wszystkie Pendolino mają jeździć regularnie od wprowadzenia nowego rocznego rozkładu jazdy w połowie grudnia 2014 r. Jednak, jak zakłada producent, przynajmniej część pociągów uzyska uprawnienia do jazdy w Polsce wcześniej - prawdopodobnie pierwszy skład otrzyma wszystkie niezbędne certyfikaty w maju lub czerwcu przyszłego roku. Przewoźnik nie wyklucza więc, że niektóre pociągi zabiorą pasażerów wcześniej niż w grudniu 2014 r., ale będą to raczej pilotażowe przewozy. Możliwe, że po pasażerów np. na trasie Warszawa-Kraków zamiast tradycyjnego składu podjedzie pociąg kategorii EIC Premium. Ale to już będzie niespodzianka dla pasażerów - powiedział Malinowski.

W przetargu na dostawę szybkich pociągów dla PKP Intercity wpłynęła tylko jedna oferta - od konsorcjum, którego liderem jest Alstom. Komisja przetargowa stwierdziła, że oferta Alstomu spełnia warunki specyfikacji zamówienia, a zarząd PKP Intercity tę rekomendację przyjął. Kontrakt podpisano w maju 2011 r. Przewoźnik informował wówczas, że bilety będą kosztować 60-150 zł, ale później przestał podawać ewentualne ceny za przejazd nowymi pociągami.

Czytaj więcej w Money.pl
Produkcja Pendolino dla PKP Intercity zgodnie z planem
Pierwsze Pendolino przyjedzie do Polski w połowie. Pociągi przejdą testy na torze w Żmigrodzie, a następnie - prawdopodobnie od października - będą testowane na Centralnej Magistrali Kolejowej.
Leo Express nie pojedzie po polskich torach?
Trasy, po których przewoźnik chce jeździć w Polsce, to domena głównie państwowego przewoźnika PKP Intercity.
Woda podmyła tory. Pociągi wstrzymane
W czasie naprawy torowiska w połączeniach lokalnych pomiędzy Głownem i Domaniewicami pasażerowie kolei byli przewożeni zastępczą komunikacją autobusową.
Maszyniści do psychologa. To pomysł z...
W nowelizacji znalazły się nowe zasady przeprowadzania lekarskich i psychologicznych badań maszynistów oraz kandydatów na maszynistów.
kolej, szkolenia, pociąg, maszynista, pendolino
PAP
Czytaj także
Polecane galerie
vademcumzielonejwyspy
94.42.189.* 2013-07-16 08:00
zamiast te 2 miliardy zł (czy może nawet więcej) wprowadzić do bydgoskiej Pessy, postawić na rozwój nowoczesnej krajowej produkcji, tusk woli napędzać kasę spółkom zagranicznym.

Ten kontrakt pokazuje jak na dłoni jego stosunek do Polski. Polska z tak gigantyczny BEZROBOCIEM, woli zasilać kasę zagranicznych koncernów. Po co ma zwiększać produkcje u siebie, po co zatrudniać bezrobotnych ?
To jest właśnie filozofia tego gabinetu,Dobić Polskę !

Zaczynacie myśleć Polacy ??? ????