Policja się zbroi. Tego radaru nie oszukasz

Policja się zbroi. Tego radaru nie oszukasz

Fot. Tymon Markowski/EastNews

Naukowcy konstruują nowy typ radaru policyjnego - opartego na zasadach mechaniki kwantowej. System ten ma służyć również w nowego typu radarach wojskowych i przeciwlotniczych, przeznaczonych do wykrywania obiektów zamaskowanych oraz samolotów bezzałogowych, które naśladują wzór lotu ptaków drapieżnych - poinformowały New Scientist i University of Rochester.

Obecnie stosowane systemy odległościomierzy radarowych i laserowych (lidary) działają na prostej zasadzie pomiaru czasu powrotu do źródła sygnału odbitego od przeszkody. Rozwiązanie to jest także wykorzystywane do pomiaru kształtu i pozycji obiektu obserwowanego, co pozwala na wstępną identyfikację, jako samolotu pasażerskiego, wojskowego, czy ptaka oraz określenie szybkości.

Systemy antyradarowe używane w bardziej rozbudowanej wersji przez lotnictwo wojskowe, oszukują te radary, dostrajając się do nich i wysyłając wiązkę fotonów o tej samej częstotliwości co fala odbita. Na tej zasadzie działają antyradary samochodowe operujące tylko na częstotliwościach używanych przez większość radarów policyjnych.

Zespół naukowców z University of Rochester pod kierownictwem prof. Mehula Malika postanowił opracować urządzenie do pomiaru odległości i kształtu przedmiotu, którego nie można oszukać wiązką fotonową. W tym celu wykorzystano rozwiązanie pozwalające na polaryzację każdego fotonu, w jeden dwóch możliwych sposobów, w zależności od jego kolejności w wiązce.

Czytaj więcej Czarne skrzynki w autach? Już protestują Będą mierzyć przyspieszenie, użycie hamulców i pasów bezpieczeństwa oraz prędkość. Instalacja startuje już od 2013 roku. Nowy system radarowo-lidarowy mierzy polaryzację powracających fotonów. Aby go oszukać, trzeba posłużyć się fałszywą wiązką spolaryzowanych fotonów. Jednak przy nieznanej prawidłowej sekwencji fotonów jest to niemożliwe. Jak wynika z zasad mechaniki kwantowej, próba zmierzenia wiązki wychodzącej z urządzenia kwantowego - w tym przypadku radaru czy urządzenia radarowo-lidarowego - całkowicie zmienia stan fotonów w wiązce, zmieniając ich polaryzację. Stąd wiązka odbita będzie miała także częściowo zmienioną, fałszywą polaryzację.

W testach laboratoryjnych pomiar bombowca klasy stealth wykonany tą techniką przez nowy typ urządzenia radarowo-lidarowego wykazał błąd mniejszy od 1 proc., mimo iż bombowiec posługiwał się antyradarem aby udawać ptaka drapieżnego. Fotony emitowane przez niego posiadały złą polaryzację. Jak powiedział New Scientist prof. Vadim Makarov z University of Waterloo w Kanadzie działający tego typu system byłby świetny, jednak konieczne jest sprawdzenie, czy w warunkach naturalnych nie dochodzi do samoistnej zmiany polaryzacji fotonów.

policja, technologie, radar, mechanika kwantowa
PAP
Czytaj także
Polecane galerie
jasio_lewandowski
77.254.30.* 2012-12-19 00:50
Gargamel już zaciera ręce :)
Jak iść, to na całość.
178.37.242.* 2012-12-18 23:44
Na początku motoryzacji obowiązywał przepis mówiący,że przed pojazdem mechanicznym winien biegnąć człowiek z czerwoną flagą ostrzegawczą.Bezrobocie by nam spadło a kondycja wzrosła wraz z poziomem obłędu.
2012-12-18 19:42 Tysiącznik na forum
"Tylko kurdupel bez prawa jazdy może instalować radary zamiast budować drogi"

Kto to powiedział, i kiedy?
Zobacz więcej komentarzy (14)