Ważne zmiany personalne w władzach sieci handlowych - podsumowanie

Ważne zmiany personalne w władzach sieci handlowych - podsumowanie

Rok 2014 stoi pod znakiem kluczowych zmian personalnych w sieciach handlowych. Najwięksi gracze detaliczni sięgają po managerów z dużych koncernów FMCG i pokrewnych branż, licząc że wniosą do firmy nową jakość i know-how.

Rok 2014 to rewolucja w Tesco. Philip Clarke, wieloletni prezes zarządu sieci, mimo zapowiedzi, że nie zrezygnuje ze swojej funkcji, opuści jednak jej szeregi. Zastąpi go Dave Lewis, który formalnie dołączy do zarządu Tesco 1 października 2014 roku.

Lewis zdobył doświadczenie w handlu poprzez pracę w korporacji Unilever. Kierownictwo Tesco ma nadzieję, że przyniesie sieci know-how z dziedziny doświadczeń konsumentów, strategii biznesowej oraz zarządzania marką. Zarząd uważa, że pod nowym kierownictwem Tesco utrzyma, ale też i poprawi swoją pozycję na rynku sprzedaży detalicznej.

Do zarządu Tesco w grudniu dołączy Alan Stewart, który objejmie po rezygnacji Laurie'go McIlwee funkcję dyrektor finansowego. Stewart legitymuje się doświadczeniem w handlu detalicznym. Wcześniej był dyrektorem finansowym w Marks & Spencer oraz WH Smith. Swoją karierę rozpoczynał w sektorze bankowym.

Sprzedaż sieci dla całej grupy (z wyłączeniem paliw) zmalała w pierwszym kwartale 2014/2015 (marzec, kwiecień, maj 2014 r.) o 3,8 proc., a sprzedaż międzynarodowa zmalała o 8 proc. W Europie sprzedaż po aktualnych kursach (również z wyłączeniem paliw) spadła o 6,9 proc.

Zmiany w zarządzie nie ominęły Tesco Polska. Po ponad 3 latach pobytu w Polsce, Keith Cowell objął rolę wiceprezesa ds. operacyjnych Tesco na Słowacji. Jego stanowisko objął Ian Fletcher, który rozpoczął swoją karierę w Tesco w 1998 r., zaś przed dołączeniem do polskiego zespołu, wcześniej piastował m.in. stanowisko członka zarządu Fresh&Easy w Stanach Zjednoczonych.

Władze spółki Tesco Polska zdecydowały także o wykreśleniu z zarządu Piotra Korka, który awansował na stanowisko dyrektora nieruchomości i rozwoju Tesco na Europę Centralną. Zarządza on procesami inwestycyjnymi, nieruchomościami i rozwojem sieci w krajach Europy Środkowej. Z Tesco Polska pożegnała się również dyrektor działu korporacyjnego Iwona Sarachman, która została dyrektorem ds. PR na Europę Środkową w spółce AmRest.

Pod koniec lipca br. Adam Manikowski objął  stanowisko wiceprezesa ds. operacyjnych (Chief Operating Officer) w Tesco Polska. Manikowski pracę w Tesco rozpoczął w styczniu 2013 jako dyrektor operacyjny w Chinach. Posiada 10-letnie doświadczenie w branży handlowej. Przed dołączeniem do Tesco pełnił funkcję dyrektora marketingu w Jeronimo Martins, odpowiadając m.in. za proces rebrandingu sieci Biedronka.

Duże przetasowania nastąpiły również w Jeronimo Martins. - Wyniki Biedronki w pierwszym półroczu wypadły poniżej naszych oczekiwań. W związku z tym podjęliśmy już kroki, aby przywrócić sieci satysfakcjonujący poziom sprzedaży like-for-like, oraz zagwarantować firmie utrzymanie pozycji lidera rynku handlu w przyszłości - mówił Pedro Soares dos Santos, CEO Jeronimo Martins.

Pod koniec lipca firma podała wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2014 roku. W tym czasie skonsolidowana sprzedaż Grupy Jeronimo Martins wyniosła 6,051 mld euro (5,643 mld euro w I półroczu 2013 r. czyli wzrost o 7,2 proc.). EBITDA wyniosła 341,4 mln euro, a zysk 144,9 mln euro (165,3 mln euro w I pół. 2013 r. czyli spadek o 12,4 proc.). Sprzedaż sieci Biedronka wzrosła o 9,1 proc. w lokalnej walucie i wyniosła 4,029 mld euro. W ujęciu LfL sprzedaż sieci spadła o 1,2 proc.

Czy wyniki były bezpośrednim katalizatorem zmian? Faktem jest, że w połowie maja do kierowania Biedronką powrócił Pedro Pereira da Silva, zastąpił na tym stanowisku Tomasza Suchańskiego, który został oddelegowany do Portugalii. Analitycy uważają, że ma to związek ze spadkiem wyniku LfL sieci w I kw. 2014 roku.

W ostatnich miesiącach zarząd spółki opuściły także Alicja Koleśnik i Anna Sierpińska.

Alicja Koleśnik dołączyła do Jeronimo Martins w 1997 roku zajmując stanowisko product line manager w dziale zakupów. Później zajmowała stanowiska menadżerskie w strukturach działu, w tym pełniła funkcję dyrektora branży w latach 2004-2009. W 2009 r. została dyrektorem generalnym firmy Bliska należącej do Grupy Jeronimo Martins. Od 2012 roku kieruje działem zakupów Jeronimo Martins Polska S.A.

Anna

 

czytaj więcej

portalspożywczy.pl
Czytaj także
Polecane galerie